Δ. Σιαμάγκας: «Προσωπικό μου στοίχημα να έχουν τα παιδιά σχολεία χαρούμενα, καθαρά, ασφαλή και φιλόξενα»

Ο κ. Δημήτρης Σιαμάγκας συμμετέχει και ως υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος Σερρών και ουσιαστικά, από την αρχή στη δημιουργία της δημοτικής παράταξης «ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΣΕΡΡΑΙΩΝ», γιατί ασπάζεται τις αρχές της και αναγνωρίζει την αξία του επικεφαλής της κίνησης, Αλέξανδρου Χρυσάφη. Ως συντονιστής της θεματικής ομάδας εργασίας ανέλαβε την ευθύνη σύνταξης του σχεδίου προγράμματος για την εκπαίδευση.

Ο Δημήτρης Σιαμάγκας γεννήθηκε το 1965 από γονείς αγρότες σε μια πολύτεκνη οικογένεια. Είναι παντρεμένος με την δασκάλα Τσιγκρά- Ζήκα Αναστασία κι έχουν δύο παιδιά, την Κατερίνα και τον Χρήστο, και μια εγγονή, την Αναστασία.

Σπούδασε Παιδαγωγικά, Οικονομικά και Θεολογία στο ΑΠΘ. Είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου στη Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων και μιλά πολύ καλά την Αγγλική γλώσσα.
Υπηρέτησε το συνδικαλιστικό κίνημα από όλες τις θέσεις του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Ο Εμμ.Παπάς», καθώς επίσης και το γονεϊκό κίνημα μέσα από τα Διοικητικά Συμβούλια του Συλλόγου Γονέων του Μουσικού Σχολείου και του 5ου Λυκείου Σερρών. Ως αιρετό μέλος του Υπηρεσιακού Συμβουλίου των εκπαιδευτικών υπερασπίστηκε την αξιοκρατία, τη διαφάνεια και τη νομιμότητα για το σύνολο των συναδέλφων του επί δύο συνεχόμενες θητείες.

Για επτά έτη (1998-2004) υπήρξε ο διοργανωτής των μαθητικών εκδηλώσεων «ΜΑΘΗΤΟΚΟΣΜΟΣ», ενώ συμμετείχε στη συγγραφική ομάδα, που έγραψε το Βιβλίο Τοπικής Ιστορίας για μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου, έχοντας την επιμέλεια των ενοτήτων που αναφέρονται στην εγκατάσταση των Ελλήνων του Πόντου και της Μικρασίας στις Σέρρες, την καθημερινή ζωή στις Σέρρες του Μεσοπολέμου και τη δημιουργία της λίμνης Κερκίνης.

Υπηρέτησε ως Διευθυντής στο Δημοτικό Σχολείο Λευκώνα την περίοδο 2007-2011, ενώ από το 2012 είναι Διευθυντής στο 18ο Δημοτικό Σχολείο Σερρών. Με την ιδιότητα αυτή συμμετείχε ως μέλος κι αργότερα ως Αντιπρόεδρος στη Σχολική Επιτροπή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, από όπου παραιτήθηκε το Σεπτέμβριο του 2015 καταγγέλλοντας τη διαδικασία απευθείας αναθέσεων.

Με την ιδιότητα του εκπαιδευτή ενηλίκων εργάστηκε σε επιμορφωτικά προγράμματα εκπαιδευτικών, δημοσίων υπαλλήλων και κοινωνικών ομάδων με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά (άνεργοι, κρατούμενοι, κλ) και σήμερα είναι μεταπτυχιακός φοιτητής του προγράμματος «Εκπαίδευση Ενηλίκων» του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου.
Έχει δημοσιεύσει άρθρα και εργασίες σε πανελλήνια συνέδρια, ενώ αρθρογραφεί στον τοπικό τύπο για θέματα με αυτοδιοικητικό και γενικότερα πολιτικό ενδιαφέρον.

