Mercedes-Benz Citan

Του Γιώργου Δαμιανίδη

Το νέο Citan με μικρές εξωτερικές διαστάσεις, γενναιόδωρο εσωτερικό χώρο και μεγάλο ωφέλιμο φορτίο προσφέρει πολλαπλές δυνατότητες χρήσεων και εφαρμογών, ιδίως για επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών και διανομών εντός πόλης. Διατίθεται στην επαγγελματική έκδοση Van και στην επιβατική έκδοση Tourer. Οι συρόμενες πόρτες μεγάλου ανοίγματος στην αριστερή και δεξιά πλευρά του οχήματος, καθώς και το χαμηλό κατώφλι φόρτωσης προαιρετικά, προσφέρουν άνετη πρόσβαση στον εσωτερικό χώρο και εύκολη φόρτωση του οχήματος. Εκτός από την υψηλή λειτουργικότητα και πολυμορφικότητα, το όχημα παρέχει επίσης εκτενή εξοπλισμό ασφάλειας και υψηλό επίπεδο οδηγικής άνεσης. Το νέο Citan θα είναι διαθέσιμο για παραγγελία στην Ελλάδα από τα μέσα Σεπτεμβρίου 2021.

«Με τα Sprinter και Vito, έχουμε καθιερώσει την επιτυχημένη παρουσία μας στην μεγάλη και μεσαία κατηγορία. Το νέο Citan στη κατηγορία των μικρών Van έρχεται τώρα να ολοκληρώσει το χαρτοφυλάκιό μας. Αναπτύχθηκε εξολοκλήρου από επαγγελματίες για επαγγελματίες. Από τη χαρακτηριστική του σχεδίαση μέχρι τα οδηγικά χαρακτηριστικά του, αλλά και τα συστήματα ασφάλειας και συνδεσιμότητας, το Citan φέρει επάξια το DNA της Mercedes-Benz,» λέει ο Marcus Breitschwerdt, Επικεφαλής της Mercedes-Benz Vans. «Ταυτόχρονα, το νέο Citan αποτελεί το τελευταίο ελαφρύ επαγγελματικό όχημα που σχεδιάζει η Mercedes-Benz Vans με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Όλα τα μοντέλα που θα αναπτυχθούν στο μέλλον θα διατίθενται αποκλειστικά με ηλεκτρικό σύστημα κίνησης. Συνεπώς, ο πλήρης εξηλεκτρισμός του στόλου μας θα ολοκληρωθεί με την άφιξη του νέου eCitan.»

Η σχεδίαση του νέου Mercedes-Benz Citan διακρίνεται για τις ισορροπημένες αναλογίες και τις όμορφες επιφάνειες. Οι «μυώδεις» γραμμές και οι εντυπωσιακοί θόλοι των τροχών – ασυνήθιστα σχεδιαστικά στοιχεία για την κατηγορία των μικρών Van – υπογραμμίζουν τη δύναμη και την ελκυστική εμφάνιση του οχήματος. «Με την πρώτη ματιά, γίνεται σαφές ότι το νέο Citan ανήκει στην οικογένεια Mercedes-Benz. Τα καθαρά σχήματα με τις απέριττες γραμμές και τις δυναμικές επιφάνειες ακολουθούν τη σχεδιαστική φιλοσοφία της αισθαντικής καθαρότητας», εξηγεί ο Gorden Wagener, Chief Design Officer του Ομίλου Daimler.

Ιδιαίτερα ενδιαφέρον και ελκυστικό στοιχείο στον εσωτερικό χώρο είναι το ταμπλό οργάνων με το επιβλητικό, οριζόντιο σχήμα του. Οι σχεδιαστές της Mercedes‑Benz εμπνεύστηκαν από το προφίλ φτερού για να δημιουργήσουν τη στιβαρή βάση του ταμπλό οργάνων με τις όμορφες καμπύλες. Καθοριστική είναι η συνεχής, οριζόντια διάταξή του. Το στενό φτερό εκτείνεται σε όλο το πλάτος του εσωτερικού, δημιουργώντας μία αίσθηση γενναιόδωρης ευρυχωρίας. Η μονάδα οργάνων είναι απολύτως ενταγμένη σε αυτό με σχήμα που θυμίζει διαβρωμένο πέτρωμα. Η εγκοπή που σχηματίζεται μεταξύ του «φτερού» και του «πετρώματος» δημιουργεί μια πρακτική θήκη αποθήκευσης για γρήγορη πρόσβαση στα σημαντικότερα αντικείμενα.

