MINI: Ένα ‘original’ μοντέλο γιορτάζει μία επέτειο ορόσημο

Του Γιώργου Δαμιανίδη

Πριν από 20 χρόνια, το MINI παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό στα πλαίσια του Σαλονιού Αυτοκινήτου του Παρισιού. Ένα μοναδικό success story στο χώρο του αυτοκινήτου ξεκίνησε με το επαναλανσάρισμα της παραδοσιακής Βρετανικής μάρκας υπό την ομπρέλα του BMW Group και την παρουσίαση των μοντέλων MINI One και MINI Cooper. Ως διάδοχος του κλασικού Mini, η παραγωγή του οποίου σταμάτησε τις αμέσως επόμενες ημέρες, μετά από 41 χρόνια, η δεύτερη γενιά είχε όλα τα φόντα για μία ακόμα επανάσταση στη μικρή κατηγορία. Το MINI ήταν το πρώτο πολυτελές αυτοκίνητο στην κατηγορία του. Η μοντέρνα φιλοσοφία του έχει υποστηρίξει τη συνεχή εξέλιξη του μοντέλου μέχρι σήμερα, με κύρια συστατικά τη διασκεδαστική οδήγηση, την απόδοση, την άνεση, την ασφάλεια, τη συνδεσιμότητα και βεβαίως την πολυσυλλεκτικότητα.

Ένα ταξίδι στο χρόνο με ένα πρώτο αντίτυπο του MINI Cooper προσφέρει την ιδανική ευκαιρία για να παρακολουθήσουμε τον πρωτοποριακό χαρακτήρα της δεύτερης γενιάς. Ο πρεσβευτής από την πρώτη φάση του Βρετανικού ‘original’ μοντέλου για τον 21ο αιώνα βγήκε από τη γραμμή συναρμολόγησης τον Οκτώβριο του 2001, έξι μήνες αφότου ξεκίνησε η παραγωγή στο εργοστάσιο της ΜΙΝΙ στην Οξφόρδη. Τρεις προηγούμενοι ιδιοκτήτες ήδη έγραψαν αμέτρητες ώρες διασκεδαστικής οδήγησης πίσω από το τιμόνι του αυτοκινήτου, αντίστοιχες με τα 175.000 χιλιόμετρα που έχει διανύσει. Και όπως όλα τα MINI, του έδωσαν και ένα υποκοριστικό. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, το ονόμασαν “Sunny”, αντλώντας έμπνευση από το χρώμα του αμαξώματος, ένα Liquid Yellow, που το μεταμόρφωνε σε σπάνιο είδος. Την πρώτη χρονιά των πωλήσεων του σύγχρονου MINI στη Γερμανία, το ένα στα δεκαπέντε οχήματα ήταν βαμμένο σε αυτό το χρώμα. Σε συνδυασμό μάλιστα με μία μαύρη οροφή και μαύρα καλύμματα καθρεπτών, ήταν ακόμα πιο σπάνιο.

Το σήμα εκκίνησης για τη δημιουργία της δεύτερης γενιάς MINI δόθηκε τον Ιούλιο του 1994. Παράλληλα με τις κομψές λεπτομέρειες, όπως οι κοντοί πρόβολοι, οι στρογγυλοί προβολείς και η εξαγωνική μάσκα, κορυφαία προτεραιότητα για τους σχεδιαστές ήταν να μετασχηματίσουν και να ερμηνεύσουν τη βασική ιδέα των πρώτων χρόνων του κλασικού MINI στη σύγχρονη εποχή του αυτοκινήτου. Το σύγχρονο MINI έπρεπε επίσης να είναι μοναδικό, να προσφέρει χώρο για τέσσερα άτομα και τις αποσκευές τους, να είναι οικονομικό σε κατανάλωση και να ξυπνά τον ενθουσιασμό με τα  μοναδικά οδηγικά χαρακτηριστικά του. Επίσης, ελήφθησαν υπόψη τα σύγχρονα πρότυπα άνεσης και μέγιστης ασφάλειας. Για μία φορά ακόμα, γεννήθηκε ένα επαναστατικό, νέο μικρό αυτοκίνητο – προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις της εποχής του από κάθε άποψη, και αυτή τη φορά, μεταξύ άλλων, είχε εξελιχθεί και κατασκευαστεί σύμφωνα με τα πρότυπα ποιότητας μιας πολυτελούς μάρκας.

