“Βολές” της ΕΛΜΕ Σερρών κατά της Κεραμέως με αφορμή το πολυνομοσχέδιο στην Παιδεία

Για παντελής απουσία διαλόγου με τους καθηγητές καταγγέλλει η ΕΛΜΕ Σερρών την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και την ίδια την υπουργό Νίκη Κεραμέως σχετικά με το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία που έχει κατατεθεί σε δημόσια διαβούλευση εν μέσω πανδημίας κορονοϊού. Η τοπική ΕΛΜΕ κατηγορεί επίσης την υπουργό ότι “λειτουργεί με παρατάσεις και αναβολές σε πολλά ζητήματα εκτός φυσικά από το ζήτημα των Κολλεγίων που προχώρησε άμεσα και για να μην είμαστε άδικοι το μείζον θέμα των διορισμών που ταλαιπωρεί την εκπαιδευτική κοινότητα, διατηρώντας όμως τον απαράδεκτο νόμο της προηγούμενης κυβέρνησης”

Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Σερρών:

Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας επέλεξε να καταθέσει πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία εν μέσω υγειονομικής κρίσης και πανδημίας με κλειστά σχολεία και σε μία χρονική περίοδο που οι συλλογικές διαδικασίες είναι υπό περιορισμό και τα δικαιώματα του «συνέρχεσθαι» και του «συνδικαλίζεσθαι» είναι επίσης περιορισμένης κλίμακας. Καταγγέλλεται η παντελής απουσία διαλόγου με τους εκπαιδευτικούς διά μέσου της Ομοσπονδίας την ίδια στιγμή που αυτοί οι εκπαιδευτικοί στάθηκαν στο ύψος των περιστάσεων στηρίζοντας την εκπαίδευση και τους μαθητές ενώ όλες οι προϋποθέσεις ήταν αρνητικές, έλλειψη επιμόρφωσης για την τηλεκπαίδευση, περιορισμένα μέσα και εργαλεία, δυσκολίες ηλεκτρονικής προσβασιμότητας.

Το περιεχόμενο του πολυνομοσχεδίου δεν δικαιολογεί την άκαιρη κατάθεσή του καθώς εδώ και εννέα μήνες που έχει αναλάβει η νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας λειτουργεί με παρατάσεις και αναβολές σε πολλά ζητήματα εκτός φυσικά από το ζήτημα των Κολλεγίων που προχώρησε άμεσα και για να μην είμαστε άδικοι το μείζον θέμα των διορισμών που ταλαιπωρεί την εκπαιδευτική κοινότητα, διατηρώντας όμως τον απαράδεκτο νόμο της προηγούμενης κυβέρνησης.

Τράπεζα Θεμάτων (άρθρο 09): Εισάγεται και πάλι η τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας. Από αυτήν θα μπαίνει υποχρεωτικά το 50% των θεμάτων στις προαγωγικές και τις απολυτήριες εξετάσεις. Με υπουργική απόφαση θα ορίζονται τα θέματα της οργάνωσης και λειτουργίας καθώς και όλα τα άλλα ειδικότερα θέματα. Ερωτηματικά και προβληματισμοί προκύπτουν καθώς όλοι βιώσαμε στο παρελθόν τα σοβαρά ζητήματα που προέκυψαν από την εισαγωγή αυτού του μέτρου. Οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και όχι οι Πανεπιστημιακοί πρέπει να έχουν τον κύριο και μοναδικό λόγο στην κατάθεση των θεμάτων αλλά και στη διαχείριση αυτού του εκπαιδευτικού εργαλείου. Διαφορετικά θα καταλήξουμε σε εξετάσεις τύπου πανελλαδικών και στα τρία έτη του Λυκείου.

Ύπαρξη ανώτατου ορίου ηλικία (17 ετών) για την εγγραφή στα ΕΠΑΛ (άρθρα 51 & 52): Καθορίζεται ανώτατο όριο για την εγγραφή των μαθητών στα ΕΠΑΛ το 17ο έτος ηλικίας. Διαφωνούμε με τη σχετική ρύθμιση, γιατί εμποδίζει τους απόφοιτους του ΓΕ.Λ, να εγγραφούν στο ΕΠΑΛ και να πάρουν ειδικότητα καθώς και τους απόφοιτους του ΕΠΑΛ να γραφτούν εκ νέου στο ΕΠΑΛ και να πάρουν δεύτερη ειδικότητα. Επειδή όλα τα νυχτερινά ΕΠΑΛ βρίσκονται στις πρωτεύουσες της Περιφερειακής Ενότητας (τέως νομοί), είναι δύσκολο για πολλούς μαθητές να μετακινηθούν από τα χωριά τους στην πρωτεύουσα (Ιδιαίτερα στις μεγάλες Περιφερειακές Ενότητες). Το όριο ηλικίας θα πρέπει να καταργηθεί.