Πολυάριθμες πιθανές χρήσεις και άνετη φόρτωση

Το Citan συνδυάζει τις συμπαγείς εξωτερικές διαστάσεις (μήκος: 4498 mm) με γενναιόδωρους χώρους. Χάρη στις διαφορετικές εκδόσεις και τις πρακτικές λεπτομέρειες εξοπλισμού, προσφέρει άφθονες δυνατότητες για διαφορετικές χρήσεις και εύκολη φόρτωση. Ακόμη και στην έκδοση με κοντό μεταξόνιο (2716 mm), το Citan προσφέρει πολύ περισσότερο χώρο σε σύγκριση με τον προκάτοχό του – για παράδειγμα στην έκδοση Van, το μήκος του χώρου φόρτωσης είναι 3,05 μέτρα (με ευέλικτο διαχωριστικό τοίχωμα).

Οι συρόμενες πόρτες αυξάνουν την πρακτικότητα του οχήματος, ιδίως σε στενούς χώρους στάθμευσης. Το νέο Citan διατίθεται με έως δύο συρόμενες πόρτες, οι οποίες προσφέρουν μεγάλο άνοιγμα μεγέθους 615 mm και στις δύο πλευρές του οχήματος ενώ το ύψος του ανοίγματος στον χώρο φόρτωσης είναι 1059 mm. Ο χώρος φόρτωσης είναι πολύ εύκολα προσβάσιμος και από το πίσω μέρος, καθώς το κατώφλι φόρτωσης του Van βρίσκεται σε ύψος μόλις 59 cm. Επιπλέον, τα δύο φύλλα της πόρτας μπορούν να ασφαλίσουν στις 90 μοίρες ή να ανοίξουν κατά 180 μοίρες φτάνοντας μέχρι τα πλαϊνά τοιχώματα του οχήματος. Τα φύλλα της πόρτας είναι ασύμμετρα, με το αριστερό να είναι μεγαλύτερο και να πρέπει να ανοίγει πρώτο. Προαιρετικά, οι πίσω πόρτες μπορούν να εξοπλιστούν με θερμαινόμενο τζάμι και υαλοκαθαριστήρα. Εναλλακτικά, διατίθεται και με μία ενιαία πίσω πόρτα που περιλαμβάνει επίσης αυτά τα δύο χαρακτηριστικά εξοπλισμού.

Η επιβατική έκδοση Tourer διατίθεται με πίσω καπό και θερμαινόμενο πίσω παρμπρίζ στον βασικό εξοπλισμό. Εναλλακτικά, διατίθεται με δύο ανοιγόμενες πίσω πόρτες. Το πίσω ενιαίο κάθισμα αναδιπλώνεται σε αναλογία 1/3 προς 2/3. Το νέο Citan διαθέτει πολυάριθμες αποθηκευτικές θήκες που διευκολύνουν την καθημερινότητα.

Εκτός από το σταθερό διαχωριστικό τοίχωμα (το οποίο διατίθεται επίσης με ή χωρίς τζάμι) μεταξύ της καμπίνας οδηγού και του χώρου φόρτωσης, το Citan Van μπορεί επίσης να εξοπλιστεί με πτυσσόμενο διαχωριστικό. Εάν πρέπει να μεταφερθούν πολύ μεγάλου μήκους αντικείμενα, αυτό το πλέγμα μπορεί να περιστραφεί προς το κάθισμα του οδηγού κατά 90 μοίρες, προτού διπλωθεί προς το κάθισμα του οδηγού και στερεωθεί σε αυτή τη θέση. Το κάθισμα του συνοδηγού μπορεί επίσης να αναδιπλωθεί δημιουργώντας μια επίπεδη επιφάνεια. Το προστατευτικό πλέγμα κατασκευάζεται από χάλυβα και χρησιμεύει στην προστασία του οδηγού και του συνοδηγού από το φορτίο.