Το φθινόπωρο του 1997, ορισμένοι επίλεκτοι δημοσιογράφοι είχαν την ευκαιρία να δουν για πρώτη φορά τη μελέτη MINI 2000. Αυτό δημιούργησε ένα παραλήρημα MINI. Το επαναλασάρισμα της μάρκας και η επικείμενη παρουσίαση του μοντέλου παραγωγής ήταν το θέμα έντονου διαλόγου, κυρίως online. Παράλληλα με την παγκόσμια πρεμιέρα στο Παρίσι, λανσαρίστηκαν εθνικά κα διεθνή MINI websites και πολύ σύντομα, είχαν εγγραφεί πάνω από 100.000 υποψήφιοι πελάτες που ενδιαφέρονταν για το MINI.

Οι πωλήσεις του MINI στο Ηνωμένο Βασίλειο ξεκίνησαν στις 7 Ιουλίου 2001 ενώ το εμπορικό του ντεμπούτο στη Γερμανία έγινε δύο μήνες αργότερα. Στο σημείο αυτό, μπήκε στο πρόγραμμα παραγωγής του εργοστασίου της MINI στην Οξφόρδη για πρώτη φορά μία βάρδια το Σαββατοκύριακο, προκειμένου να μπορέσει η εταιρεία να ικανοποιήσει τη μαζική ζήτηση. Και αυτό ήταν μόνο η αρχή. Στην Ιαπωνία – όπου το κλασικό Mini έχει ένα τεράστιο fan club – η δεύτερη γενιά συνάντησε τεράστιο ενδιαφέρον. Η έναρξη των πωλήσεων προγραμματίστηκε για τις 2 Μαρτίου 2002 επειδή αυτή η ημερομηνία προφέρεται “MI-NI” στα Ιαπωνικά. Στη συνέχεια, ήρθε επιτέλους και η σειρά των Αμερικανών φίλων του μοντέλου, στις 22 Μαρτίου 2002. Οι έμποροι είχαν ήδη κλείσει παραγγελίες για 20.000 αυτοκίνητα.

Το MINI της δεύτερης γενιάς γοήτευσε τους οδηγούς σε όλο τον κόσμο με την απαράμιλλη ευελιξία του. Μέχρι σήμερα, το “Sunny” δεν αφήνει καμία απολύτως αμφιβολία ότι το MINI σχεδιάστηκε για σπορ οδήγηση και ασυναγώνιστη συμπεριφορά στις στροφές. Ο κινητήρας 85 kW/115 hp του MINI Cooper προσφέρει επίσης εντυπωσιακή επιτάχυνση. Πριν από 20 χρόνια, αυτό ήταν το στοιχείο που εντυπωσίασε και τον John Cooper – το δαιμόνιο σχεδιαστή σπορ αυτοκινήτων ο οποίος είχε προηγουμένως προετοιμάσει το δρόμο για την επιτυχημένη πορεία του κλασικού Mini στις αγωνιστικές πίστες. «Το MINI Cooper φέρνει το χαμόγελο στο πρόσωπό σου», σχολίασε μετά την πρώτη δοκιμαστική οδήγηση του μοντέλου που για μια φορά ακόμα έφερε το όνομά του. Οι στοιχειώδεις σχεδιαστικές αρχές της πρώτης γενιάς είχαν μεταφερθεί στη νέα έκδοση με εμπρόσθια κίνηση και τον εγκάρσια, μπροστά τοποθετημένο τετρακύλινδρο κινητήρα. Ωστόσο, η σύγχρονη διασκεδαστική οδήγηση που ήταν απαράμιλλη στο περιβάλλον του ανταγωνισμού ήταν αποτέλεσμα ενός άξονα με γόνατα MacPherson με ημιαξόνια ίδιου μήκους, του πίσω άξονα πολλαπλών συνδέσμων που είναι μοναδικός στην κατηγορία, των δισκόφρενων σε όλους τους τροχούς και του συστήματος ABS με έλεγχο φρένου στις στροφές και ηλεκτρονική κατανομή πέδησης.