Εκπαιδευτικός εμπιστοσύνης (άρθρο 38): Καθιερώνονται δύο εκπαιδευτικοί εμπιστοσύνης ανά εκπαιδευτική μονάδα. Τους συναδέλφους προτείνει ο διευθυντής του σχολείου και ο Σύλλογος Διδασκόντων και τους διορίζει ο συντονιστής. Αυτοί επιμορφώνονται από το ΙΕΠ και από τους συντονιστές εκπαιδευτικού έργου. Ο εκπαιδευτικός εμπιστοσύνης «παρεμβαίνει, καθοδηγεί και ενημερώνει μαθητές, γονείς και κηδεμόνες, σε θέματα παιδαγωγικής αντιμετώπισης ζητημάτων σε τομείς που απασχολούν τη σχολική μονάδα, όπως ενδεικτικά οι ακόλουθες: διαχείριση κρίσεων (σχολικός εκφοβισμός, επιθετικότητα), μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα συμπεριφοράς, πρόληψη σε θέματα ακραίων συμπεριφορών (ρατσισμός, διαφορετικότητα), συμπερίληψη και ενσωμάτωση, μαθητές με ιδιαίτερες δυνατότητες, κλίσεις και ταλέντα, μετάβαση σε άλλες βαθμίδες, σχολική κινητικότητα, συμβουλευτική και ομάδες γονέων. Ασκεί τα καθήκοντά του και λειτουργεί συμπληρωματικά και ενισχυτικά προς τους υφιστάμενους θεσμούς υποστήριξης των σχολικών μονάδων, χωρίς να υποκαθιστά τις αρμοδιότητες του συλλόγου διδασκόντων, του Διευθυντή και του Συντονιστή εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας ή τις αρμοδιότητες υπερκείμενων σχολικών δομών. Στα σχολεία θα πρέπει να υπηρετούν ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί, οι οποίοι διαθέτουν εξειδικευμένες γνώσεις και δεν έχουν το βάρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Τα πολύπλοκα ζητήματα που προκύπτουν στα σχολεία (σχολικός εκφοβισμός, αγχώδεις διαταραχές των μαθητών κ.α) επιβάλλεται να τα διαχειρίζονται οι καθ’ ύλην αρμόδιοι επιστήμονες. Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε καταργήσει τους Συμβουλευτικούς Σταθμούς Νέων (Σ.Σ.Ν.), μία δομή η οποία είχε προσφέρει τα μέγιστα στην εκπαιδευτική κοινότητα. Θα πρέπει να γίνει επανασύσταση και λειτουργία της δομής με την κατάλληλη στελέχωση.

Διατηρείται η ομάδα σχολείων ( 5-10 σχολεία εάν δεν υπάρχει πειραματικό στην περιοχή, 5-20 σχολεία εάν υπάρχει πειραματικό) (άρθρο 36 αντικαθιστά το άρθρο 48 του ν. 4547/2018): Ο Διευθυντής του Προτύπου, ή ο Διευθυντής του μεγαλύτερου σχολείου, εάν δεν υπάρχει πρότυπο συγκαλεί και προεδρεύει του σώματος που δημιουργείται. Στο σώμα αυτό μετέχουν οι Διευθυντές και οι Υποδιευθυντές των σχολείων. Στόχος των ομάδων σχολείων είναι η ανάληψη κοινών μορφωτικών πρωτοβουλιών, οι κοινές εκπαιδευτικές δράσεις και η συμμετοχή σε ποικίλα παιδαγωγικά προγράμματα των σχολείων αυτών καθώς και η ανατροφοδότηση των σχολείων μεταξύ τους. Πρόκειται για έναν απαράδεκτο γραφειοκρατικό μηχανισμό. Δεν υπάρχει συγκεκριμένος λόγος ύπαρξης και συγκεκριμένη στόχευση. Αντίθετα η ομάδα σχολείων εγκυμονεί κινδύνους στο μέλλον, για πλείστες αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις π.χ μεταφορά της οργανικής τοποθέτησης από το σχολείο στην ομάδα σχολείων, συγκεντρωτικότερο σύστημα διεύθυνσης με έναν διευθυντή ανά ομάδα σχολείων και άλλα. Η διάταξη αυτή πρέπει να αφαιρεθεί. Το άρθρο έρχεται να αντικαταστήσει ένα παρόμοιο μοντέλο ομάδων που εισήγαγε η προηγούμενη κυβέρνηση με το νόμο 4547/2018.

Κανονισμός εσωτερικής λειτουργίας (άρθρο 37): Τα σχολεία με τη συμμετοχή του Συλλόγου Γονέων, του Δήμου και του Προέδρου του Δεκαπενταμελούς του σχολείου προχωρούν στη σύνταξη του εσωτερικού κανονισμού του σχολείου. Με υπουργική απόφαση μπορεί να σταλεί από το Υπουργείο ένας πρότυπος κανονισμός λειτουργίας που θα δείχνει τις κατευθύνσεις και τους άξονες. Η εισήγηση του 15μελούς Συμβουλίου των μαθητών και η συμμετοχή τους είναι κινείται στη σωστή κατεύθυνση. Οι μαθητές θα πρέπει να αναπτύξουν την αίσθηση συμμετοχής σε συλλογικά όργανα και της ανάληψης ευθυνών από την λήψη αποφάσεων και τη σύναψη των κανόνων. Σε καμιά περίπτωση δεν δεχόμαστε την συμμετοχή του Δήμου και των Γονέων.

Αναπληρωτές (άρθρα 42, 44 & 45): Μοριοδοτείται η προϋπηρεσία έως 120 μήνες (ένα μόριο τον μήνα) Θεσμοθετείται η διπλή μοριοδότηση των δυσπρόσιτων (2 μόρια ανά μήνα-έως 60 μήνες). Επιβάλλεται διετής αποκλεισμός όσων αρνηθούν να πάνε στα σχολεία των περιοχών που επέλεξαν. Από την 1η Οκτωβρίου (αντί για την 1η Νοεμβρίου) έχει το δικαίωμα το Υπουργείο Παιδείας να προχωρήσει σε ονομαστικές κλήσεις για συγκεκριμένα σχολεία. Οι εκπαιδευτικοί που θα αρνηθούν τελικά να πάνε στα συγκεκριμένα σχολεία της τελευταίας κατηγορίας, θα τιμωρηθούν με τριετή αποκλεισμό. Απορρίπτουμε την ύπαρξη πλαφόν προϋπηρεσίας 120 μηνών και θεωρούμε ότι πρέπει να μοριοδοτείται το σύνολο της προϋπηρεσίας. Συμφωνούμε με τη διπλή μοριοδότηση δυσπρόσιτων σχολείων. Απορρίπτουμε την ύπαρξη ποινών για τους εκπαιδευτικούς που δε θα παρουσιαστούν στα σχολεία των Διευθύνσεων ή τα ονομαστικά σχολεία που δηλώσαν. Θα πρέπει να δίνονται κίνητρα και όχι ποινές, προκειμένου να υπηρετήσουν οι αναπληρωτές καθηγητές στα δυσπρόσιτα σχολεία της πατρίδας μας.

Τροποποιείται η διαδικασία Αξιολόγησης σχολικής μονάδας (άρθρα 34 & 35): Στο τέλος της χρονιάς ο διευθυντής και η σχολική μονάδα κάνουν έκθεση αξιολόγησης του περασμένου έτους. Καταγράφεται στα πρακτικά και σε ηλεκτρονική φόρμα όπου έχει πρόσβαση το ΠΕΚΕΣ , το ΙΕΠ, και η ΑΔΙΠΠΔΕ. Οι θεματικοί άξονες θα οριστούν με Υπουργική Απόφαση. Το ΠΕΚΕΣ προχωράει στην αξιολόγηση, καταθέτοντας παρατηρήσεις και κάνοντας προτάσεις υποστήριξης και βελτίωσης. Η έκθεση του ΠΕΚΕΣ θα λαμβάνεται υπόψη από τη σχολική μονάδα για το νέο έτος. Ο συντονιστής μπορεί να διατυπώσει παρατηρήσεις πάνω στην έκθεση και προτάσεις που πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη από τη σχολική μονάδα. Το ΠΕΚΕΣ κάνει συνολική αξιολόγηση των μονάδων της περιοχής του και η έκθεση αυτή είναι προσβάσιμη στο ΙΕΠ και στην ΑΔΙΠΠΔΕ. Σε κεντρικό επίπεδο η ΑΔΙΠΠΔΕ κάνει εισηγήσεις στον Υπουργό για βελτιώσεις και συντάσσει εκθέσεις και γενικές παρατηρήσεις. Το ΙΕΠ αξιολογεί το περιεχόμενο της πλατφόρμας σε τοπικό και σε εθνικό επίπεδο, όποτε κρίνεται αναγκαίο. Η έκθεση της σχολικής μονάδας πρέπει να λαμβάνει υπόψη της την άποψη του ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ (Σύλλογος Γονέων , μαθητής, Δήμος). Απορρίπτουμε την ανάμειξη των Δήμων, των γονέων και των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία και μάλιστα στη διαδικασία αυτοαξιολόγησης. Επίσης, διαφωνούμε με την ανάρτηση της έκθεσης αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας στην ιστοσελίδα του σχολείου.

