Χάος επικρατεί στις χερσαίες συνοριακές διελεύσεις της χώρας μετά την επιβολή των νέων περιοριστικών μέτρων από 1η Μαρτίου σημειώνει η Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος, προειδοποιώντας ότι τίθεται σε κίνδυνο η ομαλή διεθνής ροή των εμπορευμάτων.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΟΦΑΕ
Δίχως τέλος και καμία λογική η επιβολή περιοριστικών μέτρων στα χερσαία σύνορα της χώρας μας, τα οποία ολοένα και επηρρέαζουν αρνητικά την ομαλή λειτουργία της Εφοδιαστικής Αλυσίδας! Νέα Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 27 Φεβρουαρίου, ορίζει πρόσθετους περιορισμούς στην είσοδο στην Ελλάδα μέσω των συνόρων Κακαβιάς (Eλλάδα-Αλβανία) και Ευζώνων (Ελλάδα- Βόρεια Μακεδονία), χωρίς να εξαιρεί ρητά τους οδηγούς διεθνών μεταφορών.
Συγκεκριμένα, από σήμερα 1η Μαρτίου 2021, τα εν λόγω συνοριακά σημεία διέλευσης θα λειτουργούν μόνο από τις 7π.μ. έως τις 7μ.μ., ενώ παράλληλα τις ώρες λειτουργίας θα γίνεται ο έλεγχος με rapid tests όλων όσων εισέρχονται στην χώρα, και τέλος θέτει μέγιστο αριθμό επιτρεπόμενων διελεύσεων ανά ημέρα τα 400 άτομα συνολικά, είτε ταξιδιώτες, είτε οδηγοί, από κάθε σύνορο, με αποτέλεσμα την έλλειψη διαθεσιμότητας των υποχρεωτικών PLF, η οποία ήδη σήμερα έχει εξαντληθεί ως και μετά τις 20 Μαρτίου! Ακόμα και οδηγοί φορτηγών που μεταφέρουν ευπαθή ή/και επικίνδυνα εμπορεύματα, δεν μπορούν σήμερα να κάνουν άμεση διέλευση του συνόρου λόγω αδυναμίας έκδοσης PLF! Σημειώνεται δε, ότι ο μέσος αριθμός των φορτηγών οχημάτων που διέρχονται ημερησίως μόνο από τους Ευζώνους, ανέρχεται στα 2.000 φορτηγά!
Τα προβλήματα και οι μεγάλες χρονοκαθυστερήσεις στα χερσαία σύνορα έχουν ήδη προκληθεί από το τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, όταν ξεκίνησε η διενέργεια rapid tests σε όλους τους οδηγούς φορτηγών οχημάτων που διέρχονται στην Ελλάδα, μέσω Ευζώνων και Προμαχώνα, δημιουργώντας έτσι ουρές πολλών χιλιομέτρων στα σύνορα!
«Οι οδηγοί διεθνών μεταφορών αλλά και κάθε επιχείρηση που λειτουργεί στην Ευρώπη και στα Βαλκάνια και βασίζεται σε διεθνές εμπόριο, έρχονται όλοι αντιμέτωποι με τις συνέπειες της αυθαίρετης αυτής επιβολής περιοριστικών μέτρων, τα οποία είναι καθολικά και δεν προβλέπουν την εξαίρεση των φορτηγών οχημάτων για ευνόητους λόγους», αναφέρει ο Πρόεδρος του ΔΣ της ΟΦΑΕ, Απόστολος Κενανίδης.
Η διασφάλιση της δημόσιας υγείας και ο περιορισμός της διασποράς του κορωνοϊού, αποτελεί για όλους μας πρώτη προτεραιότητα! Αυτό έχει αποδειχθεί εμπράκτως από τους οδηγούς διεθνών μεταφορών, οι οποίοι καθ’όλη την διάρκεια της πανδημίας εργάζονται ακούραστα και με αίσθημα ευθύνης και επαγγελματισμού, τηρώντας όλα τα προβλεπόμενα μέτρα αυτοπροστασίας. Τα ποσοστά των επιβεβαιωμένων κρουσμάτων σε οδηγούς διεθνών μεταφορών, αλλά και τα αποτελέσματα των rapid tests που διενεργούνται τους τελευταίους τρεις μήνες στα λιμάνια της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας, το αποδεικνύουν περίτρανα!