Από την πρώτη στιγμή, τυπικό στοιχείο για το στυλ του ΜΙΝΙ ήταν η πληθώρα επιλογών εξατομίκευσης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το πολυτελές εσωτερικό με μία ευρεία γκάμα από καθίσματα και επενδύσεις, διακόσμους εσωτερικού και τιμόνια σε ποικίλες εκδόσεις, δίπλα σε σύγχρονες επιλογές εξοπλισμού, όπως αυτόματος έλεγχος κλιματισμού, θερμαινόμενα καθίσματα, πανοραμική ηλιοροφή και πλοήγηση. Τα αξεσουάρ του προγράμματος του πρώτου MINI περιλάμβαναν βοηθητικούς προβολείς, λευκά πίσω φώτα, ένα αεροδυναμικό πακέτο, μία σειρά επενδύσεων οροφής και πρόσθετα όργανα, ακόμα και τηλέφωνο αυτοκινήτου.

Ήδη από το 2003, ένας κινητήρας diesel τοποθετήθηκε στη δεύτερη γενιά του MINI, και ακολούθησε το MINI Cabrio την επόμενη χρονιά. Η γκάμα του μοντέλου διευρύνθηκε ακόμα περισσότερο με την τρίτη γενιά που λανσαρίστηκε το 2006. Τα MINI Clubman, MINI Coupé και MINI Roadster πλαισίωσαν τη γκάμα. Πολύ σύντομα, η μάρκα πήρε το εισιτήριο για την πολυτελή compact κατηγορία όπου σήμερα, το MINI Countryman και το νέο MINI Clubman φέρουν τη γνώριμη go-kart αίσθηση σε μία νέα διάσταση. Στην πορεία κατέκτησε και άλλα target groups με τη σημερινή, τέταρτη γενιά του μοντέλου και το 5θυρο MINI.

Το εσωτερικό προδίδει επίσης ότι η ερμηνεία των σχεδιαστικών χαρακτηριστικών στη δεύτερη γενιά του MINI αποτέλεσε τη βάση για τεχνολογική πρόοδο. Εδώ, το “Sunny” εκφράζει έντονα το εξατομικευμένο στυλ του με το μεγάλο ταχύμετρο στο κέντρο του ταμπλό. Στην πρώτη γενιά MINI, το κεντρικά τοποθετημένο όργανο είχε αντικατασταθεί με νέες οθόνες πίσω από το τιμόνι όταν λανσαρίστηκε το MK V Mini 1985. Και στην τελευταία, τέταρτη γενιά MINI, η ταχύτητα, οι στροφές του κινητήρα και άλλες πληροφορίες σχετικές με τον οδηγό απεικονίζονται σε ένα μοντέρνο πίνακα οργάνων στην κολόνα του τιμονιού – και σε ψηφιακή μορφή, ανάλογα με το μοντέλο. Παρόλα αυτά, το κεντρικό όργανο εξακολουθεί να είναι ένα σημαντικό στοιχείο σχεδίασης και ελέγχου μέχρι σήμερα. Εξυπηρετεί ως οθόνη ελέγχου για τα συστήματα πλοήγησης, infotainment, τηλεφώνου και λειτουργιών του οχήματος.

Μέσα σε μία εικοσαετία, το MINI έχει γίνει αισθητά πιο ώριμο αλλά ο χαρακτήρας του παραμένει αμίμητος. Το φρέσκο χρώμα που ταιριάζει τόσο τέλεια στο “Sunny” λειτουργεί τώρα σαν πηγή έμπνευσης για το μέλλον. Κίτρινες πινελιές χαρακτηρίζουν το MINI Cooper SE, που σηματοδοτεί το επόμενο βήμα εξέλιξης του ‘original’ ως το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της μάρκας.

Κοινοποίηση
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •