Ο Αν. Μεγαλομύστακας κατέθεσε τις προτάσεις της Ένωσης Κεντρώων για τις μετεγγραφές φοιτητών

Εστάλησαν από τον Τομεάρχη Παιδείας της Ένωσης Κεντρώων Βουλευτή Σερρών κ. Α. Μεγαλομύστακα στον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κ. Κ. Γαβρόγλου οι προτάσεις του κόμματος για το οξύ κοινωνικά ζήτημα των φοιτητικών μετεγγραφών.

Η συνοδευτική επιστολή του κ. Α. Μεγαλομύστακα είναι η ακόλουθη:

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Σας αποστέλλω, με την ιδιότητα του Τομεάρχη Παιδείας της Ένωσης Κεντρώων, τις προτάσεις του κόμματός μας για το εξαιρετικά οξύ κοινωνικά, και ειδικά στο δύσκολο τοπίο που εδώ και χρόνια κινείται η χώρα, ζήτημα των φοιτητικών μετεγγραφών.

Κατά ευτυχή συγκυρία, σήμερα συμπληρώνονται δύο χρόνια από την ημέρα όπου στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων και υπό την προεδρία σας κατατέθηκαν από εμένα –λίγους μόλις μήνες μετά την, για πρώτη φορά, είσοδο της Ένωσης Κεντρώων στη Βουλή– οι προτάσεις του κόμματός μας για την παιδεία στο πλαίσιο του Εθνικού Διαλόγου.
Προτάσεις που προσκόμισε ένα μικρό τότε κοινοβουλευτικά κόμμα όμως λεπτομερείς, ολοκληρωμένες, κοινωνικά δίκαιες, ρεαλιστικές, εύκολα και με μικρό κόστος υλοποιήσιμες, συγκροτημένες και σταθμισμένες που διαμορφώθηκαν για όλο το φάσμα της εκπαίδευσης και καλόπιστα κατατέθηκαν προσδοκώντας στο βέλτιστο παιδαγωγικό όφελος των παιδιών. Προτάσεις που διαμορφώθηκαν με οδηγούς μας:
• την καλή γνώση των εκπαιδευτικών θεμάτων,
• την καινοτόμο σκέψη,
• το υψηλό αίσθημα καθήκοντος,
• την προσήλωση στη διακομματική συναίνεση,
• τον προσανατολισμό στον μακρόπνοο στρατηγικό σχεδιασμό,
• την αποφυγή αποσπασματικών μέτρων.

Εκτιμώ βάσιμα ότι οι προτάσεις της Ένωσης Κεντρώων έχουν έκτοτε επαναπροσδιορίσει την εκπαιδευτική ατζέντα και λειτούργησαν θετικά τόσο για την εκπαιδευτική κοινότητα όσο και για την κοινωνία. Και αισθάνομαι την ανάγκη να σημειώσω, ως ηθική επιβράβευση, την καθοριστική ποιοτική συνεισφορά των επικεφαλής στελεχών του Τομέα Παιδείας του κόμματός μου, που συνεργάζονται άμεσα και καθημερινά μαζί μου, στο γόνιμο έργο που έχει παρουσιάσει η Ένωση Κεντρώων τη διετία που πέρασε.
Η έγνοια, το ενδιαφέρον, η προσήλωση στην αναζήτηση των καλύτερων λύσεων σε θέματα παιδείας είναι στρατηγική επιδίωξη τόσο για το κόμμα που εκπροσωπώ όσο και για μένα με τις ιδιότητες του εκπαιδευτικού και του βουλευτή και βεβαίως αποτελεί μόνιμη πολιτική μου τοποθέτηση, όπως καλά γνωρίζετε, η διακομματική συναίνεση. Στον άξονα αυτό κινείται και η σημερινή μας συνεισφορά ιδεών.
Εκτιμώ γενικότερα ότι οι συνθήκες επιβάλλουν πλέον τη θεσμοθέτηση μιας συμβουλευτικής διακομματικής επιτροπής εκπαιδευτικών θεμάτων που θα βρίσκεται σε διαρκή και όχι αποσπασματική συνεργασία με τον εκάστοτε υπουργό. Η συμμετοχή των κομμάτων θα είναι ισότιμη, πέρα από την κοινοβουλευτική δύναμη, με έναν εκπρόσωπο ανά κόμμα. Εξάλλου, η Ένωση Κεντρώων έχει αποδείξει ότι και τα κοινοβουλευτικώς μικρά, σε κάποια στιγμή της ιστορίας τους, κόμματα μπορούν να έχουν εποικοδομητικά δυνατή φωνή τόσο σε θέματα παιδείας όσο και ευρύτερα.
Ελπίζω οι προτάσεις μας να αποτελέσουν υλικό δημιουργικής σύνθεσης ώστε να δώσουμε νομοθετικά λύση κοινωνικά αλλά και εκπαιδευτικά δίκαιη. Λύση που να επιτρέπει κάθε νέος πολίτης της χώρας μας να αισθάνεται δίπλα του και όχι απέναντί του την πολιτεία στην προσπάθειά του για πρόοδο και επιτυχία μέσα από τον δρόμο της γνώσης.

