Συνεχίζει να… επιδίδεται στο «μπαράζ» προσφυγών στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας- Θράκης, η… τριάδα της παράταξης του Δήμου Σερρών «Συμμαχία Σερραίων», Σπύρος Μισιρλής, Παντελής Χράπας και Βασίλης Χρυσανθίδης.
Προ ημερών κατέθεσαν προσσφυγή εναντίον της απόφασης της δημοτικής επιτροπής του Δήμου Σερρών, για την αποδοχή δωρεάς της με μελέτης με τίτλο «ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΝΟΙΚΤΟΥ ΒΙΟΜΗΧΑΝΟΠΟΙΗΜΕΝΟΥ ΚΟΛΥΜΒΗΤΗΡΙΟΥ» προϋπολογισμού 1.800.000 ευρώ.
Η Αποκεντρωμένη απέρριψε την προσφυγή των τριών δημοτικών συμβούλων της μείζονος αντιπολίτευσης.
▪ Η προσφυγή των τριών
Στην προσφυγή τους, οι τρεις δημοτικοί σύμβουλοι ισχυρίσθηκαν, μεταξύ άλλων, πως στο εισηγητικό υλικό που τους είχε αποσταλεί στην 1η συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής του 2025 για τη συζήτηση του 4ου θέματος της ημερησίας διάταξης και την λήψη απόφασης δεν τους δόθηκε η μελέτη με αριθμ.134/24, καθόσον είναι υποχρέωση της Δημοτικής αρχής.
Σύμφωνα με τους δημοτικούς συμβούλους, τους εστάλησαν μόνο τα εξής έγγραφα: η εισήγηση, ο προϋπολογισμός, η συγγραφή υποχρεώσεων, οι τεχνικές προδιαγραφές, και το σχέδιο διακήρυξης, δίχως να υπάρχει υπογραφή των υπηρεσιακών παραγόντων σε κανένα έγγραφο, παρά μόνο στην εισήγηση.
«Ακόμη θα θέλαμε να σας αναφέρουμε ότι για πρώτη φορά εισήγηση που αφορά προμήθεια συντάσσεται από την τεχνική υπηρεσία και όχι από το τμήμα προμηθειών (διαχρονικά πάγια τακτική του δήμου όλες οι εισηγήσεις για προμήθειες του Δήμου και της Τ.Υ. να γίνονται από το τμήμα προμηθειών) και αυτό το γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά, καθότι και οι τρεις έχουμε την γνώση και την εμπειρία καθότι είμαστε επί πολλά έτη δημοτικοί σύμβουλοι και έχουμε περάσει από θέσεις ευθύνης διοίκησης του Δήμου Σερρών και όχι μόνο» ανέφεραν στην προσφυγή.
▪ Απάντηση και στην Π.Ε.Σ.Ε.Δ.Ε.
Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας- Θράκης, απαντά και σε έγγραφο της Πανελλήνιας Ένωσης Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων ( Π.Ε.Σ.Ε.Δ.Ε.), η οποία χαρακτήρισε απαράδεκτο και καταχρηστικό τον χαρακτηρισμό της Δημόσιας Σύμβασης ως προμήθεια αντί έργου από τον Δήμο Σερρών, στη διακήρυξη του διαγωνισμού για την ανέγερση του κολυμβητικού κέντρου.
Μάλιστα, η Π.Ε.Σ.Ε.Δ.Ε. ζήτησε την άμεση απόσυρση της διακήρυξης και την επαναδιατύπωσή της με όρους σύννομους προς την εθνική νομοθεσία.
Το έγγραφο της Π.Ε.Σ.Ε.Δ.Ε. κοινοποιήθηκε από τους προσφεύγοντες για ενημέρωση της Αποκεντρωμένης. Το συγκεκριμένο έγγραφο επίσης κοινοποιήθηκε ηλεκτρονικά από το Υπουργείο Εσωτερικών στην υπηρεσία, διαβιβάστηκε στο Δήμο Σερρών αυτεπαγγέλτως και απαντήθηκε με έγγραφο της Δημάρχου Σερρών προς το Υπουργείο Εσωτερικών, το Ελεγκτικό Συνέδριο και το ΝΣΚ, το οποίο κοινοποιήθηκε στην Αποκεντρωμένη, με διαβιβαστικό έγγραφο του Δήμου.
Σύμφωνα με την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας- Θράκης, δεν αποτελεί η καταγγελία της Π.Ε.Σ.Ε.Δ.Ε. και αυτοτελή λόγο της υπό εξέτασης προσφυγής παρότι αναφέρεται στο ίδιο θέμα της εκτέλεσης κολυμβητικού προπονητηρίου στο Δήμο Σερρών.
▪ Γιατί απορρίφθηκε η ένσταση
Η Αποκεντρωμένη τονίζει στην απόφασή της πως η ανωτέρω προς αίτηση χρηματοδότηση και μετέπειτα διαδικασία σύναψης σύμβασης αφορούσε κατά το Δήμο Σερρών την προμήθεια και εγκατάσταση βιομηχανοποιημένου κολυμβητικού κέντρου προπονητικού χαρακτήρα (έτσι χαρακτηρίζεται από την υποβολή της πρότασης, την απόφαση χρηματοδότησης, την εγγραφή της πίστωσης στον προϋπολογισμό, τη μελέτη και τη διακήρυξη) και όχι την εκτέλεση έργου κατασκευής κολυμβητηρίου, συνεπώς δε θα μπορούσε να εφαρμοστεί η νομοθεσία περί σύνταξης και έγκρισης μελετών δημοσίων έργων.
Παράλληλα, επισημαίνει πως από την προσφυγή προκύπτει ότι στο φάκελο υπήρχαν τα απαραίτητα έγγραφα για να λάβουν γνώση οι δημοτικοί σύμβουλοι και μέλη της δημοτικής επιτροπής του Δήμου Σερρών ως προς την εξέταση και λήψη απόφασης και πως το γεγονός της μη υπογραφής από υπηρεσιακούς παράγοντες του συνόλου των εγγράφων παρά μόνο της εισήγησης του θέματος δε μπορεί να θεωρηθεί ως λόγος ακύρωσης, καθόσον η μελέτη είχε συνταχτεί από ιδιώτες μηχανικούς, δόθηκε ως δωρεά στο Δήμο για την υποστήριξη έγκαιρης υποβολής της πρότασης και άρα δε θα ήταν δυνατόν πριν την έγκριση της δωρεάς και της αποδοχής της να υπάρχει οποιαδήποτε υπογραφή υπηρεσιακού παράγοντα στο σώμα των τευχών αυτής.
Η αρίθμηση της, ωστόσο, πριν από τη αποδοχή της δωρεάς και την έγκριση αυτής ως αρ.134/2024 αποτελεί αστοχία εκ μέρους του Δήμου Σερρών στην ονομασία του θέματος της αρ.6/2025 απόφασης. «Αυτό προκύπτει από την από 31.12.2024 εισήγηση που έχει ως θέμα «Έγκριση της από 11-04-2024 μελέτης-δωρεάς με τίτλο «ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΝΟΙΚΤΟΥ ΒΙΟΜΗΧΑΝΟΠΟΙΗΜΕΝΟΥ ΚΟΛΥΜΒΗΤΗΡΙΟΥ», προϋπολογισμού 1.800.000, 00€ με ΦΠΑ, καθορισμός τρόπου εκτέλεσης και κατάρτιση όρων διακήρυξης, συγκρότηση συλλογικών οργάνων αλλά και από την κοινή λογική αφού η αρίθμησή της, ως μελέτης πλέον του Δήμου Σερρών, πρέπει να έπεται της αποδοχής δωρεάς και της έγκρισης της. Δεν μπορεί να αποτελέσει όμως η πρωθύστερη αρίθμηση λόγο ακύρωσης της απόφασης ούτε προβάλλεται αντίστοιχος λόγος προσφυγής».
Επίσης, η Αποκεντρωμένη επισημαίνει πως ο λόγος της προσφυγής περί σύνταξης της εισήγησης του θέματος από τη Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών και όχι το Τμήμα Προμηθειών για πρώτη φορά σε περίπτωση διαδικασία εκτέλεσης προμήθειας του Δήμου Σερρών, δεν μπορεί να θεωρηθεί βάσιμος, καθώς από το Δήμο Σερρών αποστάλθηκαν και άλλες αποφάσεις της δημοτικής επιτροπής που αφορούσαν σε έγκριση μελετών της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Σερρών που αναφέρονταν σε προμήθειες, όπως ενδεικτικά απαριθμούνται στο έγγραφο απόψεων του Δήμου Σερρών και στάλθηκαν συνημμένα. Κοινοποιήθηκαν οι αριθμ.148/2021, 283/2021, 935/2021, 1159/2022 αποφάσεις της οικονομικής επιτροπής που αφορούσαν σε έγκριση μελετών που συνέταξε η Δ.Τ.Υ. σε περιπτώσεις προμήθειας αγαθών που από τη φύση τους απαιτούνταν και εργασίες τοποθέτησης κα εγκατάστασης, όπως η υπό κρίση προμήθεια, υπαγόταν δηλαδή στην εννοιολογική διατύπωση του εδ.2 της περ.8 της παρ.1 του αρ.2 του ν.4412/2016.