T-Jet: To “passepartout” της Abarth κλείνει 15 χρόνια ζωής

Του Γιώργου Δαμιανίδη

Ο κινητήρας FIRE (“Fully Integrated Robotised Egnine”), αποτέλεσε μια επανάσταση στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, αποτελώντας ουσιαστικά το πρώτο κινητήριο σύνολο που σχεδιάστηκε ώστε η κατασκευή του να γίνεται εξολοκλήρου από ρομπότ. Βασισμένος στον κινητήρα FIRE, η Fiat, το 2006 παρουσίασε την υπερτροφοδοτούμενη εκδοχή του, με κυβισμό 1.368 κ.εκ. και το διακριτικό T-Jet, αποτελώντας μιας από τις πρώτες εταιρείες που στήριξαν τη φιλοσοφία του downsizing (μικροί υπερτροφοδοτούμενοι κινητήρες), μια νέα τότε στρατηγική, η οποία πολύ σύντομα ακολουθήθηκε από σχεδόν όλους τους κατασκευαστές αυτοκινήτων.

Η υψηλή απόδοση, οι συμπαγείς διαστάσεις και η δυνατότητα του να δεχθεί μια σειρά εξαρτημάτων βελτίωσης, εξ’ αρχής κατέστησαν τον T-Jet τον ιδανικό υποψήφιο για την αναβίωση του ονόματος 500 Abarth, κάτι που τελικά έγινε πραγματικότητα το 2008. Αρχικά η ιπποδύναμη άγγιζε τους 135 ίππους, όμως η αντοχή και οι δυνατότητες εξέλιξης του συνόλου, επέτρεψαν στους μηχανικούς της Abarth να επιτύχουν ιπποδυνάμεις που αγγίζουν ακόμα και τους 200 ίππους, χωρίς κανένα συμβιβασμό στην αντοχή του συνόλου. Η δεκαεξαβάλβιδη κεφαλή με τους διπλούς εκκεντροφόρους επικεφαλής, η εφαρμογή περιφερειακών εξαρτημάτων κορυφαίας ποιότητας, όπως τα Turbo των IHI και Garett (ανάλογα με την έκδοση), τα φίλτρα αέρος της BMC και τα συστήματα εξαγωγής της Akrapovič ή το “in-house” Record Monza της Abarth, έδιναν τη δυνατότητα ο κινητήρας T-Jet να λειτουργεί στο όριο του, ακόμα και σε αγώνες χωρίς το παραμικρό πρόβλημα.

Η φήμη που απέκτησε το σύνολο από θεσμούς όπως το ενιαίο Abarth Trofeo, οδήγησε στην επιλογή του T-Jet της Abarth από το Ιταλικό Πρωτάθλημα της Formula 4 το 2014 και ένα χρόνο αργότερο και από τον αντίστοιχο Γερμανικό θεσμό. Για την περίσταση, η απόδοση του συνόλου έχει περιοριστεί στους 160 ίππους, επίπεδο που βρίσκεται ακριβώς στο όριο που ορίζουν οι κανονισμοί.  Ήδη στα 8 χρόνια θητείας του στην Formula 4, ο κινητήρας έχει αποδείξει για ακόμα μια φορά τα εξαιρετικά χαρακτηριστικά λειτουργίας του, την αξιοπιστία, αλλά και το χαμηλό κόστος συντήρησης που απαιτεί, με τους νεαρούς οδηγούς –μεταξύ των οποίων βρίσκεται και ο Έλληνας Τζώρτζης Μαρκογιάννης της CRAM Motrosport, να απολαμβάνουν την απόδοση και τον ήχο του συνόλου.

Αντίθετα με την Formula 4, στις εκδόσεις παραγωγής, το σύνολο έφτασε έως και τους 190 ίππους του εντυπωσιακού 695 Biposto, ενώ σήμερα η γκάμα των σειρών 595 και 695  εφοδιάζεται με κινητήρες T-Jet απόδοσης από 140 έως και 180 ίππους που πληρούν στο σύνολο τους τις νέες προδιαγραφές Euro 6D-Final. Συμπληρώνοντας τη φετινή χρονιά 15 χρόνια ζωής, ο κινητήρας T-Jet κατάφερε να εξελιχθεί σύμφωνα με τις σύγχρονες απαιτήσεις, αποτελώντας παράλληλα ένα από τα ελάχιστα δείγμα κινητήρων με τόσο έντονη και διαχρονική δράση στους δρόμους, αλλά και στις πίστες αγώνων.

Κοινοποίηση