Οι προτάσεις που εστάλησαν είναι οι ακόλουθες:

Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

Οι μετεγγραφές φοιτητών αποτελούν παγιωμένη, εδώ και δεκαετίες, διαδικασία αντιμετώπισης, με μετρήσιμα κριτήρια, εκ μέρους της πολιτείας περιπτώσεων όπου εκτιμάται ότι υπάρχουν δυσκολίες στην ολοκλήρωση των σπουδών ενός φοιτητή ή μιας φοιτήτριας.
Η λύση της μετεγγραφής, που διαχρονικά παρέχεται, σε πρώτη προσέγγιση θα μπορούσε κάποιος να δεχθεί ότι απαλύνει το πρόβλημα και επιπλέον ότι αποτελεί ένδειξη φροντίδας της πολιτείας για μέλη της που από νεαρή ηλικία αντιμετωπίζουν ένα δύσβατο τοπίο ζωής.

Όμως, από την άλλη πλευρά, στο πέρασμα των ετών έχει χαθεί ο ουσιαστικός εντοπισμός και τελικά η οριστική θεραπεία του πραγματικού προβλήματος. Προβλήματος που συνίσταται στο ότι δεν παρέχονται από την πολιτεία εκείνες οι ευκολίες ώστε ιδανικά κάθε νέος και νέα ή έστω η μεγάλη πλειοψηφία να σπουδάζει εκεί όπου επέτυχε σύμφωνα με επιδόσεις σε μια θεσμοθετημένη, αντικειμενική και αδιάβλητη, δοκιμασία.
Χρόνο με τον χρόνο, η έλλειψη ουσιαστικής αντιμετώπισης οδήγησε σε νομοθετικές εμβαλωματικές τροποποιήσεις, είτε αύξησης ποσοστών μετεγγραφής είτε αύξησης περιπτώσεων προς μετεγγραφή. Ενδεικτικά, το 2010 ίσχυε πως χωρίς ποσοτικό περιορισμό μπορούσαν να μετεγγράφονται μέλη πολύτεκνων και πολυμελών οικογενειών, παιδιά θυμάτων της τρομοκρατίας, ορφανοί από έναν ή δύο γονείς, διακριθέντες στον τομέα του αθλητισμού, πάσχοντες από σοβαρές ασθένειες. Σήμερα, από τις εν λόγω πέντε κατηγορίες μετεγγράφονται χωρίς ποσοτικό περιορισμό δύο, μετεγγράφονται με ποσοτικό περιορισμό δύο και μία κατηγορία δεν έχει πλέον δικαίωμα μετεγγραφής. Αντίστοιχα, η περίπτωση αδελφών φοιτητών εντασσόταν στις μετεγγραφές με ποσοτικό περιορισμό και μοριοδοτούνταν μέχρι το 2018 με ένα (1) μόριο ενώ πλέον εντάσσεται στις μετεγγραφές χωρίς ποσοτικό περιορισμό. Το αποτέλεσμα όλων αυτών των ακόμα και ανά έτος αλλαγών ήταν η επί σειρά ετών αποδιοργάνωση των ΑΕΙ σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και περιφέρεια είτε λόγω αύξησης είτε λόγω μείωσης φοιτούντων, οι –δικαιολογημένες λόγω και των σημερινών οικονομικών προβλημάτων– πιέσεις για περισσότερες μετεγγραφές κ.ά.

