Συντάκτης: Δημήτρης Καστώρης- Βραδυνή της Κυριακής
Η φυγή καταναλωτών από την Ανατολική Μακεδονία – Θράκη συμπεριλαμβανομένου και του Νομού Σερρών, πλέον εντοπίζεται στον τομέα των καυσίμων, κυρίως της βενζίνης και του αερίου, αφού οι τιμές στη Βουλγαρία είναι χαμηλότερες από ό, τι στην Ελλάδα, κυρίως λόγω της φορολογίας.
Είναι χαρακτηριστικό αυτό που λέει μιλώντας στη «ΒτΚ» ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Γιώργος Τζαμπαζλής, που διατηρεί πρατήριο καυσίμων στη Ροδόπη. «Η διαφορά στην τιμή της βενζίνης είναι στα 40 λεπτά, ενώ στο αέριο είναι πάνω από 55 λεπτά στο λίτρο».
Το 2013 ολοκληρώθηκε το μεγαλύτερο μέρος του κάθετου άξονα Ροδόπης που συνδέει την Εγνατία Οδό με τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα με τη Νυμφαία, ένα μικρό μειονοτικό χωριό, και το Τελωνείο της Μακάζας στη Βουλγαρία.
Κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης κάτοικοι όχι μόνο της Ροδόπης επέλεγαν να κάνουν άλλα 12 χιλιόμετρα μέχρι το Κίρκοβο, μέσα στη Βουλγαρία, για να προμηθευτούν φθηνότερα καύσιμα.
Η κατάσταση αυτή σήμερα έχει αλλάξει, αλλά όχι προς το καλύτερο, για την τοπική αγορά. Εδώ και 4 χρόνια, όπως υπογραμμίζει ο κ. Τζαμπαζλής, «σε απόσταση περίπου 500 μέτρων από τα σύνορα, μέσα στο βουλγαρικό έδαφος, έχει δημιουργηθεί πάνω στον κάθετο άξονα ένα υπερσύγχρονο πρατήριο καυσίμων, της LukOil, το οποίο τροφοδοτεί με καύσιμα Έλληνες μόνο. Μάλιστα, παλαιότερα κάποιος πλήρωνε τη “βινιέτα” για να μπει στη γειτονική χώρα στο σημείο ελέγχου στα σύνορα. Πλέον, τη “βινιέτα” την πληρώνει στο πρατήριο. Επιτρέπουν να πας μέχρι εκεί χωρίς “βινιέτα”. Καταλαβαίνετε τι εκμετάλλευση υπάρχει από το βουλγαρικό κράτος σε αυτό το θέμα της εμπορίας των καυσίμων. Και οι Βούλγαροι και το κράτος τους κάνουν τα στραβά μάτια».
Φυγή καταναλωτών για τον ίδιο λόγο παρατηρείται και σε άλλους Νομούς της Βορείου Ελλάδος, όπως οι Σέρρες, ο Έβρος, η Δράμα. Ο Γιάννης Κεσκίνογλου, πρόεδρος του Σωματείου Πρατηριούχων Νομού Δράμας, από την ακριτική περιοχή του Νευροκοπίου, απ’ όπου κατάγεται και διαμένει, σημειώνει μιλώντας στη «ΒτΚ», πως «εδώ και πολλά χρόνια φεύγουν Δραμινοί από την περιοχή, για να πάνε να βάλουν καύσιμα, κυρίως βενζίνη, στη Βουλγαρία. Μετά την άνοδο της διαφοράς της τιμής σε μισό ευρώ το λίτρο, ο κόσμος πηγαίνει και φουλάρει στη Βουλγαρία.
Τώρα που η Βουλγαρία έχει μπει στη Συνθήκη Σένγκεν και δεν υπάρχει έλεγχος καθόλου στα σύνορα, πιστεύω ότι μπορεί να γεμίζει και κάνιστρα και μπιτόνια, και θα έχουμε ακόμη πιο μεγάλο πρόβλημα».
