Το Φθινόπωρο έτοιμη η Εθνική Στρατηγική για τα ποδήλατα

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκαν, την Τετάρτη 24 Ιουνίου 2020, οι δράσεις του έργου iBikeShare με στόχο την αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου στην πόλη της Θεσσαλονίκης για τις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών και όχι μόνο για την αναψυχή τους.

Οι δράσεις διοργανώθηκαν από το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ-ΙΜΕΤ), συντονιστής του έργου και τους εταίρους του έργου, Brainbox A.E. και ΟΤΟ Α.Ε., που λειτουργούν το σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο του έργου iBikeShare που συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από τους εθνικούς πόρους.

Στο σταθμό της Thessbike στον Όμιλο Φίλων Θαλάσσης οι πολίτες ενημερώνονταν για τη νέα εφαρμογή του συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του έργου, η οποία μεταξύ άλλων επιβραβεύει τους τακτικούς χρήστες του συστήματος. Παράλληλα, μέσα από ένα διαδραστικό (co-creation) παιχνίδι εξέφραζαν τις απόψεις τους για το πως μπορεί να αυξηθεί η χρήση του ποδηλάτου στην πόλη. Συνολικά πάνω από 100 πολίτες εγκατέστησαν την εφαρμογή στο κινητό τους και συμμετείχαν στις co-creation δράσεις του έργου.

Στο Café Allegro στο Μέγαρο Μουσικής, πραγματοποιήθηκε εσπερίδα όπου οι βασικοί παράγοντες της πόλης μαζί με το κοινό συζήτησαν σε χαλαρή ατμόσφαιρα με θέα…το Θερμαϊκό για την επόμενη ημέρα της ποδηλασίας στην πόλη της Θεσσαλονίκης και στην ευρύτερη περιοχή.

Τους προσκεκλημένους στην εσπερίδα καλωσόρισε η Δρ. Γεωργία Αϋφαντοπούλου, Διευθύντρια Ερευνών του ΕΚΕΤΑ-ΙΜΕΤ και συντονίστρια του έργου, θέτοντας τους στόχους της εσπερίδας. Μεταξύ άλλων ανέφερε πως το momentum του Covid-19 πρέπει να χρησιμοποιηθεί για την προώθηση του ποδηλάτου και καλωσόρισε σχετικές πρωτοβουλίες, αλλά τόνισε πως η ανάπτυξη υποδομών καλής ποιότητας πρέπει να γίνει με βάση τον συνεκτικό Σχεδιασμό για την Βιώσιμη Κινητικότητα (ΣΒΑΚ) για να αποφευχθούν αποσπασματικές προσεγγίσεις. Επιπλέον, ανέφερε πως ο σχεδιασμός θα πρέπει να πραγματοποιείται με τη συμμετοχή των πολιτών και των ποδηλατών και να υπολογίζονται οι επιπτώσεις στην κυκλοφορία από την ανακατανομή του Δημόσιου χώρου υπέρ ποδήλατου, πεζή μετακίνησης και μικρο-κινητικότητας. Τέλος, σύμφωνα με το μοντέλο που έτρεξε το ΕΚΕΤΑ-ΙΜΕΤ, ανέφερε πως η ανάπτυξη ποδηλατόδρομου στη Λεωφ. Καραμανλή μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς να προκληθεί επιβάρυνση της κυκλοφορίας, ενώ η ανάπτυξη ποδηλατόδρομου στη Λεωφόρο Νίκης θα εντείνει τα κυκλοφοριακά προβλήματα στη Μητροπόλεως τα οποία θα πρέπει να διαχειριστούν.

Την εκδήλωσε χαιρέτισε ο Υφυπουργός Εσωτερικών Μακεδονίας-Θράκης, κος Θεόδωρος Καράογλου, ο οποίος τόνισε τη σημασία της χρήσης φιλικών προς το περιβάλλον μέσων μεταφοράς από τους πολίτες και τη χρήση του ποδηλάτου ως ένα μέσο καθημερινής μετακίνησης δεδομένου ότι το 40% των μετακινήσεων πραγματοποιούνται σε κοντινή απόσταση από το σπίτι (έως 4 χλμ.).