Δρομολόγιο στο εργοτάξιο νωρίς το πρωί, οδήγηση στην πυκνή κυκλοφορία της πόλης, τακτική μεταφορά επιβατών στο αεροδρόμιο – κάθε οδηγός μικρού Van ξέρει πόσο δύσκολη μπορεί να αποδειχθεί η ημέρα εργασίας. Ευτυχώς, όμως, η ομάδα ανάπτυξης του Mercedes-Benz Citan έδωσε μεγάλη έμφαση στο υψηλό επίπεδο άνεσης που χαρακτηρίζει τη μάρκα, στα υποδειγματικά επίπεδα θορύβου, στην άνεση καθίσματος και στην πληθώρα πρακτικών στοιχείων εξοπλισμού. Όλα αυτά δεν συντελούν μόνο στην ευεξία του οδηγού, αλλά ενισχύουν και την ασφάλεια: ο ξεκούραστος και ήρεμος οδηγός μπορεί να συγκεντρώνεται καλύτερα στην αποστολή του. Για να διασφαλίζεται αυτό, το όχημα εξοπλίζεται επίσης με συστήματα ανέσεων γνωστά από τα επιβατικά αυτοκίνητα, όπως THERMOTRONIC, λειτουργία εκκίνησης KEYLESS-GO και ηλεκτρικό φρένο στάθμευσης.

Οι εκδόσεις Van και Tourer θα είναι επίσης διαθέσιμες στις γραμμές εξοπλισμού BASE και PRO. Με τη γραμμή BASE, ο οδηγός απολαμβάνει μία λειτουργική έκδοση που περιλαμβάνει όλο τον αναγκαίο βασικό εξοπλισμό ενώ η γραμμή εξοπλισμού PRO συνδυάζει τη δυναμική και ελκυστική σχεδίαση με την αυξημένη λειτουργικότητα.

Σύγχρονοι και οικονομικοί κινητήρες

Η γκάμα κινητήρων του νέου Citan θα αποτελείται από τρεις πετρελαιοκινητήρες και δύο βενζινοκινητήρες. Κοινά πλεονεκτήματα όλων τους είναι τα εξαιρετικά χαρακτηριστικά οδήγησης ακόμη και στο φάσμα χαμηλών στροφών και οι χαμηλές τιμές κατανάλωσης. Για ακόμη καλύτερη επιτάχυνση, λόγου χάρη κατά την προσπέραση, η έκδοση του πετρελαιοκινητήρα 85 kW για το Van διαθέτει μια λειτουργία ενίσχυσης της ισχύος/ροπής στρέψης (overpower/overtorque), η οποία μπορεί να προσφέρει στιγμιαία έως 89 kW ισχύος και 295 Nm ροπής στρέψης.

Το eCitan θα παρουσιαστεί στην αγορά το δεύτερο εξάμηνο του 2022. Η πλήρως ηλεκτρική έκδοση μοντέλου του Citan έρχεται να προστεθεί στα eVito και eSprinter επεκτείνοντας το χαρτοφυλάκιο ηλεκτροκίνητων ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων της μάρκας. Η αυτονομία του προβλέπεται να κυμαίνεται στα 285 χιλιόμετρα βάσει WLTP, η οποία ικανοποιεί τις ανάγκες των επαγγελματιών που χρησιμοποιούν συχνά το όχημα για ταχυμεταφορές και παραδόσεις εντός πόλης. Σε σταθμούς ταχείας φόρτισης, η μπαταρία αναμένεται ότι θα φορτίζεται από 10 στο 80 τοις εκατό σε μόλις 40 λεπτά. Όσον αφορά στις διαστάσεις του χώρου φόρτωσης, το ωφέλιμο φορτίο και τη διαθεσιμότητα εξοπλισμού, οι χρήστες του δεν χρειάζεται να κάνουν κανέναν συμβιβασμό σε σχέση με την έκδοση με συμβατικό κινητήρα. Το eCitan εξοπλίζεται ακόμη και με σύνδεσμο ρυμουλκούμενου.

Ασφάλεια και άνεση με και χωρίς φορτίο

Η ομάδα ανάπτυξης της Mercedes-Benz έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην εξασφάλιση όλων των τυπικών χαρακτηριστικών οδήγησης της μάρκας, τα οποία συνιστούν έναν ισορροπημένο συνδυασμό άνεσης, δυναμικής και ασφάλειας στην οδήγηση. Η ανάρτηση των μπροστινών τροχών αποτελείται από έναν άξονα McPherson με ψαλίδια στο κάτω μέρος. Αντίθετα, πίσω χρησιμοποιείται ημιάκαμπτος άξονας, εξοικονομώντας  χώρο. Οι διαμήκεις βραχίονες εξασφαλίζουν πρόσθετη καθοδήγηση των τροχών, ενώ τα ελατήρια και τα αμορτισέρ είναι ξεχωριστά.