Eίναι γνωστό εξάλλου, πως οι οδηγοί φορτηγών εργάζονται απομονωμένοι εντός της καμπίνας του οχήματός τους, χωρίς να συχνάζουν σε χώρους με άλλα άτομα. Παραδόξως δε, η επιβολή των μέτρων που δημιουργούν μέγαλες χρονοκαθυστερήσεις και αναμονή στα σύνορα, έχουν τα αντίθετα αποτελέσματα καθώς εξαναγκάζονται οι οδηγοί να συγκεντρώνονται είτε για την ανάπαυσή τους, είτε για λόγους προσωπικής υγιεινής, σε κοινόχρηστους εξωτερικούς χώρους κατά μήκος των πολυσύχναστων αυτοκινητοδρόμων της Βουλγαρίας, ή της Βόρειας Μακεδονίας, θέτοντας σε κίνδυνο τόσο την ασφάλειά τους όσο και την προσωπική τους υγεία!
Η ΟΦΑΕ βρίσκεται όλο αυτό το διάστημα σε στενή επαφή με κάθε αρμόδιο φορέα, προσπαθώντας να εξηγήσει τον κίνδυνο που ελλοχεύει σε κάθε περίπτωση που δεν προβλέπονται ειδικές διατάξεις για τους οδηγούς διεθνών μεταφορών από τους περιορισμούς, λαμβάνοντας υπόψη τα χαρακτηριστικά του επαγγέλματος αλλά και τις ανάγκες της Εφοδιαστικής Αλυσίδας. Πλέον όμως η κατάσταση έχει οδηγηθεί σε απροχώρητο σημείο, και οι εργαζόμενοι του κλάδου έχοντας αγανακτήσει, δηλώνουν έτοιμοι για κινητοποιήσεις ξεκινώντας με το κλείσιμο του συνοριακού σταθμού των Ευζώνων και οπουδήποτε αλλού χρειαστεί!
Η Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος, για το θέμα απέστειλε και σχετική επιστολή στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών
Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργοί, Τα περιοριστικά μέτρα που εφάρμοσε η Ελληνική Κυβέρνηση στα χερσαία σύνορα με την υπ’αριθμόν Δ1α/Γ.Π.οικ. 12670 (ΦΕΚ 794/Β/27.02.21) κ.υ.α., έχουν προκαλέσει εμπλοκή στην ομαλή διενέργεια των διεθνών εμπορευματικών μεταφορών, η οποία επηρεάζει κυρίως την χώρα μας, αλλά και την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Με την εφαρμογή της Δ1α/Γ.Π. οικ. 12670, η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στους Ευζώνους – το οποίο μαζί με το τελωνείο του Προμαχώνα αποτελούν τις βασικές πύλες εισόδου της χώρας στις οποίες καταλήγουν οι κύριοι οδικοί άξονες που την συνδέουν με την υπόλοιπη Ευρώπη και τα Βαλκάνια – είναι άνευ προηγουμένου, κι εάν δεν γίνουν άμεσες ενέργειες για την εξαίρεση των φορτηγών οχημάτων και των οδηγών τους, από τους αυθαίρετους περιορισμούς που ορίζει, τις επόμενες ημέρες θα καταστεί αδύνατη η διέλευση των συγκεκριμένων συνόρων, με ότι αυτό συνεπάγεται για την λειτουργία της Εφοδιαστικής Αλυσίδας. Επιγραμματικά αναφέρουμε τους πρόσθετους περιορισμούς που ορίζει η εν λόγω κ.υ.α., ως εξής:
i) Περιορίζει το ωράριο λειτουργίας των συγκεκριμένων συνοριακών σημείων από τις 7πμ έως τις 7μμ, αφήνοντας τα εντελώς κλειστά για το υπόλοιπο μισό της ημέρας!
