Π.Κ.Μ.: Ερώτηση της Κ. Βαλταδώρου για την κατοχύρωση Π.Ο.Π. προϊόντων της Π.Ε. Σερρών και την ανάδειξη της Μακεδονικής Κουζίνας


Το ζήτημα της κατοχύρωσης προστατευόμενης ονομασίας προέλευσης των εξαιρετικών και μοναδικών Σερραϊκών προϊόντων αλλά και της ανάδειξης της Μακεδονικής Κουζίνας, ως κίνητρο τουριστικής ανάπτυξης της περιφ. Ενοτ. Σερρών αλλά και της Κεντρικής Μακεδονίας εν γένει, θέτει με ερώτησή της, στην 3η Ειδική Συνεδρίαση Λογοδοσίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, την Δευτέρα 23-6-2025, η Περιφερειακή Σύμβουλος Σερρών της παράταξης «Πράξεις για τη Μακεδονία» και Αντιπρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου ΠΚΜ, Καλλιόπη (Κέλυ) Βαλταδώρου.

Όπως επεσήμανε η κ. Βαλταδώρου, ο τουρισμός, είτε ολιγοήμερος, είτε πολυήμερος, αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους μοχλούς ανάπτυξης μίας περιοχής, με στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ να αποδεικνύουν, ότι, δύναται να συμβάλει στην αύξηση του κατά κεφαλήν εισοδήματος ενός τόπου, σε ποσοστό κατ ελάχιστο 30%.

Σύμφωνα με την κ. Βαλταδώρου, ο γαστρονομικός τουρισμός, υποσύνολο του πολιτιστικού πολιτισμού, άρρηκτα συνυφασμένος με τον αγροτουρισμό, αποτελεί την νέα τάση στον τουρισμό παγκοσμίως και μπορεί, πέραν των άμεσων αποτελεσμάτων του (πχ αύξηση εισοδήματος καταλυμάτων και χώρων εστίασης, περισσότερες πωλήσεις, μεγαλύτερη προσοχή των μέσων ενημέρωσης για την περιοχή, αυξημένα φορολογικά έσοδα και μεγαλύτερη υπερηφάνεια στις τοπικές κοινότητες), έμμεσα, να συμβάλει τόσο στην αύξηση του εισοδήματος του αγροτικού κόσμου μιας περιφέρειας (με την παραγωγή αλλά και διάθεση των προϊόντων στην τοπική αγορά), όσο και στην παροχή κινήτρων για ίδρυση τοπικών επιχειρήσεων/βιοτεχνιών/βιομηχανιών, πολιτιστικών συλλόγων/συλλογικοτήτων και δη σε περιοχές που φθίνουν πληθυσμιακά κτλ.

«Με δεδομένο, δυστυχώς, ότι η Περιφ. Ενότ. Σερρών είναι ο πιο φτωχός νομός της χώρας επί σειρά ετών, με τεράστια απώλεια σε εισοδήματα και έμψυχο δυναμικό, καθώς δεν αξιοποιεί κανένα από τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, όπως πχ τα μοναδικά στην Ελλάδα προϊόντα της, της γεωγραφικής της θέσης (είσοδο στην χώρα μας, όχι μόνο για τα Βαλκάνια αλλά και όλη την Ευρώπη, και, παρά ταύτα, το μόνο που «κερδίζουμε» είναι η επιβάρυνση του οδικού μας δικτύου καθώς ουδείς διανυκτερεύει στον νομό μας έστω και για λίγες μέρες), το σύνολο των σπουδαίων αξιοθεάτων σε όλη την έκτασή της, των οποίων δεν έχουμε, εδώ και χρόνια, κάνει μία συνολική σύνδεση και προβολή, η Παράταξή μας, θεωρεί ότι, εάν επιτευχθεί η πιστοποίηση των τοπικών μας προϊόντων με σήμα Π.Ο.Π., και η συντονισμένη, μελετημένη και αριθμητικά προσδιορισμένη προβολή αυτών στις εγχώριες και διεθνείς αγορές, όπως πολλάκις, άλλωστε έχει (ματαίως) υποσχεθεί η διοικούσα παράταξη της ΠΚΜ, θα αποτελέσει ευκαιρία προσέλκυσης των πολυπόθητων επισκεπτών στον νομό μας. Ευκαιρία που δύναται να «εκμεταλλευτεί» εν συνόλω η Κεντρική Μακεδονία, όπως μας έχουν «τάξει» (ανεπιτυχώς) τουλάχιστον την τελευταία 10ετία» δήλωσε η περιφερειακή σύμβουλος Σερρών Κέλυ Βαλταδώρου.