Στο πλαίσιο των εντατικών δοκιμών του οχήματος, η συνολική ανατομία της ανάρτησης του Citan (ελατήρια, αμορτισέρ, αντιστρεπτικές ράβδοι, κ.α.) ρυθμίστηκε και εναρμονίστηκε για εξαιρετική ποιότητα κύλισης. Στη επιβατική έκδοση τα ελατήρια έχουν βαθμό απόσβεσης στα πρότυπα της Mercedes‑Benz και τα αμορτισέρ κατάλληλα ρυθμισμένη δύναμη απόσβεσης στον μπροστινό και τον πίσω άξονα. Έτσι, το DNA της Mercedes είναι αισθητό και στην οδηγική συμπεριφορά του Citan. Μία ενισχυμένη ράβδος σταθεροποίησης στον μπροστινό άξονα του Citan Tourer μειώνει τις πλευρικές κλίσεις στις στροφές.

Φορτωμένο ή μη, το νέο Citan προσφέρει σταθερή, ασφαλή και άνετη οδήγηση. Στο Van έχει δοθεί έμφαση στα μεγάλα ωφέλιμα φορτία, γεγονός που σημαίνει ότι, ακόμα και όταν είναι φορτωμένο, εξακολουθεί να κινείται με μεγάλη σταθερότητα, ενώ στο Tourer η προσοχή δόθηκε στη μεταφορά επιβατών με μεγαλύτερη έμφαση στην άνεση.

Εκτενής εξοπλισμός ασφάλειας

Η ασφάλεια αποτελεί πρωταρχική αξία της μάρκας Mercedes‑Benz. Η στιβαρή δομή του αμαξώματος με τα στοιχεία απορρόφησης ενέργειας συμβάλλει στο υψηλό επίπεδο ασφάλειας, σε συνδυασμό με τους επτά αερόσακους του βασικού εξοπλισμού και την εκτενή γκάμα σύγχρονων συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού. Όλα αυτά μπορούν να υποστηρίζουν και να ανακουφίζουν τον οδηγό σε πολυάριθμες περιπτώσεις.

«Όταν συντονίζαμε τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης, στόχος μας ήταν να εφαρμόσουμε και στο Van τη φιλοσοφία της Mercedes‑Benz Cars ως προς την άνεση και την εναρμόνιση του εξοπλισμού,» λέει ο Dirk Hipp, Strategic Project Head and Chief Engineer for Small Vans στη Mercedes‑Benz. Οι ήπιες παρεμβάσεις, που δύσκολα αντιλαμβάνεται αρχικά ο πελάτης, συνίστανται κυρίως στο ESP, στο σύστημα υποβοήθησης εκκίνησης σε ανηφόρα και το σύστημα υποβοήθησης κατά των πλευρικών ανέμων.

Υποστηριζόμενα από αισθητήρες ραντάρ και υπερήχων, και κάμερες, τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης και τα συστήματα στάθμευσης επιτηρούν την κυκλοφορία και τον περιβάλλοντα χώρο και, εάν είναι απαραίτητο, εκπέμπουν προειδοποιήσεις ή βοηθούν τον οδηγό παρεμβαίνοντας. Όπως και στις νέες γενιές των Mercedes C-Class και S-Class, το ενεργό σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας παρεμβαίνει στη διεύθυνση του οχήματος αντί να το επιβραδύνει και έτσι είναι πολύ πιο άνετο.

Εκτός από τα απαιτούμενα από την νομοθεσία συστήματα ABS και ESP, τα νέα μοντέλα Citan περιλαμβάνουν επίσης στον βασικό τους εξοπλισμό το σύστημα υποβοήθησης εκκίνησης σε ανηφόρα και το σύστημα υποβοήθησης κατά των πλευρικών ανέμων, το σύστημα εφίστασης προσοχής ATTENTION ASSIST και το σύστημα κλήσης έκτακτης ανάγκης Mercedes‑Benz. Τα συστήματα υποβοήθησης στο Citan Tourer είναι ακόμη πιο διευρυμένα. Σε αυτό το μοντέλο, η ενεργή υποβοήθηση πέδησης Active Brake Assist, το ενεργό σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, το σύστημα υποβοήθησης νεκρής γωνίας ορατότητας και το σύστημα υποβοήθησης τήρησης ορίων ταχύτητας με ανίχνευση σημάτων κυκλοφορίας περιλαμβάνονται στον βασικό εξοπλισμό, ώστε να απολαμβάνει ακόμα μεγαλύτερη υποστήριξη ο οδηγός.