Ερ.: Κ. Σιαμάγκα, πως κυλά μέχρι στιγμής η προεκλογική περίοδος και ποια είναι η «γεύση» που αφήνει σε εσάς;

Δ.Σ.: Ο Κλεισθένης είτε θα ωριμάσει τους Δημοτικούς Άρχοντες είτε θα μας οδηγήσει σε επικίνδυνους ατραπούς, που θα οφείλονται σε εγωισμούς ή σε μικροπολιτικές επιδιώξεις με τραγικές συνέπειες. Παρατηρώντας κανείς το επίπεδο του προεκλογικού διαλόγου διακρίνει αυτοσυγκράτηση και ψυχραιμία, που πραγματικά δεν μπορώ να γνωρίζω αν οφείλεται στις επιταγές του «Κλεισθένη» για συμμετοχική διοίκηση ή σε εκλογικές σκοπιμότητες με στόχο τη δεύτερη Κυριακή. Σε κάθε περίπτωση, είναι χρήσιμο να συνεχιστεί η «πολιτική μπουνάτσα», γιατί έτσι τα μηνύματα εκπέμπονται χωρίς «παράσιτα» κι άρα οι δημότες ευκολότερα θα εστιάσουν στη σύγκριση των προγραμμάτων και των πολιτικών κι όχι σε ανούσιους εντυπωσιασμούς.

Ερ.: Σε ποιο επίπεδο πιστεύετε ότι βρίσκεται αυτή τη στιγμή ο Δήμος Σερρών;

Δ.Σ.: Η επιχειρησιακή ετοιμότητα των υπηρεσιών του Δήμου βρίσκεται σε ένα καλό επίπεδο, αν υπολογίσει κανείς της υποστελέχωσή του και την υποχρηματοδότηση. Αυτό συμβαίνει γιατί ακόμα υπάρχουν κάποιοι υπάλληλοι που θεωρούν καθήκον τους και αποστολή τους να θέτουν το σύνολο των δυνάμεών τους στην υπηρεσία των δημοτών, αναπληρώνοντας έτσι τις ελλείψεις και τις δυσλειτουργίες που οφείλονται στους παραπάνω λόγους. Αυτό όμως δεν έχει σοβαρό αντίκτυπο στην καθημερινότητα των Σερραίων, που διαπιστώνουν καθημερινά ότι ζουν σε έναν Δήμο αφιλόξενο με προβλήματα στην κυκλοφορία, στην καθαριότητα, στην απουσία ψηφιακών υπηρεσιών, στην έλλειψη ασφαλών κοινόχρηστων χώρων, στην δυσχέρεια κυκλοφορίας για τα ΑμΕΑ, στην αδυναμία προσέλκυσης επισκεπτών, στη συνεχή μείωση του εισοδήματος των κατοίκων του, στην διολίσθηση σε πρακτικές μη ευρωπαϊκής πόλης. Καταληκτικά σε όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά, που τον τοποθετούν στην τελευταία θέση πανελληνίως.

Ερ.: Είστε ένας άνθρωπος της εκπαίδευσης. Σε αυτόν τον τομέα, ποιες είναι οι δυνατότητες παρέμβασης της τοπικής αυτοδιοίκησης;