Πύλη… εξόδου
Το ίδιο θέμα εντοπίζουν τόσο η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ορεστιάδας Φιλιώ Μυλωνά όσο και η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σερρών Ειρήνη Γκότσικα.
Η κ. Μυλωνά σημειώνει αναφερόμενη στον τομέα των καυσίμων ότι υπάρχουν καταγγελίες για βυτιοφόρα από τη Βουλγαρία που εισέρχονται παρανόμως στην Ελλάδα και πουλάνε καύσιμα «κατ’ οίκον», ενώ τονίζει πως πολλοί Έλληνες πηγαίνουν στην Τουρκία για να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ των οχημάτων τους και παραλλήλως προχωρούν και σε άλλες αγορές. Στο ίδιο μήκος κύματος και η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σερρών κ. Γκότσικα, η οποία σημειώνει πως «το φθηνό καύσιμο είναι δέλεαρ», και με αφορμή αυτό γίνονται και άλλες αγορές, αλλά όχι όπως πριν από 15 χρόνια.
Αγοράζουν ακόμα και τα… προικιά τους
Όπως σημειώνει η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κομοτηνής Κική Κωνσταντινίδου μιλώντας στη «ΒτΚ», «από την αρχή της λειτουργίας του κάθετου άξονα υπήρχε η τάση για αγορές από τη Βουλγαρία καυσίμων, ποτών και τσιγάρων».
Το ίδιο συνέβη και στο Ν. Σερρών, όπως τονίζει η κ. Γκότσικα, η οποία παρατηρεί, επίσης, ότι γινόταν αγορές και άλλων προϊόντων, όπως τρόφιμα ή ενδύματα και υποδήματα, αλλά «τα τελευταία χρόνια δεν το βλέπεις. Αυτό συμβαίνει διότι παλιά υπήρχαν σοβαρές διαφορές στις τιμές, αλλά αντιλήφθηκαν πως η ποιότητα δεν ήταν αυτή που περίμεναν οι καταναλωτές».
Λύση η κάρτα στα πρότυπα της Τεργέστης
Κοινός τόπος των προτάσεων των επαγγελματιών των ακριτικών περιοχών που έχουν έρθει αντιμέτωποι με τη φυγή καταναλωτών είναι η μείωση είτε του ΦΠΑ σε προϊόντα και καύσιμα, καθώς και μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Καυσίμων, είτε έκδοση «κάρτας» με την οποία οι μόνιμοι κάτοικοι θα προμηθεύονται φθηνότερα είδη με αυτόματη αποφορολόγηση.
Από την πλευρά τους, τόσο η κ. Κωνσταντινίδου όσο και ο κ. Τζαμπαζλής υπογραμμίζουν πως η έκδοση κάρτας στα πρότυπα της Τεργέστης θα μπορούσε να βοηθήσει την κατάσταση.
Εμπορικό στοίχημα
Η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σερρών κ. Γκότσικα υπογραμμίζει πως «με την ευκολότερη διέλευση των συνόρων από τους γείτονες, μας δίνεται η ευκαιρία τους καταναλωτές αυτούς να τους φέρουμε στην αγορά μας και να τους προφέρουμε ποιοτικά προϊόντα και υπηρεσίες.
Αυτό είναι και το στοίχημα του Εμπορικού Συλλόγου Ν.Σερρών, και επίσης η ευθύνη μας για να διαφημίσουμε τη σερραϊκή αγορά και να γίνουμε ελκυστικοί για αυτούς τους ανθρώπους.
Αυτοί που έχουν τη δυνατότητα και τη διάθεση να καταναλώσουν, μέσα από στοχευμένες δράσεις του Εμπορικού Συλλόγου Σερρών και σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς, είναι το κίνητρο για να αναβαθμίσουμε την τοπική μας αγορά.
Κυρίως κατά τους καλοκαιρινούς μήνες που οι γείτονές μας επισκέπτονται τα παραθαλάσσια μέρη μας».
Διαβάστε ολόκληρο το ρεπορτάζ του Δημήτρη Καστώρη στη «Βραδυνή της Κυριακής» πατώντας ΕΔΩ.