Παράλληλα, τα κριτήρια για τη λήψη μετεγγραφής διαμορφώνουν και αυτά στρεβλώσεις αφού για παράδειγμα, φοιτητής που ζουν οι δύο γονείς του με εισόδημα 9.000 ευρώ υπερτερεί προς μετεγγραφή από φοιτητή ορφανό από έναν γονέα με εισόδημα 9.001 ευρώ. Αυτό συμβαίνει γιατί όλες οι περιπτώσεις που δικαιούνται μετεγγραφής με ποσοτικό περιορισμό σήμερα εντάσσονται σε μια και μόνο μεγάλη κατηγορία.
Παρά τις εξαγγελίες διαχρονικά για δωρεάν παιδεία, η πραγματικότητα που χαρακτηρίζει τη φοίτηση σε ΑΕΙ πόλης διαφορετικής της πόλης κατοικίας είναι ότι αυτή είναι δυνατή μόνο από οικογένειες που μπορούν να στηρίξουν οικονομικά και για πολλά έτη αυτή την προσπάθεια, κάτι που σημαίνει οικονομική αφαίμαξη και πολλές δυσκολίες και γι’ αυτήν ακόμα την ομάδα φοιτητών και φοιτητριών.
Επομένως, αντί κάθε χρόνο να δίνονται αποσπασματικές και συνεχώς τροποποιούμενες λύσεις μετεγγραφών θα έπρεπε από χρόνια να έχουν δρομολογηθεί επιλογές πραγματικής στήριξης της προσπάθειας κάθε φοιτητή και φοιτήτριας όπως, ενδεικτικά:
• η κατασκευή επαρκών φοιτητικών εστιών σε κάθε Α.Ε.Ι.,
• η δημιουργία και υποστήριξη δομών αναγκαίων στη μαθησιακή διαδικασία όπως οι βιβλιοθήκες,
• η υιοθέτηση εναλλακτικών μορφών φοίτησης και εξέτασης σε μέρος των προγραμμάτων σπουδών,
• η εξάλειψη των πολύωρων καθημερινών κενών μεταξύ των παραδόσεων, ώστε να μπορεί ένας φοιτητής ή μια φοιτήτρια να μπορεί να αναζητήσει μια ολιγόωρη απασχόληση,
• η καθιέρωση ενισχυτικής διδασκαλίας σε φοιτητές ή φοιτήτριες που αποτυγχάνουν δύο φορές σε εξέταση μαθήματος,
• η δημιουργία συνθηκών ώστε οι σπουδές να ολοκληρώνονται έγκαιρα και όχι μετά από πολυετή φοίτηση που αντιστοιχεί και σε σημαντικά αυξημένο κόστος διαβίωσης στην πόλη όπου καθένας και καθεμιά φοιτά κ.ά.

