Opel Corsa-e Rally: Η ασφάλεια πάνω απ’ όλα

Του Γιώργου Δαμιανίδη

Αποτελώντας τον πρώτο κατασκευαστή παγκοσμίως, η Opel εξελίσσει αυτή τη στιγμή ένα πλήρως ηλεκτρικό αγωνιστικό αυτοκίνητο για χρήση σε ένα εθνικό πρωτάθλημα. Ένας από τους βασικότερους τομείς εστίασης για το ADAC Opel e-Rally Cup είναι η ασφάλεια. Η εξέλιξη του Corsa-e Rally αποτελεί από μόνο του ένα σημαντικό επίτευγμα. Δεδομένου ότι κανένας άλλος δεν έχει πραγματοποιήσει ένα πρωτάθλημα αγώνων ενιαίου τύπου με ηλεκτρικό μοντέλο, οι αντίστοιχοι κανονισμοί πρέπει να εξελιχθούν παράλληλα με το αγωνιστικό αυτοκίνητο. Η Opel και η ADAC, ως διοργανωτής του θεσμού, συνεργάζονται στενά σε όλη τη διαδικασία με την Deutscher Motor Sport Bund – DMSB (Γερμανική Ομοσπονδία Αγώνων Αυτοκινήτου).

«Η ασφάλεια έρχεται πάντα πρώτη στην Opel» τονίζει ο Marcus Lott, Opel Managing Director Engineering. «Από τη μία οι μηχανικοί μας δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους για την εξασφάλιση δυναμικών χαρακτηριστικών οδήγησης και διασκέδασης πίσω από το τιμόνι για τους πελάτες μας – στο δρόμο αλλά και στις ειδικές διαδρομές. Από την άλλη, είμαστε πλήρως προσηλωμένοι στην ασφάλεια κατά τη χρήση. Επίσης, από την άποψη αυτή, οι πελάτες, οι διοργανωτές και οι οπαδοί μπορούν να βασίζονται πάνω μας στο ADAC Opel e-Rally Cup. Ανυπομονούμε όλοι για συναρπαστικούς και ασφαλείς αγώνες ράλι την επόμενη σεζόν.»

Το Corsa-e Rally βασίζεται στο μοντέλο παραγωγής. Το γεγονός αυτό καθιστά την πρόκληση των μηχανικών της Opel Motorsport πολύ ευκολότερη. Σε τελική ανάλυση, το Corsa-e πληροί ήδη τα πολύ υψηλά Ευρωπαϊκά πρότυπα αναφορικά με τις πιστοποιήσεις έγκρισης οχημάτων. Οι πρόσθετοι αγωνιστικοί κανονισμοί που καθορίζονται από τη FIA και την DMSB συντείνουν στην περαιτέρω βελτίωση της ασφάλειας.

Στο κάτω μέρος του Corsa-e Rally, ο χάλυβας υψηλής αντοχής προστατεύει τις 18 μονάδες της μπαταρίας, οι οποίες με τη σειρά τους είναι εγκατεστημένες μέσα σε ένα ειδικό περίβλημα. Πέραν αυτού, το αυτοκίνητο διαθέτει μία προστατευτική πλάκα δύο τεμαχίων από αλουμίνιο με πάχος πέντε χιλιοστών.

Επιπλέον, το Corsa-e Rally, όπως και η αντίστοιχη έκδοση παραγωγής, συμμορφώνεται με τον κανονισμό UN ECE R100.02. Ο τελευταίος καθορίζει τους όρους έγκρισης των οχημάτων σε σχέση με τις ειδικές απαιτήσεις για το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης των οχημάτων δρόμου και τις μπαταρίες τους. Αυτό περιλαμβάνει, για παράδειγμα, την ελάχιστη αποδεκτή αντίσταση μόνωσης εξαρτημάτων και γραμμών υψηλής τάσης, καθώς και την πυροπροστασία. Οι μπαταρίες που παρέχουν κίνηση (REESS, Rechargeable Energy Storage Systems) πρέπει επίσης να συμμορφώνονται πλήρως με αυτόν τον κανονισμό όσον αφορά τη μηχανική ακεραιότητα, τους κραδασμούς, την αντοχή όταν υποβάλλονται σε θερμικό σοκ, τη μηχανική κρούση, την αντίσταση στη φωτιά, την προστασία από υπερφόρτιση, την υπερβολική εκφόρτιση και υπερθέρμανση, καθώς και την προστασία από βραχυκύκλωμα από εξωτερικό παράγοντα.

