«Ράπισμα» της Αποκεντρωμένης στο Δήμο Σιντικής- Ακύρωσε την απόφαση του Δ.Σ. για τον Κανονισμό Παραχώρησης Σχολικών Υποδομών

(Φωτογραφία αρχείου από παλαιότερη συνεδρίαση του Δ.Σ. Σιντικής)

Ρεπορτάζ: Ζωή Χειμωνίδου- Infonews24

Μία απόφαση «ράπισμα» κατά του Δήμου Σιντικής έλαβε η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας- Θράκης και συγκεκριμένα, ο Αναπληρωτής Προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Εσωτερικής Λειτουργίας Αθανάσιος Μπογιαννίδης.

Η Αποκεντρωμένη ακύρωσε την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Σιντικής, που ελήφθη κατά της συνεδρίαση της 13ης Νοεμβρίου και που αφορούσε στον Κανονισμό Παραχώρησης Σχολικών Υποδομών του Δήμου.

Μεταξύ άλλων, η Αποκεντρωμένη στην απόφασή της αναφέρει πως η συγκεκριμένη απόφαση ελήφθη χωρίς την απαιτούμενη εκ του νόμου ειδική απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του και κατά συνέπεια ως παρανόμως ληφθείσα καθίσταται άκυρη.

Παράλληλα, στην απόφαση διευκρινίζεται ότι οι κανονιστικές πράξεις που δεν έχουν δημοσιευθεί είναι ανυπόστατες και, επομένως, δεν παράγουν έννομες συνέπειες, όμως, ως εκ της φύσεως και του περιεχομένου τους, αλλά και για λόγους ασφαλείας του δικαίου είναι εν πάση περιπτώσει ακυρωτέες προς αποφυγή του ενδεχομένου της εφαρμογής τους στο μέλλον.

▪ Ο Κανονισμός στη συνεδρίαση του Δ.Σ. Σιντικής

Το θέμα είχε εισηγηθεί στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Σιντικής, στις 13 Νοεμβρίου, ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, Διοίκησης και Προγραμματισμού Αθανάσιος Μελαδίνης Αθανάσιος, τονίζοντας πως η κατάθεση του Κανονισμού, έγινε στο πλαίσιο της σχετικής δέσμευσης της δημοτικής αρχής και πως ο εν λόγω Κανονισμός αφορά παραχώρηση σχολικών χώρων εκτός ωραρίου λειτουργίας των σχολείων σε πολιτιστικούς συλλόγους, καθώς και κοινωνικούς και επιστημονικούς φορείς, οι οποίοι είναι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, δεν έχουν πολιτικό ή προσηλυτιστικό χαρακτήρα και δεν ενθαρρύνουν το ρατσισμό και τον κοινωνικό αποκλεισμό.

Στη συνέχεια, τον λόγο είχε πάρει ο επικεφαλής της ελάσσονος αντιπολίτευσης Ιωσήφ Παναγιωτίδης, καταθέτοντας το ερώτημα γιατί δίνονται μόνο δέκα (10) ημέρες προθεσμία για την κατάθεση αίτησης παραχώρησης προκειμένου να συζητηθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο, το οποίο συνήθως συνεδριάζει μία φορά το μήνα, με τον κ. Μελαδίνη να απαντά πως η προθεσμία των δέκα ημερών είναι η ελάχιστη και πως σε επείγουσες περιπτώσεις η άδεια μπορεί να παραχωρείται νόμιμα με απόφαση Δημάρχου.

Το Δημοτικό Συμβούλιο Σιντικής είχε αποφασίσει τότε κατά πλειοψηφία δώδεκα (12) ψήφων υπέρ και δύο (2) ψήφων κατά, την έγκριση του Κανονισμού, ενώ μειοψήφησαν οι δημοτικοί σύμβουλοι Ιωσήφ Παναγιωτίδης και Αθανάσιος Σαββίδης και έδωσαν την αρνητική ψήφο τους, καθώς διαφώνησαν με τα άρθρα 5 και 13 του Κανονισμού.

▪ Το σκεπτικό της απόφασης της Αποκεντρωμένης για την ακύρωση του Δημοτικού Συμβουλίου Σιντικής

Αναλυτικά, το σκεπτικό της απόφασης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας- Θράκης, με την οποία ακυρώνει την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Σιντικής, έχει ως εξής:

