Οι στόχοι της Ford για μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα

Του Γιώργου Δαμιανίδη

Η Ford Motor Company σκοπεύει να πετύχει ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα σε όλο τον κόσμο μέχρι το 2050, θέτοντας την ίδια στιγμή ενδιάμεσους στόχους ώστε να αντιμετωπίσει ακόμα πιο αποτελεσματικά τις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής σε διάφορες περιοχές – όπως για παράδειγμα στην Ευρώπη.

Η εταιρεία ανακοίνωσε τη συγκεκριμένη φιλοδοξία της με τη δημοσίευση της 21ης Έκθεσης Βιωσιμότητας. Η Ford είναι ο μοναδικός κατασκευαστής οχημάτων μαζικής παραγωγής στις ΗΠΑ που συνεισφέρει στη μείωση των εκπομπών CO2 στο πλαίσιο της Συμφωνίας του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή και συνεργάζεται με την πολιτεία της Καλιφόρνια για τη θέσπιση αυστηρότερων προτύπων σχετικά με τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από αυτοκίνητα.

Στην Ευρώπη, η Ford ήδη χρησιμοποιεί αποκλειστικά πράσινη ηλεκτρική ενέργεια για την τροφοδοσία όλων των εγκαταστάσεών της στη Μ. Βρετανία, στο εργοστάσιό της στην Κραϊόβα της Ρουμανίας, καθώς και σε όλες τις μονάδες της στην Κολωνία της Γερμανίας, συμπεριλαμβανομένων των εργοστασίων συναρμολόγησης οχημάτων και κατασκευής κινητήρων. Η Ford εκτιμά ότι η Ευρώπη θα είναι ανάμεσα στις πρώτες περιοχές σε παγκόσμιο επίπεδο που θα πετύχουν ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα.

Πέρσι το Νοέμβριο, η Ford Ευρώπης ανταποκρίθηκε επίσης στην έκκληση για συνεργασία που πραγματοποιήθηκε προς επιχειρήσεις, κυβερνήσεις και οργανισμούς με σκοπό την ανάπτυξη της στρατηγικής Sustainable Europe 2030. Αποτελώντας πρωτοβουλία του CSR Europe, του Ευρωπαϊκού επιχειρηματικού δικτύου για την Εταιρική Βιωσιμότητα & Υπευθυνότητα, η έκκληση προς δράση προσυπογράφηκε από 380 στο σύνολο CEO σε 24 Ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων ο Stuart Rowley, president, Ford Ευρώπης.

Η εταιρεία προηγουμένως ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να χρησιμοποιεί σε όλα τα εργοστάσιά της ηλεκτρική ενέργεια που θα παράγεται τοπικά και κατά 100% από ανανεώσιμες πηγές μέχρι το 2035. Αυτό σημαίνει ότι η ενέργεια θα προέρχεται αποκλειστικά από πηγές, όπως ο άνεμος, ο ήλιος, το νερό και η γεωθερμία.

Για να πετύχει το στόχο του ουδέτερου ισοζυγίου άνθρακα, η Ford θα εστιάσει αρχικά σε τρεις τομείς που ευθύνονται περίπου για το 95% των εκπομπών CO2  – χρήση αυτοκινήτου, εφοδιαστική αλυσίδα και εγκαταστάσεις εταιρείας.

Η Ford δήλωσε ότι έθεσε το στόχο του 2050 έχοντας πλήρη επίγνωση των προκλήσεων, όπως η αποδοχή των πελατών, οι κανονισμοί των κυβερνήσεων, οι οικονομικές συνθήκες και η διαθεσιμότητα ηλεκτρικής ενέργειας και καυσίμων που παράγονται από ανανεώσιμες και ουδέτερες ως προς τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα πηγές.