Το γεγονός ότι σήμερα στερούμαστε ή υπολειπόμαστε τέτοιων υποδομών δεν είναι ασύνδετο με το φαινόμενο της φοιτητικής διαρροής και της μη ολοκλήρωσης σπουδών. Αξίζει προβληματισμού το αν ένας «αιώνιος φοιτητής» αποτελεί προσωπική του επιλογή ή απλά είναι το ορατό αποτέλεσμα ολιγωρίας της πολιτείας να του παράσχει επαρκείς προϋποθέσεις για την ευόδωση των σπουδών του. Η Ένωση Κεντρώων θεωρώντας παντελώς άδικη σε εποχή μνημονίων τη διαγραφή φοιτητών ή φοιτητριών που ενώ λίγα χρόνια πριν επαινούνταν στις τοπικές τους κοινωνίες ως «άριστοι» θα ρίπτονταν σε εκπαιδευτικό Καιάδα ως «άχρηστοι» τάχθηκε καθαρά κατά των διαγραφών λόγω της έκτακτης κατάστασης στη χώρα. Οι εξελίξεις μάς δικαιώνουν, αφού πολλές χιλιάδες από τους περιζήτητους και επαινούμενους σήμερα πτυχιούχους μας στο εξωτερικό ανήκουν και σ’ αυτή την κατηγορία φοιτητών και φοιτητριών.
Συμπερασματικά, αντί σήμερα να προσανατολιζόμαστε στο πως θα επιδιορθώνουμε μια προβληματική κατάσταση αξίζει να προσπαθήσουμε ώστε να διαμορφώσουμε ένα επαρκές υποστηρικτικό πλαίσιο φοίτησης και ολοκλήρωσης σπουδών στο ΑΕΙ επιτυχίας, βεβαίως αντιμετωπίζοντας και τις περιπτώσεις που χρήζουν τη φροντίδα της πολιτείας με διενέργεια μετεγγραφής –αλλά που θα καταγράφονταν σαφώς λιγότερες με τις κατάλληλες παρεμβάσεις που ενδεικτικά παρατέθηκαν και θα αναλυθούν στη συνέχεια. Θα πρέπει η νομοθετική παρέμβαση να στοχεύει διπλά:
• Στη βελτιστοποίηση των προϋποθέσεων που αφορούν τις μετεγγραφές.
• Στη διαμόρφωση ενός παράπλευρου προγράμματος υποστήριξης για την ολοκλήρωση των σπουδών φοιτητών με κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα.

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ

Κοινωνικά χαρακτηριστικά της νομοθετικής παρέμβασης θα πρέπει να είναι:
• Η εκδήλωση έμπρακτης φροντίδας προς τους φοιτητές και τις φοιτήτριες που βιώνουν αντικειμενική δυσκολία φοίτησης με μετεγγραφή τους όπου είναι αναγκαίο αλλά και με άλλες υποστηρικτικές δράσεις.
• Ο σεβασμός της προσπάθειας των υπολοίπων φοιτητών και η αποφυγή υπερβάσεων αναφορικά με την αρχική κατάταξη σε σχολές, σε συμφωνία με τη σειρά επιτυχίας.
ΧΡΟΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ
Χρονικά χαρακτηριστικά της νομοθετικής παρέμβασης θα πρέπει να είναι:
• Βραχυπρόθεσμα, για 3 έτη, η βελτίωση με κοινωνικό πρόσημο των προϋποθέσεων μετεγγραφής, στο πλαίσιο του ισχύοντος ποσοστού 15%. Τα 3 έτη προσδιορίζονται με δεδομένες τις προθέσεις της κυβέρνησης για ένα νέο σύστημα εισαγωγής μετά το 2020, που αν υλοποιηθεί θα διαφοροποιήσει τα δεδομένα που σήμερα υφίστανται. Στο διάστημα αυτό, θεσμοθέτηση μέτρων που θα ευνοούν την παραμονή στην πόλη όπου βρίσκεται το ΑΕΙ επιτυχίας.
• Μακροπρόθεσμα, μετά τη καθιέρωση ενός νέου συστήματος εισαγωγής, η εφαρμογή των μέτρων που θα έχουν ήδη θεσμοθετηθεί και θα ευνοούν την παραμονή στην πόλη όπου βρίσκεται το ΑΕΙ επιτυχίας. Η χορήγηση μετεγγραφών όπου θα είναι εξαιρετικά σημαντικές οι δυσκολίες φοίτησης θα διατηρηθεί, σε ποσοστό όμως για τις περιπτώσεις με μοριοδοτούμενα κριτήρια που δεν θα υπερβαίνει το 10%.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΕΝΤΡΩΩΝ

Σήμερα, οι επί μέρους κατηγοριοποιήσεις των περιπτώσεων μετεγγραφής διαμορφώνονται σε:
1. Όσες αφορούν μετεγγραφές χωρίς ποσοτικό περιορισμό
2. Όσες αφορούν μετεγγραφές με ποσοτικό περιορισμό
3. Όσες αφορούν μετεγγραφές που αφορούν φοιτητές Έλληνες πολίτες μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης και φοιτητές με καταγωγή από την Κύπρο.
Α. Αναφορικά με τη διαδικασία μετεγγραφών, η Ένωση Κεντρώων εκτιμά πως προτάσεις που μπορούν να αντιμετωπίσουν το ζήτημα, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο
και μακροπρόθεσμα, είναι οι ακόλουθες, ανά κατηγορία:

1. Παραμένει ως έχει σήμερα, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα. Προτείνεται να ενταχθούν στην κατηγορία αυτή φοιτητές και φοιτήτριες που έχουν χάσει και τους δύο γονείς τους και έχουν μικρότερα αδέλφια.
2. Η κατηγορία αυτή σήμερα είναι ενιαία με μοριοδοτούμενα αντικειμενικά κριτήρια και προσδιορίζεται στο άρθρο 21 του νόμου 4332/2015. Προτείνονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις στο εν λόγω άρθρο:
• Διαμορφώνονται 4 ομάδες. Οι 4 ομάδες δίνουν τη δυνατότητα ίσων ευκαιριών ανάλογα με τα χαρακτηριστικά κάθε ομάδας και επιπλέον μηδενίζουν το ενδεχόμενο να μείνουν κενές θέσεις από τις προσφερόμενες για μετεγγραφή από τα ΑΕΙ. Η 1η ομάδα είναι αντίστοιχη με τη σημερινή συνολική κατηγορία και αντιστοιχεί στο 6% των θέσεων. Η 2η ομάδα περιλαμβάνει τα μέλη πολύτεκνων και τρίτεκνων οικογενειών και αντιστοιχεί στο 3% των θέσεων. Η 3η ομάδα αφορά φοιτητές και φοιτήτριες που έχουν χάσει τους δύο ή τον ένα από τους γονείς, είναι τέκνα άγαμης μητέρας ή έχουν γονείς, τέκνα, σύζυγο ή αδέλφια με αναπηρία από 67% και άνω και αντιστοιχεί στο 3% των θέσεων. Η 4η ομάδα αφορά φοιτητές και φοιτήτριες με χαμηλά εισοδήματα και αντιστοιχεί στο 3% των θέσεων. Τα εισοδηματικά κριτήρια θα καθορίζονται ανά έτος με υπουργική απόφαση. Ενδεικτικά, στη θέση των σημερινών 0-3.000 ευρώ, 3.000-6.000 ευρώ, 6.000-9.000 ευρώ μπορούν να είναι το ανά έτος αφορολόγητο όριο, το αφορολόγητο όριο προσαυξημένο κατά 25%, το αφορολόγητο όριο προσαυξημένο κατά 50%.
• Ο κάθε φοιτητής ή φοιτήτρια που αιτείται μετεγγραφής με την αίτηση αυτόματα εντάσσεται σε δύο ομάδες και η αίτησή του εξετάζεται ανά ομάδα, ώστε να έχει διπλή ευκαιρία. Οι δύο ομάδες είναι η 1η, η γενική, και η 2η είναι όποια άλλη αντιστοιχεί στην περίπτωσή του.
• Όταν σε μια ομάδα μετά την κάλυψη των αιτήσεων παραμένουν κενές θέσεις μετεγγραφής, αυτές μεταφέρονται στην ομάδα με τον μεγαλύτερο αριθμό αιτήσεων.
• Τροποποιείται η παράγραφος 6 του άρθρου 21 ώστε ο κάθε φοιτητής ή φοιτήτρια που αιτείται μετεγγραφής να μπορεί να υποβάλλει αίτηση για δύο μεν διαφορετικά ΑΕΙ αλλά για συνολικά 10 τμήματα του επιστημονικού του πεδίου, εκείνα όπου η βαθμολογία του τελευταίου σ’ αυτά είναι μικρότερη από τη βαθμολογία που ό ίδιος ή η ίδια έλαβε στις εξετάσεις. Η διαδικασία μπορεί να είναι η ακόλουθη: Όταν συμπληρώνεται ηλεκτρονικά η αίτηση μετεγγραφής, μετά την επιλογή των 2 ΑΕΙ, θα παρέχονται από το σύστημα όλες οι σχολές του πεδίου του φοιτητή ή της φοιτήτριας που ανήκουν στα δύο ΑΕΙ και από αυτές επιλέγει 10. Αν επιλέξει σχολή με βάση ανώτερη της βαθμολογίας που πέτυχε, ενημερώνεται από το σύστημα άμεσα ότι υπάρχει ασυμβίβαστο.