«Αφού σκεφθήκαμε κατά το Νόμο
και ειδικότερα
1. Τις διατάξεις του άρθρου 116 του Ν.4555/2018, όπως ισχύει, σύμφωνα με τις οποίες, το άρθρο 225 του Ν. 3852/2010 αντικαθίσταται ως εξής: 1. Οι αποφάσεις των συλλογικών οργάνων των δήμων και των περιφερειών, καθώς και των Ν.Π.Δ.Δ. αυτών, αποστέλλονται υποχρεωτικά για έλεγχο νομιμότητας στην ΑΥΕ Ο.Τ.Α., εφόσον αφορούν: α)ρυθμίσεις κανονιστικού περιεχομένου, β) την ανάθεση έργων, υπηρεσιών, μελετών και προμηθειών, αν το τίμημα υπερβαίνει το ποσό των εξήντα χιλιάδων (60.000) ευρώ χωρίς Φ.Π.Α., γ) την αγορά και εκποίηση, λόγω πώλησης ή δωρεάς κατά κυριότητα, ακινήτων, δ) την κήρυξη αναγκαστικών απαλλοτριώσεων, ε) τη μίσθωση ακινήτων από τρίτους, στ) τη σύναψη πάσης φύσεως δανείων, ζ) την ίδρυση πάσης φύσεως νομικών προσώπων, τη συμμετοχή σε υφιστάμενα νομικά πρόσωπα, καθώς και τη λύση και τη θέση σε εκκαθάριση νομικών προσώπων, η) τη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων, με την επιφύλαξη του τελευταίου εδαφίου της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 100 και θ) τη διεξαγωγή δημοτικού ή περιφερειακού δημοψηφίσματος…….2. Η απόφαση αποστέλλεται για έλεγχο νομιμότητας συνοδευόμενη από αντίγραφο του αποδεικτικού δημοσίευσης και από τα έγγραφα στοιχεία που είναι αναγκαία για την νόμιμη έκδοσή της, μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών από τη συνεδρίαση του συλλογικού οργάνου. Οι δήμοι, οι περιφέρειες, τα Ν.Π.Δ.Δ. και οι ανωτέρω επιχειρήσεις τους υποχρεούνται να διαβιβάζουν αμελλητί και κάθε επιπλέον στοιχείο που ζητείται από την ΑΥΕ Ο.Τ.Α. 3. Ο Επόπτης Ο.Τ.Α. ελέγχει τη νομιμότητα της απόφασης μέσα σε αποκλειστική προθεσμία τριάντα (30) ημερών από την περιέλευσή της στην ΑΥΕ Ο.Τ.Α. και εκδίδει υποχρεωτικά ειδική πράξη. Η μη έκδοση της ειδικής πράξης του προηγούμενου εδαφίου συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα του Επόπτη Ο.Τ.Α. ……4. …5. Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας Ο.Τ.Α. όπου στα άρθρα 128, 129 και 130 του παρόντος αναφέρεται Επόπτης Ο.Τ.Α., νοείται ο Συντονιστής της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

2. Επειδή με την γενική αρχή του δικαίου η νομιμότητα της ελεγχόμενης πράξης κρίνεται βάσει του νομικού καθεστώτος που ισχύει κατά το χρόνο της έκδοσής της. Κατά τον έλεγχο αυτό ερευνώνται, πέραν της παράβασης κανόνα δικαίου και: α)η πλάνη περί τα πράγματα, δηλαδή, εφόσον αποδεικνύεται ότι ο ΟΤΑ πεπλανημένα εξέλαβε ότι υφίστανται οι νόμιμες προϋποθέσεις για την έκδοση της πράξης, β) η κακή χρήση της διακριτικής ευχέρειας ή υπέρβαση των άκρων ορίων της. Αυτό συμβαίνει στις ατομικές διοικητικές πράξεις, οσάκις η ρύθμιση που επιβάλλεται με αυτές δεν βρίσκεται σε αρμονία με τον κανόνα δικαίου που την προβλέπει. Έτσι έχουμε τα ακόλουθα στοιχεία που συνήθως συνιστούν κακή χρήση ή υπέρβαση των άκρων ορίων της διακριτικής ευχέρειας: η τήρηση της αρχής της ισότητας, η αρχή της χρηστής διοίκησης, η αρχή της αναλογικότητας και τα ελαττώματα της αιτιολογίας ή η έλλειψη αυτής. Στοιχεία της αιτιολογίας είναι η αναφορά των κανόνων δικαίου στους οποίους στηρίζεται η έκδοση της πράξης, η τυχόν ερμηνεία τους, η ουσιαστική εκτίμηση των πραγματικών καταστάσεων, καθώς και τα κριτήρια και οι σκέψεις του οργάνου σχετικά με την άσκηση της διακριτικής ευχέρειας. Στην τελευταία περίπτωση η αιτιολογία μπορεί να προκύπτει και από τα στοιχεία του φακέλου. Η αιτιολογία πρέπει οπωσδήποτε να έχει τα εξής χαρακτηριστικά: να είναι ειδική (όχι γενική και αόριστη), δηλ. σχετική με την ελεγχόμενη πράξη, να είναι πλήρης ή επαρκής, δηλ. να περιέχει με σαφήνεια τα συγκεκριμένα πραγματικά περιστατικά, ώστε να μην υπάρχει αμφιβολία για την ορθότητα της απόφασης του Δήμου ή της Κοινότητας, να ανταποκρίνεται στα στοιχεία του φακέλου.