Τη σκυτάλη πήρε, μέσω Skype, ο καθ. Ευθύμιος Μπακογιάννης, Γενικός Γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο οποίος αναφέρθηκε στην Εθνική Στρατηγική για τα ποδήλατα που διαμορφώνεται ως μια διϋπουργική προσπάθεια και θα είναι έτοιμη το φθινόπωρο. Επιπλέον, αναφέρθηκε στο θεσμικό πλαίσιο, που διαμορφώθηκε, για τις τεχνικές οδηγίες για δημιουργία προσωρινών ποδηλατοδρόμων, πεζοδρόμων και οδών ήπιας κυκλοφορίας και το οποίο επιτρέπει σχετικές παρεμβάσεις μέχρι το τέλος του 2020 μόνο με αποφάσεις της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής των Δήμων.

Ο κος Πάρις Μπίλλιας, Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, αναφέρθηκε στις δράσεις της Περιφέρειας για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και των μετακινήσεων χαμηλού άνθρακα καθώς και την ανάπτυξη σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Παράλληλα, τόνισε τη χρηματοδότηση που παρέχει η ΠΚΜ για τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων και την εγκατάσταση σταθμών κοινόχρηστων ποδηλάτων σε πόλεις της ΠΚΜ.

Ο Ειδικός Σύμβουλος του Δημάρχου Θεσσαλονίκης κος Δημήτρης Μήτρου αναφέρθηκε στο σχεδιασμό του Δήμου Θεσσαλονίκης, ο οποίος επιθυμεί να επεκτείνει την ήπια κυκλοφορία. Αναφέρθηκε στο άμεσα υλοποιήσιμο δίκτυο ποδηλατοδρόμων που σχεδιάζεται από το Δήμο και αφορά σε ποδηλατοδρόμους κατά μήκος της Λεωφόρου Κων. Καραμανλή και στις δυο κατευθύνσεις, στη διαμόρφωση αμφίδρομου ποδηλατοδρόμου στη δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας οχημάτων στη Λεωφόρο Νίκης και στη διαμόρφωση ποδηλατόδρομου στη Θεμ. Σοφούλη από την οδό Γ. Παπανδρέου έως την οδό Αργοναυτών (διοικητικά όρια του ∆ήµου Θεσσαλονίκης) σε συνεννόηση με το Δήμο Καλαμαριάς. Τέλος, ανέφερε ότι η δημιουργία ποδηλατόδρομου στην οδό Γιαννιτσών και στους κάθετους άξονες αυτής βρίσκεται υπό μελέτη.

Οι επιχειρηματίες του κλάδου των κοινόχρηστων ποδηλάτων κος. Απόστολος Συμεωνίδης CEO της Thessbike και κος. Γεώργιος Βουλγαρούδης, CEO της Brainbox Technologies αναφέρθηκαν στα συστήματα κοινόχρηστων ποδηλάτων και στις τεχνολογικές λύσεις που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο του έργου για την επιβράβευση των χρηστών, την κατανόηση της συμπεριφοράς και των επιλογών τους καθώς και την υποστήριξη επιχειρηματικών σχεδίων. Τέλος, επεσήμαναν δράσεις που πρέπει να γίνουν ώστε να αυξηθεί η χρήση του ποδηλάτου για τις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών. Ο κος. Κώστας Τερζόπουλος εκπρόσωπος της φυσιολατρικής συλλογικότητας gymnosophy εξέφρασε την άποψη των ποδηλατών για ένα ασφαλές δίκτυο ποδηλατοδρόμων.

Ακολούθησε συζήτηση μεταξύ των προσκεκλημένων ομιλητών και του κοινού, ενώ η εσπερίδα ολοκληρώθηκε με την κλήρωση δώρων μεταξύ των πολιτών που εγκατέστησαν την εφαρμογή και χαλαρή συζήτηση με ποτό στη βεράντα του Café Allegro.

Κοινοποίηση