Από το απλό shopping έως την αγοραμανία


Άρθρο του Μάνου Τζίτζηρα
Ψυχολόγος- Ψυχοθεραπευτής
Ειδικευμένος στην κλινική και συμβουλευτική ψυχολογία*

Shopping είναι μια κοινωνική συναναστροφή είναι η βόλτα στα μαγαζιά μαζί με κάποιο φίλο ή φίλη. Είναι μια διέξοδος κάποιες φορές από τη μοναξιά είναι μια ευχάριστη κουβέντα και ανταλλαγή απόψεων καθώς και μια θετική αλλαγή της διάθεσής μας ειδικά εάν υπάρχουν τα χρήματα για να αγοράσεις!

Η αγοραμανία υποτίθεται ότι καταπολεμά ή καλύπτει βαθύτερα αισθήματα μοναξιάς, θυμού, δυσφορίας, θλίψης, κατωτερότητας και ανεπάρκειας. Θα λέγαμε ότι το φαινόμενο του υπερκαταναλωτισμού είναι η τάση εξίσωσης της προσωπικής ευτυχίας με την απόκτηση υλικών αγαθών.

Όσοι υποφέρουν από αυτόν τον εθισμό, ψάχνουν εναγωνίως να καλύψουν τη δυστυχία που αισθάνονται είτε γιατί δεν έχουν σύντροφο, είτε γιατί δεν είναι ικανοποιημένοι με την εικόνα τους, είτε γιατί έχουν αποτύχει επαγγελματικά ή προσωπικά.

Παρότι έχουν αναζητηθεί ευθύνες στον καπιταλισμό (καταναλώνω άρα υπάρχω) καθώς και στις διαφημιστικές τεχνικές που χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο και την καθοδήγηση της καταναλωτικής συμπεριφοράς, το βασικότερο όμως αίτιο της αγοραμανίας είναι η φθορά της ψυχικής υγείας, η απώλεια της libido, το γενικευμένο άγχος επίδοσης και υπερβολικής προσπάθειας για να αποδείξουμε στους άλλους ότι αξίζουμε καθώς και να εκπληρώσουμε τις προσδοκίες και τις ανεκπλήρωτες επιθυμίες μας.

Εν κατακλείδι όσο ασχολούμαστε με την επιφάνεια και όχι με το βάθος, με την ανακούφιση και όχι με την ουσιαστική βελτίωση του ψυχικού μας κόσμου τέτοια ή και παραπλήσια ψυχικά φαινόμενα θα ανθίζουν ακόμη και στην Ελλάδα της «ανυποχώρητης» κρίσης!

*Το γραφείο του κ. Μάνου Τζίτζιρα βρίσκεται 29ης Ιουνίου 4 στις Σέρρες. Τηλέφωνο: 23210 52937.

Κοινοποίηση