Δ.Σ.: Ο Δήμος έχει στην κυριότητά του τα σχολικά κτίρια και συνεπώς την ευθύνη της συντήρησής τους και της ασφαλούς λειτουργίας τους. Αν σκεφτεί κανείς ότι στις Σέρρες ακόμα κάποια απ’ αυτά δεν έχουν οικοδομική άδεια, εύκολα γίνεται κατανοητό το μέγεθος και το εύρος των άμεσων παρεμβάσεων.
Όμως μια διαχειριστική προσέγγιση, που θα μας προσανατολίσει και θα μας εγκλωβίσει στην ορθή, έγκαιρη και αποτελεσματική εκτέλεση των υποχρεώσεων από τις υπηρεσίες του Δήμου, δεν είναι στη φιλοσοφία μας. Τα καθήκοντα του Δήμου εκτελούνται από τις υπηρεσίες και εποπτεύονται από τη Δημοτική Αρχή. Από οποιαδήποτε Δημοτική Αρχή. Ο σχεδιασμός μας για τις παρεμβάσεις στην εκπαίδευση εδράζεται στην πεποίθησή μας ότι οι εκπαιδευτικοί είναι σύμμαχοι και συνεργάτες κι όχι εντολοδόχοι υπάλληλοι. Κατά συνέπεια, στον πυρήνα της σκέψης μας είναι η ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας με τους εκπαιδευτικούς, ώστε να ενισχυθεί η εξωστρέφεια των σχολείων μέσα από προγράμματα και δράσεις, που θα έχουν ως θεματολογία την τοπική ιστορία, την περιβαλλοντική εκπαίδευση, την κυκλοφοριακή αγωγή, την αντιμετώπιση των εξαρτήσεων, την γνωριμία με το Δήμο, τις αδελφοποιήσεις, την ίδρυση Σχολικών Συνεταιρισμών και πολλά άλλα. Σε όλα τα παραπάνω ο Δήμος κι οι υπηρεσίες του θα έχουν ρόλο υποστηρικτικό παρέχοντας υλικοτεχνική υποστήριξη, ενώ ένα Γραφείο Υποστήριξης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων θα παρέχει κάθε διευκόλυνση στην προετοιμασία του φακέλου υποψηφιότητας για ένταξη σ’ αυτά. Ως παράδειγμα, για να γίνει κατανοητή η βάση της φιλοσοφίας μας, θέλω να σας καταθέσω την προσέγγισή μας σχετικά με την παροχή κινήτρων σε εκπαιδευτικούς και μαθητές (προβολή των δράσεων, παρουσίαση σε τρίτους, βραβεύσεις από μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, δωρεά στο σχολείο, κ.ά.), ώστε η στήριξη να είναι έμπρακτη. Η νέα Δημοτική Αρχή θα ενισχύει κάθε ανάλογη δράση κι επιπλέον θα καθιερώσει θεσμούς με διαγωνιστικό χαρακτήρα σε πανελλήνιο επίπεδο με στόχο την ανάδειξη ιστορικών προσώπων, τόπων και γεγονότων με σερραϊκό ενδιαφέρον.
Ο Δήμος κι οι υπηρεσίες του στο πλαίσιο της κοινωνικής μέριμνας μπορούν να αναλάβουν την προστασία των κοινωνικά αδύναμων και ευάλωτων οικογενειών στηρίζοντάς τες έμπρακτα, ώστε η φοίτησή των παιδιών τους να είναι συνεχής και ισότιμη (π.χ. εξασφάλιση δεκατιανού, σχολικών εφοδίων στην αρχή του έτους, ασφάλιση ατυχημάτων, κ.ά.).
Ταυτόχρονα, μπορεί να αναλάβει πρωτοβουλίες που θα βελτιώνουν τους όρους και τις συνθήκες υλοποίησης του εκπαιδευτικού έργου, όπως είναι η επέκταση του δικτύου για γρήγορο ίντερνετ, διασφάλιση συνθηκών ασφαλούς επισκεψιμότητας των χώρων αναψυχής, πολιτιστικού και αθλητικού ενδιαφέροντος, συντονισμός και υποστήριξη δια-σχολικών δράσεων με διάχυση των αποτελεσμάτων τους στη σερραϊκή κοινωνία, παραχώρηση εξοπλισμού και δημοτικών χώρων για την ολοκλήρωση και την προβολή των δράσεων, συνεργασία με τα μουσεία του Δήμου όχι αποσπασματική και περιστασιακή αλλά σε διαρκή και μόνιμη βάση με τη δημιουργία δικτύων με θεματικούς άξονες, κ.ά.
Για την υλοποίηση του προγράμματος δράσης μας είναι ανάγκη, όπως τόνισα, να υπάρξει στενή, ουσιαστική και ισότιμη συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς τους. Για αυτό μια Δημοτική Αρχή πρέπει στην αρχή του σχολικού έτους να καλεί σε συνάντηση εργασίας με προγραμματική στόχευση τους εκπροσώπους όλων των συντελεστών της εκπαίδευσης, ώστε να τίθενται στόχοι και προτεραιότητες σε ορατό χρονοδιάγραμμα.
Τέλος, επειδή οι δυνατότητες παρέμβασης είναι σε άμεση εξάρτηση από τους διαθέσιμους πόρους, η συνετή χρήση κι η μέγιστη αξιοποίηση των υφιστάμενων πόρων σε συνδυασμό με την μεταφορά πόρων από άλλες πηγές είναι επιβεβλημένη.
Η επένδυση στη νέα γενιά είναι μονόδρομος για την ανάπτυξη του τόπου μας. Με την παροχή κινήτρων για συνεργασίες ενδοσχολικές, διασχολικές, με άλλους φορείς και οργανισμούς, με αθλητικά και πολιτιστικά σωματεία και τις αδελφοποιήσεις, δημιουργεί το υπόστρωμα και καλλιεργεί τις συνθήκες για την διαμόρφωση ενός κοινού περιβάλλοντος μάθησης που στην πραγματικότητα σφυρηλατεί τη σερραϊκή ταυτότητα.
Κλείνοντας θέλω να επισημάνω τον κεντρικό ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης στο πεδίο της εκπαίδευσης ενηλίκων, ο οποίος παραμελείται σε πανελλήνιο επίπεδο, καθώς όπως παρατηρούμε όλοι το βάρος έχει δοθεί κυρίως σε προγράμματα κατάρτισης για ανέργους με επιδότηση της Ε.Ε.