Αναλυτικά, το κείμενο της ερώτησης της κ. Βαλταδώρου έχει ως εξής::
«Το 2016, ιδρύθηκε η «Αγροδιατροφική Σύμπραξη» της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία προσδιόρισε τον σκοπό της ως εξής:
1. Διερεύνηση και ανάδειξη καλλιεργειών με προϊόντα ταυτότητας Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, δυνάμενα να μεταποιηθούν και να δώσουν προϊόντα εγχώριας και διεθνούς κατανάλωσης.
2. Διεκδίκηση και υλοποίηση εθνικών και ευρωπαϊκών προγραμμάτων ενίσχυσης της παραγωγής, εκπαίδευσης, τυποποίησης –μεταποίησης και προώθησης στον αγροδιατροφικό τομέα.
3. Συναντήσεις εργασίας με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στον αγροδιατροφικό τομέα στην ΠΚΜ, αναδεικνύοντας δράσεις έρευνας, παραγωγής και προώθησης των αγροδιατροφικών προϊόντων στην περιοχή.

Και, κατά δήλωση του εκάστοτε πρόεδρου, θα έδινε έμφαση
1. Στην Σύναψη συμφωνιών παροχής υπηρεσιών με συλλογικούς φορείς και επιχειρήσεις, σχετικά με τους τρόπους προώθησης και διανομής των αγροδιατροφικών προϊόντων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στις τοπικές, εθνικές και διεθνείς αγορές και συγκεκριμένα σε ξενοδοχεία, εστιατόρια, αλυσίδες λιανικής πώλησης, δημοπρατήρια αγροτικών προϊόντων.
2. Στις Διμερείς επαφές σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, με αντίστοιχους φορείς, επιχειρήσεις και περιφέρειες, για την προώθηση των προϊόντων που παράγονται στην Κεντρική Μακεδονία.
3. Στην Συνεργασία με φορείς, όπως Πανεπιστήμια, ΤΕΙ, Επιμελητήρια, Συνεταιρισμούς και Ενώσεις, για την από κοινού προώθηση στόχων και προγραμμάτων, καθώς και την ανταλλαγή πληροφοριών και τεχνογνωσίας.
4. Στην Διασύνδεση του αγροτικού και του τουριστικού τομέα της Κεντρικής Μακεδονίας, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως μεταξύ άλλων, στον αγροτουρισμό και το γαστρονομικό τουρισμό.

Επειδή η επίσημη ιστοσελίδα της επιχείρησης έχει ως τελευταία ενημέρωση για τις δράσεις της, το έτος 2023,
Επειδή η επίσημη ιστοσελίδα της Μακεδονικής Κουζίνας, στην κατηγορία του menou της «νέα και δραστηριότητες», δεν έχει καμία ενημέρωση,
Επειδή, κατά προσφιλή σας τακτική, δεν καλείται η αντιπολίτευση σε ενημερωτικές εκδηλώσεις που διοργανώνει η ΠΚΜ,
Επειδή ενημερωνόμαστε μόνο από τα ΜΜΕ για την παρουσία της ΠΚΜ σε εκθέσεις,

Ερωτάσθε
1. Καθώς η ανωτέρω εταιρεία φτάνει στο ήμισυ της δραστηριότητας της το έτος 2026, τι δράσεις έχει πραγματοποιήσει για την ΠΕ Σερρών; Και κυρίως, ποια είναι τα, μετρήσιμα, αποτελέσματα αυτών; Πόσα και ποια προγράμματα ενίσχυσης της παραγωγής, εκπαίδευσης, τυποποίησης – μεταποίησης και προώθησης στον αγροδιατροφικό τομέα διεκδίκησε και πόσα υλοποίησε; Πόσοι ήταν οι ωφελούμενοι; Με ποια αποτελέσματα;

2. Πόσες δράσεις έρευνας, παραγωγής και προώθησης των αγροδιατροφικών προϊόντων της ΠΕ Σερρών, έλαβαν χώρα; Ποια προϊόντα παρήχθησαν; Σε ποιες τοπικές, εθνικές και διεθνείς αγορές και σε ποια ξενοδοχεία, ποια εστιατόρια, ποιες αλυσίδες λιανικής πώλησης, ποια δημοπρατήρια αγροτικών προϊόντων, προωθήθηκαν;