Στην κατηγορία αυτή μακροπρόθεσμα –και εφόσον θεσμοθετηθούν νομοθετικά και υλοποιηθούν εκτελεστικά τα κατάλληλα μέτρα– θα διαμορφωθούν τα ποσοστά από 6-3-3-3% σήμερα σε 4-2-2-2% από το πρώτο έτος πλήρους εφαρμογής των υποστηρικτικών μέτρων και δράσεων.
3. Παραμένει ως έχει σήμερα, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα. Προτείνεται να ενταχθούν στην κατηγορία αυτή, με αντίστοιχες ρυθμίσεις μετεγγραφής, φοιτητές και φοιτήτριες που είναι παιδιά Ελλήνων εξωτερικού για ΑΕΙ πόλης όπου υπάρχει ιδιόκτητη κατοικία των γονέων ή συγγενών α’ βαθμού των γονέων.
Οι αιτήσεις μετεγγραφής υποβάλλονται το πρώτο 15ήμερο του Οκτωβρίου και τα αποτελέσματα ανακοινώνονται το πρώτο 15ήμερο του Νοεμβρίου.
Παραμένει σε ισχύ η διαδικασία των κατ’ εξαίρεση μετεγγραφών.
Β. Αναφορικά με τα παράπλευρα μέτρα (νομοθετικά και εκτελεστικά) υποστήριξης της φοιτητικής προσπάθειας ώστε η πολιτεία να δίνει τη δυνατότητα να ολοκληρώνονται οι σπουδές στο αρχικό ΑΕΙ επιτυχίας, η Ένωση Κεντρώων σημειώνει ότι πρέπει επιτέλους να εφαρμοστεί ουσιαστική και όχι τύποις φοιτητική μέριμνα, πολύπλευρη και στοχευμένη.
Μερικές προτάσεις είναι οι ακόλουθες:

α. Για φοιτητές και φοιτήτριες που ενώ αιτήθηκαν δεν έλαβαν μετεγγραφή και μοριοδοτήθηκαν με δύο (2) μόρια και άνω:
• Κατά προτεραιότητα τοποθέτηση στη φοιτητική εστία του ΑΕΙ επιτυχίας τους.
• Ένταξη στους δικαιούχους του Κοινωνικού Επιδόματος Αλληλεγγύης.
• Παροχή φοιτητικής κάρτας δωρεάν σίτισης.
• Ένταξη στους δικαιούχους επιδότησης ενοικίου, αν ενοικιάσουν κατοικία στην πόλη του ΑΕΙ επιτυχίας τους λόγω μη ύπαρξης εστίας.
• Ένταξη στους δικαιούχους Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου ηλεκτρικού ρεύματος για την κατοικία που θα ενοικιάζουν.
• Δωρεάν μετακίνηση μεταξύ της πόλης κατοικίας και της πόλης σπουδών.
• Λήψη μέτρων εξασφάλισης μερικής απασχόλησης σε δομές του ΑΕΙ, στον δήμο της πόλης του ΑΕΙ, στη γραμματειακή υποστήριξη σχολικών μονάδων της πόλης του ΑΕΙ ή σε επιχειρήσεις της πόλης του ΑΕΙ με παροχή κινήτρων, αντίστοιχα αυτών των ανέργων.
• Χορήγηση άτοκων δανείων με εγγύηση του δημοσίου.