Το σύστημα πυρόσβεσης που απαιτείται είναι το Lifeline Zero 360. Το σύστημα λειτουργεί με ένα ηλεκτρικά μη-αγώγιμο μέσο κατάσβεσης, οπότε ο κίνδυνος πυρκαγιάς σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο χωρίς καύσιμο είναι γενικά πολύ χαμηλότερος από ότι σε ένα συμβατικό όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Εντυπωσιακή παρακολούθηση του συστήματος υψηλής τάσης

Η μόνιμη παρακολούθηση του συστήματος υψηλής τάσης είναι επίσης σημαντική για την ασφαλή λειτουργία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Διαφορετικά προβλήματα απαιτούν διαφορετικά μέτρα αντιμετώπισης. Σε περίπτωση βλάβης στη μόνωση, ένα εξελιγμένο σύστημα αισθητήρων διασφαλίζει ότι οι οθόνες του Master Alarm Indicator System αναφέρουν αμέσως τη βλάβη στο σύστημα υψηλής τάσης (HV), το οποίο λειτουργεί με τάση 434 volt. Το σύστημα μπορεί να απενεργοποιηθεί μηχανικά εντός και εκτός του cockpit. Ανεξάρτητα από αυτό, το σύστημα υψηλής τάσης απενεργοποιείται πλήρως σε λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο σε περίπτωση σοβαρής καθυστέρησης, όπως στην περίπτωση ατυχήματος. Το Master Alarm Indicator παρέχει συνεχώς πληροφορίες για την τρέχουσα κατάσταση του συστήματος υψηλής τάσης μέσω φωτεινών ενδείξεων.

Πλήρης εκπαίδευση για το προσωπικό ασφάλειας

Η Deutscher Motor Sport Bund είναι υπεύθυνη ανά πάσα στιγμή για τη διασφάλιση της τήρησης των αυστηρών κανονισμών ασφαλείας κατά τη διάρκεια ενός αγώνα. Αυτό αφορά στις τεχνικές προδιαγραφές του αυτοκινήτου, με τα βασικά χαρακτηριστικά στο συγκεκριμένο τομέα να καθορίζονται από το Παράρτημα J του Διεθνούς Αθλητικού Κώδικα. Ωστόσο, δεδομένου ότι τα χαρακτηριστικά αυτά είναι πολύ συγκεκριμένα, η DMSB αναπτύσσει επί του παρόντος ένα concept στον τομέα της ασφάλειας σε συνεργασία με την Opel και την TÜV Thuringia που ικανοποιεί τις ανάγκες τόσο των ειδικών, όσο και των χρηστών στην πράξη.

Ένα από τα πιο σημαντικά καθήκοντα της DMSB είναι η εκπαίδευση των κριτών των αγώνων ράλι – από τους κριτές στις ειδικές διαδρομές, μέχρι το προσωπικό στο Service Park. Για όλα τα άτομα που πρέπει να εκτελέσουν συγκεκριμένες εργασίες στο ηλεκτρικό αγωνιστικό αυτοκίνητο, απαιτούνται διαφορετικές πιστοποιήσεις ασφαλείας, οι οποίες κατηγοριοποιούνται σύμφωνα με τα χρώματα μπλε-πράσινο-κίτρινο-πορτοκαλί-κόκκινο. Μόνο όσοι είναι πιστοποιημένοι στην κόκκινη κατηγορία επιτρέπεται να εκτελούν εργασίες στο σύστημα υψηλής τάσης του Opel Corsa-e Rally ή σε οποιοδήποτε άλλο ηλεκτρικό αυτοκίνητο για χρήση σε αγώνες ράλι.

Τα νέο concept ασφαλείας για το ADAC Opel e-Rally Cup καλύπτει όλους τους σχετικούς τομείς για τη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε αγώνες ράλι. Περιλαμβάνει τις τεχνικές προδιαγραφές, την εκπαίδευση των ομάδων και των κριτών, καθώς και πληροφορίες για τους θεατές στις ειδικές διαδρομές και το Service Park.

«Η DMSB είναι υπεύθυνη για την προσεκτική παρακολούθηση της συμμόρφωσης με τους τεχνικούς και αθλητικούς κανονισμούς, οι οποίοι περιλαμβάνουν τις οδηγίες ασφαλείας,” δηλώνει ο DMSB Sports Director Michael Günther. “Καθήκον μας είναι να αναπτύξουμε ένα concept για τα ράλι με ηλεκτρικά αυτοκίνητα προκειμένου να εγγυηθούμε την ασφάλεια όλων των συμμετεχόντων και να καταστήσουμε δυνατή την πραγματοποίηση συναρπαστικών αγώνων ράλι. Στο πρώτο βήμα, περιλαμβάνεται επίσης ο εντοπισμός και η εξάλειψη πιθανών κενών σε επίπεδο γνώσεων μεταξύ όλων των συμμετεχόντων.»

Κοινοποίηση