3. Έχει προγραμματίσει η ΠΚΜ κάποιο σχέδιο δράσης για πιστοποίηση ΠΟΠ προϊόντων της ΠΕ Σερρών; Όπως πχ για το φιστίκι/προϊόντα φιστικιού Αμμουδιάς, κρέας/προϊόντα κρέατος βουβαλιού και γαλακτοκομικά προϊόντα βουβαλιού (κερκινέλλα, παγωτό κτλ), λουκάνικα Τζουμαγιάς, ακανέ, ταντούρα, πατάτα και φασόλια βρόντους, ρύζι αναγέννησης, πονηρού και καριόκας Νιγρίτας, κουραμπιέδες Ν. Σκοπού, τσίπουρα Σερρών, πιπεράκια Αη Γιάννη, σπιρουλίνα Νιγρίτας, μπουγάτσα Σερρών, κρασιά Βισαλτίας, Σιδηροκάστρου και Παγγαίου, κεράσια Αναστασιάς, πέστροφα Κερκίνης;

4. Γιατί δεν εφαρμόζεται πρόγραμμα προώθησης (πχ με επιπλέον μοριοδότηση σε προγράμματα χρηματοδοτήσεων, όπως το πρόγραμμα «αφετηρία καινοτομίας και εξωστρέφειας της ΠΚΜ που τρέχει τώρα για την χρηματοδότηση τουριστικών καταλυμάτων ) για την προώθηση των προϊόντων της περιφέρειας μας, στις ξενοδοχειακές μονάδες και τις επιχειρήσεις εστίασης της περιφέρειας μας;

5. Σε ποια φάση βρίσκεται το μεγαλεπήβολο σχέδιο της διοίκησης της ΠΚΜ για την αναγνώριση της Μακεδονικής Κουζίνας, από την UNESCO, ως προϊόν άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς; Πόσες φορές υποβάλαμε φάκελο; Με ποια αιτιολογία απορρίπτεται μονίμως; Τί έχουμε προγραμματίσει για το μέλλον;

6. Το λεωφορείο της μακεδονικής κουζίνας που ξεκινήσει το ταξίδι του, το 2018, που βρίσκεται; Το ολοκλήρωσε; Γύρισε πίσω; Καθώς τις βενζίνες του τις πληρώνουμε όλοι, θεωρούμε πως έχουμε έννομο συμφέρον να μάθουμε τα αποτελέσματα της περιήγησης του. Μπορείτε να μας ενημερώσετε για την διαδρομή του, σε ποιες πόλεις στάθμευσε, για πόσο και την αποτελεσματικότητα (σε αριθμούς) της παρουσίας του σε αυτές;

7. Υπάρχουν μετρήσιμα (αριθμητικά) αποτελέσματα από τις συμμετοχές των αντιπεριφερειαρχών και των συμβούλων της διοικούσας παράταξης, στις κατά τόπον εκθέσεις «προβολής» της Κεντρικής Μακεδονίας ;

8. Τον Φεβρουάριο του 2024 εγκρίθηκε η υλοποίηση των Ενεργειών Β.2 έως και Β.5 του Σχεδίου Διατοπικής Συνεργασίας μεταξύ 8 εταίρων, Ομάδων Τοπικής Δράσης εφαρμογής προγραμμάτων CLLD/LEADER της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ύψους 400.000 ευρώ, οι οποίες περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων την παραγωγή
1) χαρτών Γεύσεων,
2) φωτογράφηση μακεδονικής κουζίνας,
3) δημιουργία Οδηγού Γαστρονομίας,
4) δημιουργία τηλεοπτικού. & Ραδιοφωνικού Spot με ΣΕΦ.
5) Παραγωγή αντικειμένων υλικού προώθησης
Δεδομένου ότι άπασες οι περιφερειακές ενότητες δια των επιτροπών διαχείρισης προγράμματος Leader/clld, έχουν ήδη εγκρίνει την δαπάνη συμμετοχής τους και έχει παρέλθει ήδη πλέον του ενός έτους από την ανωτέρω απόφαση, τον δε Σεπτέμβρη του 2024 εγκρίναμε με απευθείας ανάθεση, επιπλέον κονδύλι για την «μελέτη» της παραπάνω δράσης (που είχε ήδη βέβαια προκηρυχθεί 7 μήνες πριν) ποια από τα παραπάνω έχουν ήδη υλοποιηθεί ώστε ευσχήμως να παριστάμεθα σε εκθέσεις και όχι ωσάν τουρίστες;

9. Πότε υπολογίζετε επιτέλους να μπούμε στον παγκόσμιο γαστρονομικό χάρτη όπως πολλάκις μας έχετε υποσχεθεί, τόσο δια στόματος του πρ. Περιφερειάρχη όσο και εν σύνολο ως διοικούσα παράταξη από το 2011;».

Κοινοποίηση