Πρόταση ΟΦΑΕ: Να επανέλθει άμεσα η δυνατότητα διέλευσης των φορτηγών οχημάτων σε 24ωρη βάση!
ii) Τις ώρες λειτουργίας των συνοριακών σημείων, θα διενεργείται υποχρεωτικά έλεγχος με rapid tests όλων όσων εισέρχονται, Πρόταση ΟΦΑΕ: Να στελεχωθούν επαρκώς τα κλιμάκια του ΕΟΔΥ που διενεργούν τους ελέγχους έτσι ώστε να μην προκαλείται συμφόρηση λόγω μεγάλης αναμονής (σήμερα σε κάθε σύνορο υπάρχουν μόνο 1-2 εκπρόσωποι του ΕΟΔΥ)
iii) ορίζει μέγιστο αριθμό επιτρεπόμενων διελεύσεων ανά ημέρα τα 400 άτομα από το σύνορο, είτε πρόκειται για ταξιδιώτες, είτε για επαγγελματίες οδηγούς φορτηγών! Πρόταση ΟΦΑΕ: Να δοθεί άμεσα εξαίρεση των οδηγών φορτηγών από την ημερήσια ποσόστωση Συμπληρωματικά να σας αναφέρουμε, ότι ο μέσος αριθμός των φορτηγών οχημάτων που διέρχονται ημερησίως μόνο από τους Ευζώνους, ανέρχεται στα 2.000 φορτηγά!
Ήδη από σήμερα κιόλας που ξεκίνησε η ισχύς των μέτρων, η διαθεσιμότητα των PLF για είσοδο των οδηγών ξεκινάει μετά τις 20/03/21 (λόγω της ποσόστωσης δεν εκδίδεται η άδεια εισόδου QR code), με αποτέλεσμα να μην επιτρέπεται η είσοδος σε όσους δεν διαθέτουν PLF με έγκυρη ημερομηνία εισόδου. Επιπλέον, το πρωί της σημερινής ημέρας, η ουρά που είχε σχηματιστεί στο ρεύμα εισόδου ξεπέρασε τα 7χλ και τελικά όπως ενημερωθήκαμε από τα Μέλη μας, αναγκάστηκαν να αλλάξουν διαδρομή διανύοντας 180 χλμ επιπλέον, προκειμένου να κάνουν είσοδο μέσω της Βουλγαρίας, μεταθέτοντας έτσι το πρόβλημα στον Προμαχώνα όπου οι ουρές των φορτηγών που έχουν ήδη σχηματιστεί στο ρεύμα εισόδου, ξεπερνούν τα 10χλμ.
Θα πρέπει επίσης να σημειώσουμε, ότι πέρα από την παρεμπόδιση του έργου των Διεθνών Μεταφορών, τα μέτρα αυτά λειτουργούν αντίστροφα και σε ότι αφορά τον σκοπό περιορισμού της διασποράς του ιού, αφού οι μεγάλες αναμονές στα σύνορα δημιουργούν συνθήκες συγχρωτισμού, καθώς οι οδηγοί αναγκάζονται να συγκεντρώνονται είτε για την ανάπαυση τους, είτε για λόγους προσωπικής υγιεινής σε κοινόχρηστους εξωτερικούς χώρους κατά μήκος των πολυσύχναστων αυτοκινητοδρόμων της Βουλγαρίας, ή της Βόρειας Μακεδονίας, θέτοντας σε κίνδυνο τόσο την ασφάλειά τους όσο και την προσωπική τους υγεία!
Παρακαλούμε πολύ να δοθεί άμεσα εξαίρεση των φορτηγών οχημάτων από τους περιορισμούς που θέτει η κ.υ.α. που δημοσιεύτηκε στις 27/2/21 στο ΦΕΚ με αριθμό 794! Έχουμε ήδη ενημερωθεί από τους συναδέλφους μας σε άλλες χώρες των Βαλκανίων για τις ενέργειες διαμαρτυρίας που έχουν υποβάλλει για τα μέτρα της Ελλάδας, ενώ σε περίπτωση που δεν δοθούν άμεσες λύσεις, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε πως οι Έλληνες αυτοκινητιστές είναι έτοιμοι να προβούν σε άμεσες κινητοποιήσεις με κλείσιμο των συνόρων!
Παραμένουμε στην διάθεσή σας για κάθε επιπλέον πληροφορία, ή/και διευκρίνηση.