Π.Κ.Μ.: Ερώτηση της Κ. Βαλταδώρου για το λιμάνι Αμφίπολης


Το ζήτημα της αποκατάστασης, εξυγχρονισμού, ανάδειξης και εν τέλει εκμετάλλευσης του Λιμανιού της Αμφίπολης, επ ωφελεία, όχι μόνο των κατοίκων της περιοχής, αλλά και ολόκληρου του νομού Σερρών, έθεσε με ερώτησή της, στην 1 η Ειδική Συνεδρίαση Λογοδοσίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, την Δευτέρα 24-2-2025, η Περιφερειακή Σύμβουλος Σερρών της παράταξης «Πράξεις για τη Μακεδονία» και Αντιπρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου ΠΚΜ, Καλλιόπη (Κέλυ) Βαλταδώρου.

Εκφράζοντας την αγωνία των κατοίκων του Δήμου Αμφίπολης αλλά και όλης της περιφερειακής ενότητας, η κ. Βαλταδώρου διερωτάται για ποιον λόγο «έχει αφεθεί στην μοίρα της», ολόκληρη η ανατολική πλευρά των Σερρών ενώ, εάν αξιοποιούνταν άπαντα τα συγκριτικά πλεονεκτήματά της, θα μπορούσε να αποτελέσει εμπορικό και οικονομικό κέντρο, το οποίο θα συνέβαλλε στην ανάπτυξη και ευημερία του συνόλου του πληθυσμού. Αντ αυτού, μέρα με την μέρα, «χαρίζουμε ανθρώπινο δυναμικό και πόρους σε γείτονες νομούς και περιφερειακές ενότητες» όπως επεσήμανε.

Ζητά να ενημερωθεί, εάν έχουν εκτελεστεί οι «πολυδιαφημιζόμενες» προγραμματικές συμβάσεις, με το δημοτικό Λιμενικό Ταμείο του 2021, ύψους 3.250.000 ευρώ, εάν υπάρχει πρόθεση και σχέδιο ανάδειξης του Λιμανιού σε αλιευτικό καταφύγιο, λιμένα και σημείο φύλαξης τουριστικών σκαφών και σκαφών αναψυχής από Ελλάδα, Βαλκάνια και Τουρκία, αλλά και Περιφερειακό Κέντρο μεταφορών και εμπορίου προς την Ανατολική Μακεδονία, το Βόρειο Αιγαίο, αλλά και την Ευρώπη, όπως θα μπορούσε, εάν υπήρχε όραμα, αλλά και σαφής προγραμματισμός για την πολιτιστική, ιστορική, φυσιολατρική, θρησκευτική, εμπορική και εν τέλει οικονομική ανάδειξη του ανατολικού τμήματος του νομού, εν γένει.

Αναλυτικά, το κείμενο της ερώτησης κατά το μέρος που αφορά το Λιμάνι της Αμφίπολης, έχει ως εξής:
«Στα ανατολικά του τόπου μου, στους πρόποδες του Παγγαίου Όρους, κείται η περιοχή της Αμφίπολης. Μία περιοχή με ανυπέρβλητης φυσικής ομορφιάς σημεία (Αγγίτης, σπήλαιο Αλιστράτης, δέλτα Στρυμώνα κτλ), με σπουδαίου αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, μνημεία (Τύμβος Καστά- που όλη η παγκόσμια κοινότητα περιμένει, χρόνια τώρα, από την ΠΚΜ να το αναδείξει, όπως του πρέπει αλλά και υποσχέθηκε-, Αρχαία Αμφίπολη, Βυζαντινοί Πύργοι, Μουσεία κτλ), με ανυπέρβλητης θρησκευτικής σημασίας μοναστήρια (Εικοσιφοίνισσα, Ιερά Μονή Αγίας Παρασκευής στον Δόμιρος, Ιερά Μονή Αναλήψεως στην Πρώτη, Ιερά Μονή Αγίας Κυριακής στην Αλιστράτη, Ιερά Μονή Αγίου Δημητρίου Κερδυλλίων κτλ), με εμβληματικής ιστορικής αξίας και μνήμης, μέρη (Μαρτυρικά Κερδύλλια και Κορμίστα, παλιά Μεσολακκιά).