Προαιρετικά, διατίθενται και πολλά άλλα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης, όπως το ενεργό σύστημα υποβοήθησης απόστασης DISTRONIC, το οποίο μπορεί να αναλάβει αυτόματα την οδήγηση σε μποτιλιάρισμα, καθώς και το ενεργό σύστημα υποβοήθησης διεύθυνσης, βοηθώντας τον οδηγό να κρατά το Citan στο κέντρο της λωρίδας.

Το Citan πρωτοπορεί, επίσης, στα συστήματα συγκράτησης: το Citan Tourer, για παράδειγμα, περιλαμβάνει στον βασικό εξοπλισμό του έναν κεντρικό αερόσακο, ο οποίος μπορεί να φουσκώσει μεταξύ του καθίσματος του οδηγού και του συνοδηγού σε περίπτωση σοβαρής πλευρικής σύγκρουσης. Συνολικά, οι επιβάτες του οχήματος προστατεύονται από επτά αερόσακους. Η έκδοση Van διαθέτει έξι αερόσακους στο βασικό εξοπλισμό.

Διαισθητικός σχεδιασμός χειρισμού και ενδείξεων με το MBUX και ψηφιακές υπηρεσίες από το Mercedes me

Για το νέο Citan είναι προαιρετικά διαθέσιμες διάφορες εκδόσεις του MBUX. Μεταξύ των πλεονεκτημάτων του είναι ο σχεδιασμός διαισθητικού χειρισμού μέσω της οθόνης αφής επτά ιντσών, των κουμπιών ελέγχου αφής στο τιμόνι ή του φωνητικού βοηθού «Hey Mercedes». Άλλα πλεονεκτήματα είναι η ενσωμάτωση smartphone με το Apple Car Play και το Android Auto, το σύστημα ανοικτής ακρόασης Bluetooth και το ψηφιακό ραδιόφωνο (DAB και DAB+).

Επιπλέον, το Citan είναι εργοστασιακά έτοιμο για τη χρήση πολλών ψηφιακών υπηρεσιών του Mercedes me connect. Ως αποτέλεσμα, οι πελάτες παραμένουν διαρκώς συνδεδεμένοι με το όχημα, όπου κι αν βρίσκονται. Έτσι, οι σημαντικές πληροφορίες είναι πάντα διαθέσιμες τόσο μέσα όσο και έξω από το όχημα, και ο οδηγός μπορεί να χρησιμοποιεί ορισμένες χρήσιμες λειτουργίες εξ αποστάσεως.

Με το Mercedes me, το MBUX γίνεται ακόμα πιο έξυπνο και φιλικό προς το χρήστη. Για παράδειγμα, το «Hey Mercedes» λειτουργεί με φυσική γλώσσα και, συνεπώς, οι χρήστες δεν χρειάζεται να μαθαίνουν ειδικές εντολές. Οι λειτουργίες του Mercedes me connect περιλαμβάνουν απομακρυσμένες υπηρεσίες, όπως η Remote ανάκτηση της κατάστασης οχήματος, η οποία επιτρέπει στους πελάτες να ελέγχουν εύκολα τις σημαντικότερες πληροφορίες σχετικά με τα οχήματά τους ανά πάσα στιγμή, από το σπίτι ή το γραφείο για παράδειγμα. Άλλο ένα πρακτικό χαρακτηριστικό είναι η πλοήγηση με Live Traffic Information και επικοινωνία Car-to-X, με την οποία οι πελάτες οδηγούν με τα πιο πρόσφατα δεδομένα σε πραγματικό χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να αποφεύγουν κυκλοφοριακές συμφορήσεις και να εξοικονομούν πολύτιμο χρόνο.

Οι προορισμοί μπορούν να καταχωρούνται ως διευθύνσεις τριών λέξεων με βάση το σύστημα what3word (w3w), το οποίο αποτελεί τον ευκολότερο τρόπο προσδιορισμού μιας τοποθεσίας. Στο πλαίσιο αυτού του συστήματος, ο κόσμος χωρίζεται σε τετράγωνα 3×3 μέτρων με μια σαφή διεύθυνση τριών λέξεων – αυτό μπορεί να προσφέρει μεγάλη βοήθεια κατά την αναζήτηση ενός προορισμού, ιδίως σε επαγγελματίες.

Κοινοποίηση