«Μπορούμε να εξελίξουμε και να κατασκευάσουμε καταπληκτικά αυτοκίνητα, να υποστηρίξουμε και να επεκτείνουμε μία ισχυρή επιχειρηματική δραστηριότητα και ταυτόχρονα να προστατεύσουμε τον πλανήτη μας – στην πραγματικότητα, αυτά τα ιδεώδη συμπληρώνουν το ένα το άλλο» δήλωσε ο Bob Holycross, vice president, υπεύθυνος βιωσιμότητας, περιβάλλοντος και ασφάλειας. «Δεν έχουμε ακόμα όλες τις απαντήσεις, αλλά είμαστε αποφασισμένοι να συνεργαστούμε με όλους τους παγκόσμιους και τοπικούς εταίρους και άμεσα ενδιαφερόμενους ώστε να το πετύχουμε.»

Η Ford προσπαθεί επίσης να αναπτύξει στόχους που έχουν εγκριθεί και προσδιοριστεί από την πρωτοβουλία Science Based Targets για εκπομπές Πεδίου 1 (Scope 1), Πεδίου 2 (Scope 2) και Πεδίου 3 (Scope 3). Το Πεδίο 1 καλύπτει άμεσες εκπομπές προερχόμενες από πηγές που αποτελούν ιδιοκτησία της εταιρείας ή ελέγχονται από αυτή, ενώ το Πεδίο 2 αφορά έμμεσες εκπομπές που συνδέονται με την εν γένει κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας που αγοράζει μέσω τρίτων και χρησιμοποιεί η Ford. Οι εκπομπές του Πεδίου 3 αναφέρονται, μεταξύ άλλων, σε εκπομπές από τη χρήση οχημάτων που εμπορεύεται η Ford, καθώς και σε εκείνες που σχετίζονται με την αλυσίδα εφοδιασμού.

Η δέσμευση για το 2050 επιβεβαιώνει ότι η Ford εντατικοποιεί τις προσπάθειές της για πιο φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα και δραστηριότητες. Το 2019, η εταιρεία επέκτεινε την στρατηγική της για το κλίμα, προκειμένου να βρει πιο αποτελεσματικούς τρόπους να ενσωματώσει τις επιθυμίες και τις ανάγκες των ανθρώπων και της επιχείρησής της, καθώς και τις δυνατότητες της τεχνολογίας, εφαρμόζοντας μία ανθρωποκεντρική, σχεδιαστική φιλοσοφία.

Μία πολυσυλλεκτική ομάδα της Ford από όλο τον κόσμο – από περιοχές όπως οι ΗΠΑ, η Ευρώπη και η Κίνα – ανέπτυξε τη στρατηγική για μία κλιματικά ουδέτερη εταιρεία, μετά από ανάλυση δεδομένων που σχετίζονται με το περιβάλλον, τους πελάτες, την τεχνολογία, τη νομοθεσία, την ενέργεια, τις μεθόδους του ανταγωνισμού, τις αξιολογήσεις του κύκλου ζωής και λοιπές τάσεις.

Η αντιμετώπιση της πρόκλησης της κλιματικής αλλαγής αποτελεί βασική ευθύνη και στρατηγική προτεραιότητα για τη Ford – στο πλαίσιο αυτό περιλαμβάνεται ο περιορισμός της αύξησης της παγκόσμιας θερμοκρασίας στο πλαίσιο της Συμφωνίας του Παρισιού.

Η Mindy Lubber, CEO και πρόεδρος του μη κερδοσκοπικού οργανισμού βιωσιμότητας Ceres, χαιρέτισε το μακροπρόθεσμο στόχο της Ford, ενώ ενθάρρυνε και άλλες εταιρείες να ακολουθήσουν το παράδειγμά της.

«Συγχαίρουμε τη Ford για δέσμευσή της να γίνει κλιματικά ουδέτερη μέχρι το 2050. Η Ford αναγνωρίζει τον επείγοντα χαρακτήρα του θέματος της κλιματικής αλλαγής και παροτρύνουμε την κάθε εταιρεία να αναλάβει δράση και να δεσμευτεί στο εγχείρημα της παγκόσμιας πρωτοβουλίας ‘science-based targets’.»

Η Ford επενδύει πάνω από 11,5 δισεκ. δολάρια στα ηλεκτρικά οχήματα μέχρι το 2022 και δεσμεύεται να προσφέρει μία εξηλεκτρισμένη έκδοση για κάθε επιβατικό μοντέλο που θα λανσάρει στην Ευρωπαϊκή αγορά. Σε αυτή η Ford προγραμματίζει να αυξήσει τον αριθμό των ηλεκτροκίνητων μοντέλων της σε 18 μέχρι το τέλος του 2021, περιλαμβάνοντας στη γκάμα της  ήπια υβριδικά, πλήρως υβριδικά, plug-in υβριδικά και πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα με μπαταρία.