β. Γενικότερα, για όλους τους φοιτητές και όλες τις φοιτήτριες:
• Ίδρυση και συντήρηση φοιτητικών εστιών, σε συνδυασμό με τις συμπράξεις/συνενώσεις μεταξύ των ΑΕΙ που ήδη διαμορφώνονται.
• Διεύρυνση στη χορήγηση φοιτητικού επιδόματος ενοικίου.
• Εφαρμογή του «προσωπικού πτυχίου», του «προσωπικού Erasmus», όπου ο κάθε φοιτητής και η κάθε φοιτήτρια να μπορεί, αν θέλει, να επιλέγει αριθμό μαθημάτων ανεξαρτήτως τμήματος ή σχολής από ΑΕΙ της πόλης κατοικίας του και να τα παρακολουθεί επί ένα εξάμηνο παραμένοντας αυτό το διάστημα στην πόλη του.
• Πλήρη υλοποίηση διαδικτυακών τάξεων (e-class) σε πραγματικό χρόνο και σε όλα τα τμήματα ΑΕΙ, με ανάρτηση εντός δύο ημερών από το μάθημα των παραδόσεων, εργασιών κτλ. ώστε ακόμα και εξ αποστάσεως αν χρειαστεί ο κάθε φοιτητής και η κάθε φοιτήτρια να μπορεί να διατηρεί ενεργό επαφή με το ΑΕΙ όπου φοιτά.
• Διαμόρφωση κατάλληλων βιβλιοθηκών, ώστε να υποστηρίζεται αποτελεσματικά η φοιτητική προσπάθεια. Είναι εντυπωσιακό πόσο έχει άμεσα αξιοποιηθεί από τη νεολαία, μαθητική και φοιτητική, της Αθήνας για τη μελέτη τους η βιβλιοθήκη του «Σταύρος Νιάρχος» και είναι αυτό ένα γεγονός ελπιδοφόρο για τα νιάτα μας αλλά και καθοριστικό στο πως οι καλές υποδομές συμβάλλουν στην ποιότητα της εκπαίδευσης.
• Καθιέρωση προγραμμάτων ενισχυτικής διδασκαλίας σε μαθήματα όπου υπάρχει αποτυχία φοιτητή ή φοιτήτριας σε δύο εξεταστικές περιόδους. Αυτή η δράση εκτιμάται ότι θα συμβάλλει στην έγκαιρη ολοκλήρωση σπουδών.
• Υιοθέτηση εναλλακτικών μορφών εξέτασης.
• Διαμόρφωση καθημερινού προγράμματος παραδόσεων το οποίο θα είναι συνεχές και σε αίθουσες χωροταξικά κοντινές ώστε να μην παρατείνεται άσκοπα επί πολλές ώρες η παρουσία ενός φοιτητή ή μιας φοιτήτριας στον χώρο του ΑΕΙ.
• Επέκταση των αρμοδιοτήτων του Συνηγόρου του Φοιτητή σε θέματα εξετάσεων και βαθμολογίας.

ΣΥΝΟΨΗ

Με την κατάθεση των προτάσεών της η Ένωση Κεντρώων συνεισφέρει σε μια γόνιμη ανταλλαγή ιδεών και έμπρακτα ακόμη μια φορά επιβεβαιώνει:
• Την προσήλωσή της στην επίτευξη του μέγιστου παιδαγωγικού οφέλους για τα παιδιά μας.
• Τη διαχρονική καλόπιστη συμμετοχή της σε κοινοβουλευτικές διεργασίες για την εξεύρεση των νομοθετικά καλύτερων λύσεων.
• Τον σταθερό προσανατολισμό της στη διακομματική συναίνεση.
• Την αποφασιστικότητά της να αγωνιστεί για ένα καλύτερο, πιο ελπιδοφόρο αύριο.
Ας ελπίσουμε τα κόμματα να καταλάβουν κάποτε πως οφείλουμε να προσπαθούμε ώστε η παιδεία να είναι ένας ανοικτός χώρος συνθέσεων και όχι ένας περίκλειστος χώρος κομματικών κάστρων.

Κοινοποίηση