Το μεγάλο μειονέκτημα όμως αυτής της περιοχής είναι η εγκατάλειψή της από την ΠΚΜ.
Αυτή η περιοχή είχε κάποτε ένα ακμάζον λιμάνι. Ένα λιμάνι που, λόγω του στρατηγικού του σημείου, χρησιμοποιήθηκε από τον Μέγα Αλέξανδρο για την εκκίνηση της εκστρατείας του στην Ασία αλλά και για τη μεταφορά πολεμικού υλικού προς τα συνοριακά οχυρά, στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ένα λιμάνι που διαθέτει ήδη υποσταθμούς ρεύματος, αντλίες βενζίνης, αντλίες νερού, ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις, τρεις πλωτές προβλήτες (η μια, πια εγκαταλελειμμένη στην μέση του πουθενά), δομές φιλοξενίας, που πριν λίγα μόλις χρόνια, φιλοξενούσε έως και 100 βάρκες την ημέρα (επαγγελματιών και ερασιτεχνών ψαράδων), ήταν αλιευτικό καταφύγιο, τόπος μυδοκαλλιέργειας, και σημείο ανάπτυξης, όχι μόνο του Δήμου Αμφίπολης αλλά και ολόκληρου του νομού, καθώς είναι το μοναδικό λιμάνι των Σερρών.

Αυτό το λιμάνι, που θα μπορούσε να γίνει ξανά αλιευτικό καταφύγιο, λιμένας και σημείο φύλαξης τουριστικών σκαφών και σκαφών αναψυχής από Ελλάδα, Βαλκάνια και Τουρκία, αλλά και Περιφερειακό Κέντρο μεταφορών και εμπορίου προς όλη την Ανατολική Μακεδονία, το Βόρειο Αιγαίο και, εάν συνδεθεί ξανά με την σιδηροδρομική γραμμή (η απόσταση είναι μόλις λίγων χλμ και υπάρχει ήδη χάραξη γραμμών και δη σε ισόπεδη γραμμή) και υπάρξει σύνδεση με τον Προμαχώνα, προς όλη την Ευρώπη, και να δώσει δεκάδες θέσεις εργασίας, αλλά και να φέρει έσοδα στον Δήμο και τους επαγγελματίες της περιοχής, αλλά και όλου του νομού, σήμερα, αντ αυτού, είναι ένας «κρανίου τόπους», εγκαταλελειμμένος στην τύχη του και με χρήση μόνο σκουπιδότοπου, με κλειστή την είσοδό του από άμμο, με λιγότερο από 80cm βάθος, καθώς η βυθοκόρος που περιμέναμε, αργεί, υπόπτως πολύ, να καθαρίσει τα φερτά υλικά του από το ποτάμι, και άρα είναι απαγορευτική η είσοδος ακόμη και σε βάρκες 3 μέτρων.

Ερωτάσθε:
1) Τον Ιούλιο του 2021, υπεγράφη προγραμματική σύμβαση μεταξύ της ΠΚΜ και του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, ύψους 3.500.000,00 €. Ποια η τύχη της εν λόγω σύμβασης; Έχει εκτελεστεί ; Αν ναι, ποια η πορεία εξέλιξης των συμφωνηθεισών εργασιών; (Δεδομένου ότι υπήρχε χρονοδιάγραμμα 24 μηνών, ήτοι έως το καλοκαίρι του 2023) Εάν όχι, ποιος ο λόγος αποστέρησης του τόπου μας, από το ανωτέρω ποσό και τα έργα ισόποσης αξίας;
2) Υπάρχει εν τέλει ολοκληρωμένο master plan για την πολιτιστική, ιστορική, φυσιολατρική, θρησκευτική, εμπορική και εν τέλει οικονομική ανάδειξη του ανατολικού τμήματος της περιφερειακής ενότητας Σερρών ή θα συνεχίσουμε να «χαρίζουμε» οικονομικούς πόρους αλλά και ανθρώπινο δυναμικό σε γείτονες νομούς;».

Κοινοποίηση