Β. Τερζή για ΚΔΑΠ: Ο κίνδυνος απομακρύνθηκε το πρόβλημα παραμένει

του Βασίλη Τερζή-Δημοτικού Συμβούλου ΣΕΡΡΑΣ

Αρκετά νωρίς, αρχές καλοκαιριού, είχα τοποθετηθεί και με Δελτίο Τύπου στα Μ.Μ.Ε και φιλοξενούμενος τηλεφωνικά, στους δύο τηλεοπτικούς σταθμούς του Νομού μας, για τις δυσκολίες που επέρχονταν τη νέα εκπαιδευτική χρονιά, 2020 – 2021, στα Κ.Δ.Α.Π. του Δήμου Σερρών της Κ.Ε.Δ.Η.Σ., όσον αφορά στη συγκέντρωση απαιτούμενων εγγραφών μέσω voucher που θα εξασφάλιζαν, εάν όχι την «κερδοφορία» μιας και δεν είναι θεμιτός ο όρος σε ένα Δημόσιο φορέα, τουλάχιστον τη βιωσιμότητα της δομής. Τότε και για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα κατηγορήθηκα, εντέχνως εκ των έσω, κυρίως από πολιτικούς παράγοντες, πως κινδυνολογώ.

Κι όμως η υπέρμετρη και ανεξέλεγκτη δημιουργία πολυάριθμων ιδιωτικών ανταγωνιστικών Κ.Δ.Α.Π. σε όλη την Ελλάδα και στον Δήμο Σερρών (τους λόγους δε θα τους εξετάσουμε τώρα) αλλά και η αδυναμία, λόγω της πανδημίας σε πολλούς πλέον παππούδες και γιαγιάδες, μιας και ανήκουν στις ευάλωτες και ευπαθείς ομάδες, να φροντίσουν τα παιδιά τις απογευματινές ώρες, οδήγησε στην πρωτοφανή ενεργοποίηση των γονέων και στην αύξηση των αιτήσεων στο πρόγραμμα.

Αποτέλεσμα 57.000 χιλιάδες περίπου παιδιά, τα οποία είχαν πλήρη φάκελο (πληρούσαν τις προϋποθέσεις), να μείνουν χωρίς voucher μιας και η φετινή, με μικρή αύξηση σε σχέση με την περσινή χρονιά, χρηματοδότηση των 279 εκατ. ευρώ είναι αδύνατο να καλύψει τις πραγματικές ανάγκες.

Ο ΠΑ.Σ.Ε.Κ.Δ.Α.Π. (Πανελλήνιος Σύλλογος Εργαζομένων στα Κ.Δ.Α.Π.), η Κ.Ε.Δ.Ε. μέσω του Προέδρου της κ. Παπαστεργίου και του Προέδρου της Επιτροπής Κοινωνικής Πολιτικής κ. Δανιηλίδη, Δήμαρχοι, Πρόεδροι Κοινωφελών Επιχειρήσεων, κατά τόπους αντιπροσωπίες εργαζομένων, διαμαρτυρήθηκαν και κατέθεσαν προτάσεις, στον Πρωθυπουργό, τα συναρμόδια Υπουργία, Υπουργούς και Βουλευτές.

Μόλις εχθές, 9 Σεπτεμβρίου, τελευταία ημέρα κατάθεσης των voucher και των αντίστοιχων εγγραφών των δικαιούχων στις δομές Κ.Δ.Α.Π. (δημόσιες και ιδιωτικές), ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Θεοδωρικάτος ενίσχυσε με πρόγραμμα 10 εκατ. ευρώ, τους Ο.Τ.Α. όλης της χώρας και της αντίστοιχες Δημόσιες Δομές.

Ικανοποίηση στις τάξεις των τοπικών αρχόντων, ανακούφιση στους εργαζόμενους των Δημοτικών Κ.Δ.Α.Π. για τον κίνδυνο που πέρασε, αν και στους περισσότερους Δήμους, ανάμεσα σε αυτούς και ο Δήμος Σερρών, τουλάχιστόν για την εφετινή χρονιά υπήρχε και η πολιτική βούληση και η οικονομική δυνατότητα, παρά το μειωμένο αριθμό εγγραφών, να διατηρηθεί ο αριθμός των θέσεων των εργαζομένων.