Αυτή η διαδικασία μπορεί να οδηγήσει στην κατηγοριοποίηση των σχολείων, διότι κάποια σχολική μονάδα μπορεί να αποτυπώσει την αποτυχία επίτευξης στόχου σε κάποιον τομέα, ενώ άλλη σχολική μονάδα μπορεί να παρουσιάσει μία ωραιοποιημένη πραγματικότητα. Οι γονείς που θα έχουν πρόσβαση στις ιστοσελίδες των σχολείων, θα εκτιμήσουν ότι το ένα σχολείο είναι καλύτερο από το άλλο και θα επιδιώξουν να στείλουν τα παιδιά τους σε αυτό το σχολείο. Η ανάρτηση της έκθεσης πρέπει να γίνεται σε υπηρεσιακή ιστοσελίδα για την υπηρεσιακή εκτίμηση της κατάστασης και την αντιμετώπιση των προβλημάτων. Η ΑΔΙΠΠΔΕ φαίνεται ότι παίζει κομβικό ρόλο και το ΙΕΠ συμπληρωματικό ρόλο στην αυτοαξιολόγηση σε εθνικό επίπεδο. Η ΑΔΙΠΠΔΕ είναι ένα όργανο που δεν έχει καμία σχέση με τη σχολική πραγματικότητα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και αποτελεί σύμφωνα με το προτεινόμενο σχέδιο εξωτερικό αξιολογητή. Επιπροσθέτως, τα μέλη της είναι στην πλειοψηφία τους Πανεπιστημιακοί, που δεν έχουν καμία σχέση με τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Απορρίπτουμε ΚΑΘΕ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ. Πιστεύουμε ότι το ΙΕΠ πρέπει να κάνει τη συνολική εκτίμηση της κατάστασης, να προτείνει λύσεις και να ενημερώνει την πολιτική ηγεσία.

Δεν περιλαμβάνεται καμία διάταξη που να αφορά την επανασύσταση και επαναλειτουργία δομών της εκπαίδευσης που είχαν αποδείξει στην πράξη πόσο σημαντικές είναι τόσο για την υποστήριξη μαθητών και γονέων όσο και για τη στήριξη του έργου των εκπαιδευτικών αλλά και της λειτουργίας των σχολικών μονάδων. Αναφερόμαστε στα ΠΛΗ.ΝΕΤ, στους Σ.Σ.Ν. και στα ΚΕΣΥΠ. Θυμίζουμε ότι πραγματοποιήθηκαν άπειρες διαμαρτυρίες και παρεμβάσεις όπου με επιχειρήματα υποστηριζόταν η λειτουργία ειδικά των ΠΛΗ.ΝΕΤ. Σήμερα, που οι υπολογιστές και το διαδίκτυο κατέκλυσαν την καθημερινότητά μας και αποδείχτηκαν πολύτιμο εργαλείο διατήρησης της επαφής με το σχολείο το Υπουργείο Παιδείας δεν λαμβάνει καμία μέριμνα για να διορθωθούν τα λάθη του παρελθόντος. Συνεχίζει να διατηρεί υπεύθυνους διοικητικούς υπαλλήλους (Προϊστάμενοι Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών) που λαμβάνουν μάλιστα και επίδομα προϊσταμένου ενώ δεν διαθέτουν ούτε τα προσόντα ούτε την τεχνογνωσία των εκπαιδευτικών που υπηρετούσαν και στελέχωναν τα ΠΛΗΝΕΤ (οι εκπαιδευτικοί ήταν χωρίς επίδομα!!!!!!!!!!!).

Απαιτούμε τον ουσιαστικό διάλογο ανάμεσα το Υπουργείο Παιδείας και την Ομοσπονδία που εκπροσωπεί τους μάχιμους εκπαιδευτικούς. Έχουμε ενστάσεις και προτάσεις-αντιπροτάσεις σε σοβαρά ζητήματα που εισάγονται με το παρόν νομοσχέδιο.

Καλούμε την Υπουργό Παιδείας κ. Κεραμέως Νίκη να ακούσει, να συζητήσει με τους εκπαιδευτικούς, με τους ανθρώπους που μάχονται καθημερινά για τα παιδιά μας και το μέλλον αυτής της χώρας. Η παιδεία διαμορφώνεται μέσα από τη θεσμοθετημένη μορφή της εκπαίδευσης που έχει την υποχρέωση η πολιτεία , το κράτος να παρέχει στους πολίτες της δημιουργώντας εκείνες τις συνθήκες που διευκολύνουν , που βελτιώνουν την ποιότητα της εκπαίδευσης, που αναβαθμίζουν, που συμβάλουν θετικά.

Ζητούμε από τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας να διαβιβάσει την παρούσα επιστολή μας στην Υπουργό Παιδείας υπηρεσιακά λόγω της αδυναμίας που υπάρχει να μετακινηθούμε στην Περιφέρεια Εκπαίδευσης.

2 Shares