3. Επειδή στην υπό κρίση απόφαση το Δημοτικό Συμβούλιο Σιντικής στη συνεδρίαση της 13η Νοεμβρίου 2024 αφού έλαβε υπόψη την εισήγηση του θέματος του Αντιδημάρχου Οικονομικών, Διοίκησης και Προγραμματισμού, τις διατάξεις το άρθρου 79 του ν.3463/2006, το σχέδιο Κανονισμού Παραχώρησης Σχολικών Υποδομών Δήμου Σιντικής και τις διατάξεις του άρθρου 65 παρ. 1 του ν. 3852/2010 εγκρίνει κατά πλειοψηφία δώδεκα (12) ψήφων υπέρ και δύο (2) ψήφων κατά τον Κανονισμό Παραχώρησης Σχολικών Υποδομών Δήμου Σιντικής.

4. Επειδή, η προσβαλλόμενη απόφαση εκδόθηκε κατ’ επίκληση της διατάξεως του άρθρου 79 του Ν. 3463/2006 Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, η οποία φέρει τον τίτλο «Κανονιστικές Αποφάσεις» (είναι εκείνες που θεσπίζουν απρόσωπους κανόνες γενικού ή ειδικού περιεχομένου) και ορίζει, μεταξύ άλλων, ότι οι δημοτικές και κοινοτικές αρχές ρυθμίζουν θέματα της αρμοδιότητάς τους εκδίδοντας τοπικές κανονιστικές αποφάσεις, στο πλαίσιο της κείμενης νομοθεσίας, με τις οποίες θέτουν κανόνες και καθορίζουν τους όρους και τις προϋποθέσεις για τη χρήση λοιπών κοινόχρηστων χώρων. 2. Οι αποφάσεις της ανωτέρω παραγράφου λαμβάνονται από τα δημοτικά ή κοινοτικά συμβούλια με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών τους, το συντομότερο δυνατό διάστημα από την έναρξη της δημοτικής ή κοινοτικής περιόδου. Την έκδοση των τοπικών κανονιστικών αποφάσεων των Δήμων εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο η δημοτική επιτροπή. …..4. Οι τοπικές κανονιστικές αποφάσεις δημοσιεύονται υποχρεωτικά, κατά το πλήρες κείμενό τους, στο δημοτικό ή κοινοτικό κατάστημα του Δήμου ή της Κοινότητας, σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται από το άρθρο 284 και περίληψη αυτών σε μια ημερήσια ή εβδομαδιαία τοπική εφημερίδα. Οι αποφάσεις αυτές παραμένουν συνεχώς εκτεθειμένες σε χώρο του δημοτικού ή κοινοτικού καταστήματος, που είναι προσιτός στο κοινό. Οι ίδιες αποφάσεις, με φροντίδα του προέδρου του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου, μπορεί να καταχωρούνται στην ιστοσελίδα του Δήμου ή της Κοινότητας. Επιπλέον, το δημοτικό και κοινοτικό συμβούλιο λαμβάνει μέτρα για την όσο το δυνατόν ευρύτερη δημοσιοποίηση των αποφάσεων αυτών, μέσω των τοπικών μέσων μαζικής ενημέρωσης, εκδίδοντας ειδικούς οδηγούς ενημέρωσης των κατοίκων και των οικείων επαγγελματικών τάξεων και χρησιμοποιεί, για τον ίδιο σκοπό, οποιοδήποτε άλλο πρόσφορο μέσο.

5. Επειδή η προσβαλλόμενη απόφαση αφορά στην έγκριση παραχώρηση των σχολικών υποδομών α) σε εξωσχολικούς φορείς του Δημοσίου ή του ιδιωτικού τομέα, όπως τοπικούς κοινωνικούς φορείς, πολιτιστικούς συλλόγους, μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, αθλητικά σωματεία, αναγνωρισμένους φορείς διεξαγωγής εξετάσεων ξένων γλωσσών, δημοτικές παρατάξεις και γενικά για δραστηριότητες που προάγουν τη μάθηση, τον πολιτισμό, τον αθλητισμό και για δράσεις κοινωνικού προβληματισμού, αλλά και ενημερωτικού χαρακτήρα με θεματολογία την τοπική ανάπτυξη και β) Σε εσωσχολικούς φορείς (Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων, τοπικούς συλλόγους καθηγητών, δασκάλων και νηπιαγωγών, μαθητικές κοινότητες κ.λ.π.