Το πρόβλημα όμως παραμένει μεγάλο και σύντομα εάν δε βρεθεί λύση θα γιγαντωθεί και πιθανόν να οδηγήσει σε κοινωνική έκρηξη.

Τα 10 εκατ. ευρώ δε δίνονται με τη μορφή νέων voucher αλλά ως χρηματοδότηση μόνο των Δημόσιων Κ.Δ.Α.Π. για την κάλυψη μισθολογικών και λειτουργικών δαπανών ενώ δεν είναι γνωστά ο τρόπος και τα κριτήρια με τα οποία θα γίνει η κατανομή ανά Δήμο.

Δίνεται η δυνατότητα στους γονείς που έχουν πλήρη φάκελο αλλά κόπηκαν από το πρόγραμμα. δωρεάν να εγγραφούν και να συμμετάσχουν στα Δημόσια Κ.Δ.Α.Π, γεγονός που θα προκαλέσει δυσλειτουργίες μιας και δεν μπορούν οι αντίστοιχες αδειοδοτούμενες θέσεις να καλύψουν όλες τις ανάγκες.

Ο ιδιωτικός τομέας, έχοντας επενδύσει σε κτηριακή και υλικοτεχνική υποδομή προκειμένου να αδειοδοτηθεί, εύλογα διαμαρτύρεται μιας και αποκλείεται προς το παρόν από την κεντρική χρηματοδότηση και δεν έχει την ταμειακή βοήθεια του Δήμου ή του Νομικού Προσώπου. Επιπλέον εκείνοι που ήδη λειτουργούσαν τα προηγούμενα χρόνια είναι αναγκασμένοι να μην ανανεώσουν συμβάσεις με το προσωπικό τους και να μειώσουν τις ώρες εργασίας σε άλλους.

Το πρόβλημα προσωρινά «καλύπτεται» αλλά παραμένει εάν δεν υπάρξει την επόμενη πλέον περίοδο μόνιμη και γενναία αύξηση της χρηματοδότησης μέσω του προγράμματος «Εναρμόνισης Οικογενειακής και Επαγγελματικής ζωής» και την εξεύρεση νέων σταθερών πόρων από άλλα χρηματοδοτικά προγράμματα και εργαλεία.

Είναι απαραίτητο να σταματήσει, αν και αντιτίθεται στους κανόνες και τις αρχές της ελεύθερης, ανοικτής και ανταγωνιστικής αγοράς και οικονομίας, η ανεξέλεγκτη και υπέρμετρη δημιουργία και λειτουργία Κ.Δ.Α.Π, (ιδιωτικών και Δημόσιων) θέτοντας αριθμητικό πλαφόν κατά τόπο, λαμβάνοντας σοβαρά υπ’ όψη πληθυσμιακά και γεωγραφικά κριτήρια καθώς και τα χαρακτηριστικά της τοπικής οικονομίας και ανάπτυξης.

Είναι επιβεβλημένο να γίνει εκ νέου κατανομή των θέσεων των κατηγοριών (βρεφικών, παιδικών, ΚΔ.Α.Π. Μ.Ε.Α.) και ανακατανομή των αδιάθετων πόρων λόγω έλλειψης διαθέσιμων θέσεων.

Θα πρέπει να θεσπιστούν υψηλά κριτήρια στην αδειοδότηση των Κ.Δ.Α.Π. και να υπάρξει συνεχής έλεγχος στην τήρηση των όρων και των κανονισμών σε συνδυασμό με αυστηρά πρόστιμα έως και την αφαίρεση των αδειών.

Τέλος, ένας συνολικός Εθνικός Σχεδιασμός θα διατηρήσει και θα βελτιώσει τις κοινωνικές δομές και την κοινωνική πολιτική στους Δήμους, θα διασφαλίσει τους εργαζόμενους ενώ παράλληλα θα δημιουργήσει συνθήκες υγιούς ανταγωνιστικότητας, βιωσιμότητας της απαραίτητης ιδιωτικής πρωτοβουλίας και επιχειρηματικότητας, εξασφαλίζοντάς και θέσεις εργασίας και υψηλής ποιότητας παροχή υπηρεσιών.