Τα βασικά σημεία της Έκθεσης

Εκτός από τον στόχο και την πρόοδο της εταιρείας για τη μετάβαση σε ένα ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα, η Έκθεση υπογραμμίζει τη συνεχή προσπάθεια του κατασκευαστή να εφαρμόσει υπεύθυνες επιχειρηματικές πρακτικές σε όλο τον κόσμο:

  • COVID-19: Προστατεύοντας την ασφάλεια των εργαζομένων: Η υγεία και η ασφάλεια των εργαζομένων είναι από τις υψηλότερες προτεραιότητες της Ford. Η εταιρεία κινήθηκε γρήγορα μόλις ενέσκηψε η πανδημία του COVID-19, κλείνοντας εργοστάσια, επιστρατεύοντας τεχνολογίες που επιτρέπουν σε πολλούς από τους ανθρώπους της να εργάζονται από απόσταση και υλοποιώντας προγράμματα για την υποστήριξη της σωματικής, πνευματικής και ψυχικής υγείας τους. Σε όλο τον κόσμο, η Ford βοήθησε επίσης στην παραγωγή αναπνευστήρων, αναπνευστικών συσκευών και ατομικού προστατευτικού εξοπλισμού.
  • Εξηλεκτρισμός: Κατά τη διάρκεια του 2019 η Ford επιτάχυνε σημαντικά τα σχέδιά της στα ηλεκτρικά οχήματα αποκαλύπτοντας την πλήρως ηλεκτρική Mustang Mach-E που θα διατίθεται στην Ευρώπη στις αρχές του 2021 με αναμενόμενη αυτονομία, σύμφωνα με υπολογισμούς της EPA, έως 600 km στο πλαίσιο του πρωτοκόλλου Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure (WLTP).
  • Κυκλική Οικονομία: Η αξιοποίηση των αποβλήτων ή το “upcycling” υλικών – όπως για παράδειγμα τα τσόφλια του καφέ, ένα υποπροϊόν από το καβούρδισμα των κόκκων του καφέ που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή εξαρτημάτων αυτοκινήτου – μειώνει το βάρος κατά 20% και εξοικονομεί 25% ενέργεια κατά τη διαδικασία παραγωγής. Η εταιρεία ανακατευθύνει επίσης ροές αποβλήτων στη δημιουργία βιοϋλικών για εξαρτήματα αυτοκινήτων εδώ και αρκετά χρόνια. Όπως για παράδειγμα τη χρήση αφρού σόγιας στα καθίσματα, αντί προϊόντων πετρελαίου, σε περισσότερα από 25 εκατομμύρια οχήματα μέχρι σήμερα, αποτρέποντας έτσι την είσοδο στην ατμόσφαιρα εκατοντάδων εκατομμυρίων κιλών διοξειδίου του άνθρακα.
  • Ποικιλομορφία και Ενσωμάτωση: Το Φεβρουάριο, η εταιρεία υπέγραψε τις Αρχές Ενδυνάμωσης των Γυναικών (Women’s Empowerment Principles) του ΟΗΕ, κέρδισε μία κορυφαία θέση στο Δείκτη Ισότητας Φύλων (Gender-Equality Index) του Bloomberg για δεύτερη συνεχή χρονιά και απέσπασε το καλύτερο σκορ (100) στο Δείκτη Ισότητας Ατόμων με Αναπηρία 2019 (Disability Equality Index®).  Η Έκθεση Βιωσιμότητας της Ford θέτει επίσης επί τάπητος και το θέμα της κοινωνικής αδικίας. Και ενώ δεν εμφανίζονται λύσεις εξ ουρανού για μακροχρόνια συστημικά ζητήματα, η Ford δεσμεύεται να ακούει, να μαθαίνει και να πρωτοστατεί σε πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη λύσεων που ωφελούν την κοινωνία και την εταιρεία.
0 Shares