Ερ.: Ποιο είναι το προσωπικό σας όραμα για το Δήμο Σερρών;

Δ.Σ.: Η εμπλοκή μου στο σχεδιασμό του σχεδίου προγράμματος για την εκπαίδευση στο Δήμο μας ως συντονιστή πηγάζει από το προσωπικό μου στοίχημα να έχουν τα εγγόνια μου σχολεία στον τόπο τους χαρούμενα και φωτεινά, καθαρά και ζεστά, ασφαλή και φιλόξενα. Με δράσεις και προγράμματα να γνωρίσουν τον τόπο που ζουν και τον κόσμο που τους περιμένει, να κάνουν κτήμα τους τα δημιουργήματα του ανθρώπινου πολιτισμού και να δημιουργήσουν τα δικά τους και να ακολουθούν το παράδειγμα των αρχόντων του Δήμου, ώστε να γίνουν κι εκείνα εργατικά, έντιμα, αλληλέγγυα, υπεύθυνα. Έτσι θα εκπληρωθεί ο βασικός σκοπός της ηγεσία της Δημοτικής Αρχής που είναι η ανάπτυξη της κοινωνίας και η ευημερία των πολιτών της.

Ερ.: Γιατί επιλέξατε να συστρατευθείτε με τον Αλ. Χρυσάφη;

Δ.Σ.: Γιατί η μέχρι τώρα πορεία του ως οικογενειάρχης, ως μέτοχος μιας υγιούς επιχείρησης, κι ενός γραφείου μελετών, ως εκπαιδευτικού του ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας, κι ως Προέδρου στο Επιμελητήριο Σερρών, σε μικρή μάλιστα ηλικία, προμηνύει μια εξίσου επιτυχημένη θητεία ως Δήμαρχος Σερραίων. Πιστεύω ότι σ’ αυτήν την περίοδο των λιγοστών εθνικών πόρων και των αυξημένων αναγκών ο Αλέξανδρος Χρυσάφης είναι το πιο αξιόπιστο και χρήσιμο εργαλείο για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του Δήμου και την ανακοπή της φθίνουσας πορείας του. Η συνεργασία μας στηρίζεται ακριβώς στην κοινή μας οπτική τόσο στις στοχεύσεις όσο και στη μεθοδολογία των δράσεών μας.

Ερ.: Πόσο δυσκολεύει τους ψηφοφόρους το γεγονός ότι οι υποψήφιοι σύμβουλοι είναι πάρα πολλοί και για τον ποιον λόγο να επιλέξουν να ψηφίσουν τον Δ. Σιαμάγκα;

Δ.Σ.: Η συμμετοχή στις εκλογές είναι πράξη ευθύνης. Οι δημότες θα επιλέξουν κυρίως πρόγραμμα δράσης, Δήμαρχο και ομάδα υλοποίησης του προγράμματος. Αυτή η επιλογή θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα μιας εσωτερικής διεργασίας, που θα λάβει υπόψιν της μια σειρά παραγόντων. Όπως συμβαίνει συνήθως, η κρίση τους θα φιλτραριστεί ασφαλώς κι από τις σχέσεις συγγένειας, φιλίας, εκτίμησης, κλπ. Προτείνω στους συνδημότες μου να κρίνουν τους υποψηφίους στηριζόμενοι στο έργο που έχουν να επιδείξουν, όσοι άσκησαν καθήκοντα ή είχαν ιδιότητες στα δημοτικά πράγματα, και σε όσους δεν είχαν συμμετοχή με βάση την μέχρι τώρα ιδιωτική και επαγγελματική πορεία τους να αποφασίσουν σε ποιους θα ρισκάρουν να αναθέσουν ρόλους. Με μια τέτοια προσέγγιση θα ήθελα να αντιμετωπιστεί και η δική μου υποψηφιότητα, όπως και του επικεφαλής του συνδυασμού μας.
Η ύπαρξη πολλών υποψηφιοτήτων είναι ένα πρόβλημα, ελπίζω ευχάριστο, όμως μην ξεχνάτε μέσα στην ποσότητα κρύβεται κι η ποιότητα!!!

Κοινοποίηση