Με τουρκικές σημαίες πάνω από το Μιχράμπ τζαμιά στην Ξάνθη

Ρεπορτάζ: Δημήτρης Καστώρης

Οι δυναμικές απαντήσεις του Έλληνα υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια στις προκλήσεις του ομολόγου του Μεβλούτ Τσαβούσογλου, μπορεί να αναπτέρωσαν εν πολλοίς το εθνικό φρόνημα των Ελλήνων. Ταυτόχρονα μπορεί να έδωσαν την εντύπωση πως πλέον η Ελληνική εξωτερική πολιτική θα είναι ισχυρή. Κατά τη διάρκεια των κοινών δηλώσεων δεν υπήρξε ούτε μία πρόκληση που έγινε από την πλευρά του Τούρκου υπουργού Εξωτερικών που να μην έμεινε αναπάντητη από την πλευρά του Νίκου Δένδρια.

Η γειτονική χώρα και σύμμαχος στη Βορειοατλαντική Συμμαχία (ΝΑΤΟ) κατά τη γνώμη της, έχει μία σειρά από θέματα τα οποία θέλει να θέσει στο τραπέζι του διαλόγου. Πάντα όμως με τους δικούς της όρους. Ένα εξ αυτών είναι το θέμα της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη. Μάλιστα κατά τη διάρκεια των δηλώσεων των Δένδια-Τσαβούσογλου, ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών μεταξύ άλλων τόνισε «όσο για τα μειονοτικά θέματα, εμείς αποδεχόμαστε ως ρωμιούς ορθοδόξους αυτούς της μειονοτικής κοινότητας της Πόλης, αλλά εσείς δε μπορείτε να μη δέχεστε τους ανθρώπους οι οποίοι δηλώνουν εξ ιδίων τους ότι είναι τούρκοι πολίτες, ότι δέχονται, ότι έχουν μία τουρκική ταυτότητα, αυτό είναι μία καταπίεση και μία καταπάτηση βασικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Εάν οι άνθρωποι αυτοί δηλώνουν ότι είναι τουρκικής καταγωγής, δηλώνουν αυτό που αισθάνονται και δε θα πρέπει αυτό το δικαίωμα τους να καταπατηθεί εν ονόματι οποιασδήποτε σύμβασης ή συμφωνίας».

Η απάντηση του Έλληνα υπουργού Εξωτερικών κυρίως στο θέμα της μειονότητας ήταν η εξής : «όσον αφορά το θέμα της μειονότητας, της μουσουλμανικής μειονότητας. Αυτό το λέει η Λωζάνη, δε το λέμε εμείς. Και τη Λωζάνη αν θυμάμαι καλά την έχει υπογράψει και η Τουρκία. Αυτή είναι η συνθήκη. Μπορεί να αρέσει στην Τουρκία, μπορεί να μην αρέσει. Αλλά η Λωζάνη ισχύει και θα ισχύει».
Αυτά για την ιστορία…

Προφανώς όμως η τουρκική πλευρά έχει τους δικούς της λόγους που υποστηρίζει το θέμα της εθνικής μειονότητας στη Θράκη και όχι της θρησκευτικής, έτσι όπως προβλέπει η συνθήκη της Λωζάνης. Μάλιστα φροντίζει με μία σειρά δράσεων και κινήσεων να «μπερδεύει» τα πράγματα. Μία από αυτές τις δράσεις είναι η ύπαρξη ψευδο-μουφτήδων κάτι που είναι γνωστό.

Αυτό το οποίο, όμως, δεν έχει γίνει κατανοητό είναι η ύπαρξη σημαίας της Τουρκίας μέσα σε Τέμενος στην πόλη της Ξάνθης (υπάρχουν και σε άλλα Τεμένη σε διάφορα χωριά της Θράκης). Πρόκειται για το Σούννε Τζαμί. Το τζαμί βρίσκεται στην οδό Σκιάθου και 9ης Μεραρχίας, στην παλιά συνοικία Σούννε Μαχαλεσί, και αποτελεί μέρος ευρύτερου οικοδομικού συγκροτήματος. Το τέμενος είναι ένα τετράπλευρο οικοδόμημα.

Το μιχράμπ είναι απλό και φέρει ανατολίτικης αντίληψης μπαρόκ διακοσμήσεις. Ο όρος Μιχράμπ (Αραβικά:محراب) αναφέρεται στην ημικυκλική εσοχή που υπάρχει στο τείχος ενός ισλαμικού τεμένους το οποίο υποδεικνύει την κίμπλα (η κίμπλα είναι η κατεύθυνση προς την Κάαμπα στην Μέκκα κατά την οποία ο μουσουλμάνος πρέπει να στραφεί κατά την διάρκεια της προσευχής). Το τείχος στον οποίο βρίσκεται το Μιχράμπ ονομάζεται ο τείχος της κίμπλα.
Πάνω τώρα από το Μιχράμπ συναντούμε μία σημαία της Τουρκίας.

Απορίας άξιο είναι πως ενώ το Τέμενος μέχρι πρότινος ανήκε στην 15η Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, νυν Εφορεία Αρχαιοτήτων Ροδόπης, μιας Ελληνικής Δημόσιας αρχής δηλαδή έγινε δεκτή αυτή η παρέμβαση και φυσικά πότε έγινε. Αξίζει επίσης να σημειωθεί πως σύμφωνα με πληροφορίες οι ιερωμένοι που ασχολούνται με τη λατρευτική ζωή των πιστών στο συγκεκριμένο τζαμί δεν ανήκουν στη Μουφτεία Ξάνθης.

Θα μπορούσε να εξαχθεί ακόμη και το συμπέρασμα ότι το μακρύ χέρι της Άγκυρας προσπαθεί (άγνωστο αν το καταφέρνει) να συμπορεύσει τη θρησκεία των μουσουλμάνων της Θράκης με τη δική της εθνική γραμμή δημιουργώντας Τουρκομουσουλμάνους, κατά το Ελληνορθόδοξους ή και γιατί όχι κατά το Ρωσορθόδοξους.

Η διαφορά

Συνεχίζοντας τώρα τη ναοδομική περιγραφή παρατηρούμε ότι:
Το Μιμπέρ φέρει επίσης απλό διάκοσμο. Ο όρος Μινμπάρ (αραβικά: منبر‎, επίσης προφέρεται ως μιμπάρ ή μιμπέρ) είναι μια υπερυψωμένη πλατφόρμα (αντίστοιχη του άμβωνα στις χριστιανικές εκκλησίες) μέσα στο ισλαμικό τέμενος όπου ο Ιμάμης (καθοδηγητής της μουσουλμανικής προσευχής) ανεβαίνει για να κάνει θρησκευτικό κήρυγμα στην προσευχή (γνωστή ως Χούτμπα Αραβικά: خطبة ) της Παρασκευής.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει επιγραφή που βρίσκεται στην πρόσοψη εξωτερικά: Οraya esenlikle güven içinde girin (=Εισέλθετε εδώ με ειρήνη και θα είστε σε ασφάλεια). Ο μιναρές είναι κατασκευασμένος από λευκό μάρμαρο και η βάση του από γκρίζο.

Κοινοποίηση
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •