SAFESTRIP: Μετάδοση σε πραγματικό χρόνο πληροφοριών σχετικά με το δρόμο και τις συνθήκες

Η μετάδοση σε πραγματικό χρόνο στατικών και δυναμικών πληροφοριών σχετικά με το δρόμο και τις συνθήκες (περιβαλλοντικές, κυκλοφοριακές) στα κινούμενα οχήματα.

To SAFESTRIP συγχρηματοδοτείται στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ 2020 (ΗORIZON 2020) και έχει σκοπό τη συνεισφορά στα Συνεργατικά Ευφυή Συστήματα Μεταφορών (“Cooperative Intelligent Transportation Systems” – C-ITS) -SAFESTRIP (Safe and Green Sensor Technologies for self-explaining and forgiving)/ Πρόκειται για ένα έργο που ξείνησε τον Μάιο του 2017 και ολοκληρώνεται το καλοκαίρι του 2020.

Οι συνεργάτες

Τεχνικός Συντονιστής του ευρωπαϊκού έργου SAFESTRIP είναι το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΙΜΕΤ/EKETA). Η αξιολόγηση πραγματοποιείται στο Βαγιαδολίδ τη Ισπανίας, στο Μιλάνο και το Τορίνο της Ισπανίας και στην Ελλάδα (Αττική Οδό), σε πραγματικές συνθήκες, με οδηγούς-αναβάτες, σε 4 κύκλους πειραματικών δοκιμών.

Η τεχνολογία

Δημιουργείται μια – χαμηλού κόστους – διάταξη μικρο και νανο πιεζοηλεκτρικών και φωτοβολταϊκών αισθητήρων, ενσωματωμένων σε μια διάταξη λωρίδας, με αυτόνομη λειτουργία. Αποτελεί τεχνολογία που εντάσσεται στα Συνεργατικά Ευφυή Συστήματα Μεταφορών.

Η διάταξη των νανοαιθητήρων τοποθετείται σε μια λωρίδα που με τη σειρά της τοποθετείται επάνω στο οδόστρωμα, χωρίς παρεμβατικές, δαπανηρές και χρονοβόρες διαδικασίες.

Η υποδομή είναι “αυτοεπεξηγούμενη” και παρέχει πληροφόρηση προσωποποιημένη, σύμφωνα με τις απαιτήσεις και τις προτιμήσεις του ίδιου του οδηγού. Το σύνολο των πληροφοριών μεταδίδεται μέσω καινοτόμων εφαρμογών παροχής εξατομικευμένων πληροφοριών.

Οι πληροφορίες που προέρχονται από την εφαρμογή SAFESTRIP αφορούν:

  • πληροφορίες και ειδοποιήσεις ασφάλειας
  • φθοράς του οδοστρώματος
  • οδικά έργα
  • σιδηροδρομικές διαβάσεις
  • συγχωνεύσεις και οδικές διασταυρώσεις
  • εικονικά διόδια
  • χρέωση και κράτηση θέσεων στάθμευσης
  • καθώς και υποστήριξη της αυτόνομης οδήγησης.

Ταυτόχρονα, η τεχνολογία SAFESTRIP επιτρέπει:

  • την ακριβή τοποθέτηση του οχήματος στο χάρτη, με μεγαλύτερη ακρίβεια από την υπάρχουσα τεχνολογία GPS
  • την ταυτοποίηση οχημάτων
  • τη συνπερίληψη και αναβατών ποδηλάτων ή και πεζών στη διαδικασία
  • την ομογενοποίηση της παρουσίασης πληροφοριών μέσω κοινής εφαρμογης (common interface)
  • τη συγχώνευση δεδομένων
  • τη συνεργασία με ραντάρ, κάμερες κυκλοφορίας κλπ.
  • την προστασία των δεδομένων των οχημάτων
  • τη λειτουργία με οχήματα που δεν είναι εξοπλισμένα, μέσω εφαρμογών στο κινητό τηλέφωνο του οδηγού

Το SAFESTRIP αφορά:

  • οχήματα εξοπλισμένα με προηγμένα (συνεργατικά ή μη) συστήματα υποστήριξης του οδηγού
  • αυτόνομα οχήματα
  • μη εξοπλισμένα οχήματα
  • ποδήλατα αλλά και πεζούς

Πλεονεκτήματα

Το SAFESTRIP

  • περιλαμβάνει κάθε τύπο οχήματος, εξοπλισμένου και συνδεδεμένου ή μη
  • παρέχει αξιόπιστες, ακριβείς και ποιοτικές πληροφορίες
  • επικοινωνεί με συγκεκριμένες κατηγορίες οχημάτων, βάσει πρωτοκόλλων επικοινωνίας
  • επιτρέπει μανούβρες με στόχο την ασφάλεια
  • είναι οικονομικά αποδοτικό, λόγω χαμηλού κόστους. Αντικαθιστά τεχνολογίες πολύ ακριβότερες, με τρόπο εμφανώς πιο αποτελεσματικό
  • είναι οικολογικά βιώσιμο, καθώς έχει ελάχιστο οικολογικό αποτύπωμα
  • πρόκειται για μια σημαντική βελτίωση της λειτουργίας των Συνεργατικών Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών
  • παρέχει προσωποιημένη και παραμετροποιήσιμη πληροφορία
  • λειτουργεί με πολλαπλά επίπεδα ελέγχου επικοινωνίας
  • επιτρέπει τη σημαντική μείωση μοιραίων ατυχημάτων σε εθνικές οδούς, ενώ σε συγκεκριμένα σενάρια (π.χ. σε διασταυρώσεις σύγκλισης ) η μείωση αυτή είναι ακόμη μεγαλύτερη

Κόστος

Το κόστος της συγκεκριμένης τεχνολογίας είναι αρκετά χαμηλό και κατά πολύ χαμηλότερο του κόστους των τεχνολογιών τις οποίες έρχεται να υποκαταστήσει.