6. Επειδή σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.3463/2006, (Δημοτικός Κώδικας) άρθρο 75, παρ. 1 τομέας στ΄ εδ. 17, όπως προστέθηκε με το άρθρο 94, παρ. 4, του Ν. 3852/2010 ορίζεται μεταξύ άλλων ότι στις αρμοδιότητες του Δήμου περιλαμβάνεται και η διάθεση διδακτηρίου για άλλες χρήσεις κοινής ωφέλειας ή για την πραγματοποίηση εκδηλώσεων, κοινού ενδιαφέροντος.

7. Επειδή το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Σιντικής, το οποίο αποτελείται από είκοσι πέντε (25) μέλη έλαβε κατά πλειοψηφία την υπό κρίση απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου με δώδεκα (12) ψήφους υπέρ της έγκρισης του κανονισμού παραχώρησης σχολικών υποδομών του δήμου.

8. Επειδή στην προκειμένη περίπτωση η έκδοση κανονιστικής απόφασης δεν συγκέντρωσε την απαιτούμενη από το νόμο πλειοψηφία, που είναι θετική ψήφος από δεκατρία (13) μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου (απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών) διότι ψήφισαν θετικά μόνο δώδεκα (12) μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, κατά παράβαση της προαναφερόμενης διάταξης (παρ.2 του άρθρου 79 του Ν3463/2006).

9. Επειδή σύμφωνα με τα οριζόμενα της αριθμ. 7666/7-2-2007 (εγκ.11) εγκυκλίου του ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α. περί «Εποπτείας πράξεων των συλλογικών και μονομελών οργάνων των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ» επισημαίνεται ότι: «Λόγοι που επιφέρουν την ακύρωση της πράξης είναι οι εξής: i.Αναρμοδιότητα του εκδόντος την πράξη οργάνου, ii. Παράβαση τύπων της διαδικασίας, iii. Παράβαση νόμου, iv. Κατάχρηση εξουσίας…» ενώ στο εδάφιο 2.3.(ii) αναφέρεται ότι: «ερευνάται αν η πράξη έχει τα τυπικά γνωρίσματα που απαιτούνται από τις οικείες διατάξεις προκειμένου να παράγει έννομα αποτελέσματα. Κατά το στάδιο αυτό πρέπει οπωσδήποτε να ελεγχθούν τα ακόλουθα: ……αν η απόφαση για κάθε θέμα έχει ληφθεί με την απαιτούμενη από το νόμο πλειοψηφία…..».

10. Επειδή από το περιεχόμενο της εν λόγω κανονιστικής απόφασης δεν προκύπτουν: α)η λήψη σχετικής εισηγητικής απόφασης της Δημοτικής Επιτροπής και β)τα προβλεπόμενα από τις διατάξεις του άρθρου 79 του Ν.3463/2066 αποδεικτικά δημοσίευσης της εν λόγω κανονιστικής απόφασης.

11. Επειδή οι κανονιστικές πράξεις που δεν έχουν δημοσιευθεί είναι ανυπόστατες και, επομένως, δεν παράγουν έννομες συνέπειες, όμως, ως εκ της φύσεως και του περιεχομένου τους, αλλά και για λόγους ασφαλείας του δικαίου είναι εν πάση περιπτώσει ακυρωτέες προς αποφυγή του ενδεχομένου της εφαρμογής τους στο μέλλον (ΣτΕ Ολ 87/2011, 1609/2012, 1080/2013).

12. Επειδή η απαιτούμενη κατά την παρ. 4 του άρθρου 79 του ΚΔΚ δημοσίευση της περίληψης των αποφάσεων που λαμβάνονται σύμφωνα με το ανωτέρω άρθρο σε μια ημερήσια ή εβδομαδιαία εφημερίδα, πρέπει να λάβει χώρα πριν την αποστολή τους για τον προβλεπόμενο έλεγχο νομιμότητας (Εγκ.
12243/ΕΓΚ.41/14-6-07 ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α.).

13. Επειδή η κρινόμενη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Σιντικής ελήφθη χωρίς την απαιτούμενη εκ του νόμου ειδική απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του, κατά συνέπεια ως παρανόμως ληφθείσα καθίσταται άκυρη.

Για τους παραπάνω λόγους
ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ
Ακυρώνουμε την αριθ.244/2024 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Σιντικής για τους λόγους που αναφέρονται στο σκεπτικό της παρούσης απόφασης.
Η παρούσα απόφαση μπορεί να προσβληθεί από οποιονδήποτε έχει έννομο συμφέρον, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 151 του Ν. 3463/2006 ενώπιον της Ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152 του ιδίου Νόμου, που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη στην οδό Τ.Οικονομίδη & Καθ. Ρωσσίδου 11 Τ.Κ. 54008 Θεσσαλονίκη, εντός προθεσμίας ενός μηνός από την έκδοση της απόφασης ή την κοινοποίησή της ή αφότου έλαβε γνώση αυτής».

Κοινοποίηση